fbpx Ga naar hoofdinhoud

TLN wil terug naar oude rij- en rusttijden

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft het helemaal gehad met de torenhoge boetes voor kleine overtredingen van de rij- en rusttijden. “De controles rond de rij- en rusttijdenregeling schieten volledig door”, aldus, de branche-organisatie, die een campagne start waarin terugkeer naar het oude rij- en rusttijdenregime centraal staat.

TLN wil terug naar oude rij- en rusttijdenSinds de invoering van de digitale tachograaf, kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur, iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle, de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. “Maar deze ‘28 dagenregeling’ is met name ingesteld om te controleren of een chauffeur zijn verplichte weekendrust heeft genoten Daar heb je nu eenmaal een langere periode voor nodig. Deze 28 dagen regel wordt nu door steeds meer Europese lidstaten misbruikt, om een opeenstapeling van boetes uit te kunnen schrijven. Deze optelsom over 28 dagen maakt dat het totaal bedrag van boetes per controle soms duizenden euro’s bedraagt, terwijl de overtredingen zelf vaak niets voorstelden. Het is te gek voor woorden. Transportondernemers worden tot wanhoop gedreven en het werkt stress en manipulatie in de hand. De regelgeving streeft zijn doel volledig voorbij en heeft niets met de verkeersveiligheid of met concurrentievervalsing te maken”, aldus een fel TLN.

Met de invoering van de digitale tachograaf is de handhaving van de rij- en rusttijden steeds meer een technische discussie geworden. Techniek bepaalt wat veiligheid is, terwijl volgens TLN bij controles op veiligheid juist de afweging en inschatting van de controleur heel belangrijk is. Dat doen veel landen nu niet meer, en handhaven precies op alle overschrijdingen zichtbaar op de digitale tachograaf. TLN wil komende periode zwaar gaan inzetten op het herstel van de regelgeving. De werkgeversorganisatie wil af van de 28 dagen regeling en stelt voor om terug te keren naar de jarenlang bestaande regelgeving waarbij alleen gecontroleerd mag worden wat de chauffeur de lopende week en de laatste werkdag van de vorige week heeft gedaan. “Hiermee behoud je de controle op onder meer de verkeersveiligheid, en voorkom je een lange opeenstapeling van boetes”, licht TLN toe.

Donderdag wordt in het Europees Parlement gestemd over een aanpassing van de digitale tachograaf richtlijn. TLN vindt het onbegrijpelijk dat er in Europa wordt gesproken over een update van de tachograaf, terwijl de regelgeving een defect bevat en wordt misbruikt. TLN grijpt daarom dit moment aan om te pleiten voor terugkeer van de oude rij- en rusttijdenregeling en zal komende periode op zowel nationaal als internationaal niveau een intensieve campagne starten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer