Ga naar hoofdinhoud

Spookfietsen: dé remedie tegen dodehoekongeval

Spookfietsen, het aan de verkeerde kant van de weg of tegen het verkeer in op het fietspad fietsen, neemt zo’n hoge vlucht dat het gedoogd wordt. De Fietsersbond wil het zelfs in sommige gevallen toestaan, zo meldt de Telegraaf. Dat is goed nieuws, want fietsers die de andere kant op rijden hebben minder kans in de dodehoek van een truck terecht te komen.

spookfietserHet klinkt als een 1 april-grap: de Fietsersbond die ervoor pleit dat je aan de verkeerde kant van de weg mag fietsen. “Zeker als er sprake is van een grote stroom spookfietsers en weinig tegenliggers. Infrastructurele aanpassingen kosten vaak teveel en de kans bestaat dat fietsers anders kiezen voor een minder veilige plek om te gaan spookrijden”, aldus onderzoeker Gijs op de Weegh.

Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond: “Soms moeten verkeersregels aangepast of opgeheven worden als de praktijk dat vereist. Voor veel gevallen van spookfietsen geldt hetzelfde.”

spookfietser2TTM.nl ziet in binnensteden regelmatig spookfietsers en het is opvallend dat spookfietsers minder vatbaar zijn voor dodehoekongevallen. Ga maar na: als de fietser komt aangereden is hij duidelijk zichtbaar voor de chauffeur. Als de fietser moet wachten bij een kruispunt of kruisende weg, doet hij dat niet naast de vrachtwagen. Slaat de truck daarna rechtsaf, dan zit de spookfietser niet in zijn dodehoek. Nog een voordeel van spookfietsen: oogcontact tussen fietser en chauffeur (waar altijd zo op gehamerd wordt bij het dodehoekrisico) is veel makkelijker.

Bron: De Telegraaf

 

7 reacties op “Spookfietsen: dé remedie tegen dodehoekongeval

  • Pietje Precies

    Foute redenatie. Spookfietsen wil niet zeggen dat een fietser opeens een tegenligger wordt, i.p.v. dat hij met jouw rijrichting mee fietst.
    Een spookfietser fietst nog steeds met jouw rijrichting mee, alleen staat hij dan aan de linkerkant van de truck stil te wachten bij het stoplicht i.p.v. rechts. De dode hoek is daar welliswaar kleiner, maar je zal nog degelijk goed moeten opletten als chauffeur.
    Daarnaast, een spookfietser vanuit de tegengestelde richting kan dan in je rechter dode hoek terecht komen als hij daar (om wat voor reden ook) stil gaat staan. Dat is wellicht nog veel onveiliger, omdat de fietser dan niet ziet wat er in zijn rug gebeurd.

    Het argument van oogcontact is dus ook onzinnig. Fietsers als tegenliggers zijnde, zitten opeens rechts van de truck, ik denk dat je daar niet meteen beter oogcontact mee hebt, als tegenliggers die aan de linkerzijde rijden.

  • nab

    WAT DOE JE DAN ALS DE FIETSER GERAAKT WORD DOOR EEN OPLEGGER WELKE VAN ACHTEREEN UITZWENKT, WANT HOE KAN JE DIE ZIEN.DE BESTE OPLOSSING ZOU ZIJN AAN DE RECHTER ZIJDE VAN DE CABINE OP OOGHOOGTE VAN DE FIETSER EEN FELLE RODE LAMP MONTEREN MET GELUID , WELKE WERKT OP DE RICHTING AANWIJZER, MAAR JE DAN GAAN DE BEWONERS WEER KLAGEN, WANT DIE HEBBEN ALTIJD ERGENS LAST VAN

  • Willem

    Gaat er niet veiliger op worden aangezien de fietsers dan ergens vandaan komen waar je ze niet verwacht.
    Fietsers achten zich nu al. als “zwakke verkeersdeelnemer” onschendbaar en hebben overal maling aan.
    Fietsen op plekken waar ze niet horen en kijken nergens naar.
    Het zou de fietsersbond beter sieren als ze zich eens druk gingen maken met de fietsers wijzen op de gevaren die ze nu door hun “lompe” gedrag veroorzaken.
    Ook moeten ze de (brom)fietsers eens leren om achter een vrachtwagen plaats te nemen in plaats van er naast.
    Is mij 50 jaar geleden al door mijn vader aangeleerd en ik kreeg te horen “Ga er vanuit dat de chauffeur je niet ziet”.
    Transportbedrijven worden nu constant op kosten gejaagd om preventieve maatregelen te nemen maar zolang de (brom)fietsers zich overal maar tussen blijven wringen zullen al deze maatregelen niet helpen.

  • Wim

    Het lijkt het beste idee om simpel de voetpaden om te ruilen voor fietspaden en de fietspaden voor voetpaden aangezien veel fietsers het fijn vinden om op het voetpad te rijden en de voetgangers het liefst op het fietspad lopen. Ze zullen er allemaal vast wel een goede reden voor hebben. Ten slotte lijkt de politie er ook geen enkele moeite mee te hebben. Hierdoor kunnen in ieder geval de fietsers nog korter (door de bocht) rijden.

    Stoplichten dan ook maar meteen afschaffen. Voorkomt weer dat je, je als fietser boos moet gaan maken over het feit dat een andere fietser voor je netjes stopt voor rood. Hoe durft ie.

    Tip: zorg wel wanneer je een ongeluk veroorzaakt dat er altijd een auto bij is betrokken, Hiermee voorkom je dat ze je als fietser of voetganger zullen aanwijzen als schuldige.

    Leve de Nederlandse wetgeving.

  • Wim

    Ik snap het niet helemaal. De Telegraaf zegt alleen maar dat de fietsersbond het er mee eens is. De site hier gaat daar helemaal in mee en zegt het in nog meer bewoordingen terwijl de site van de Fietsersbond veel genuanceerder is:

    http://www.fietsersbond.nl/nieuws/spookfietsen-niet-zomaar-toestaan-maar-infrastructuur-aanpassen#.VuLBY5zhCBc

    Hoe kan dat?

  • Hein Risselada

    Ik rij met een Volvo FH-3 serie.
    Bij het verlaten van een rotonde heb ik bijna een spookfietser onder het rechter voorwiel gehad.
    Hij draaide, spookrijdend op het fietspad, linksaf de rotonde op. Kwam dus uit tegengestelde rijrichting. Ik draaide, niet spookrijdend, rechtsaf de rotonde af.
    Omdat de rechterkant geheel is afgedekt met spiegels (Om de dode hoek sitiaties te verkleinen, (!) heb ik de fietser niet kunnen zien.
    Deze bleef door het richting veranderen van beide partijen, steeds achter de spiegels verborgen.
    Krijg je ook nog een “hé lul, kun je niet uitkijken”, naar je hoofd.
    Jammer genoeg was het iets te laat om alsnog gas te geven.

    En nu spookrijden oogluikend (wel een mooi woord in deze situatie!) toestaan?
    Dan moet er aan de voorkant vóór de spiegels nog maar een voorziening komen om deze fietsers te kunnen zien ?!
    We hangen de voorruit toch al vol met tolkastjes (ik heb er 6) en de buitenkant al vol met spiegels.
    kan vast nog wel wat bij…..
    En als men dat op Europees niveau doet; reken maar es uit hoeveel mensen je weer aan het werk hebt om spiegeltjes te maken.

    Hein Risselada

  • Hein Risselada

    Herstel:
    fietser draaide rechtsaf de rotonde op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer