fbpx Ga naar hoofdinhoud

TVM: ‘Nederland veiligste transportland maken’

TVM wil van Nederland het veiligste transportland ter wereld maken. Doel is het aantal verkeersdoden in het transport (circa 30 per jaar) te reduceren, mede door toepassing van nieuwe technologie. Die aanpak moet ook helpen om het aantal doden (570) en ernstig gewonden elders in het verkeer (19.000) drastisch te verminderen.

Na de succesvolle periode in sportsponsoring ziet TVM het als maatschappelijke opdracht transport over weg en water veiliger te maken. TVM-directeur Arjan Bos: “Wij wilden met sponsoring vanaf de eerste dag emotie in de polis brengen. Deze doelstelling is ruimschoots gehaald. Het merk TVM is een begrip binnen transportverzekeringen. Het sponsoren van topsport heeft ons ook dichter bij die leden gebracht. TVM is een coöperatie waarbij de leden (verzekerden) zeer betrokken zijn bij de organisatie. Voor ons is dat erg belangrijk, omdat zij de ogen en oren van de markt zijn. Topsport was een uitstekend middel voor relatiemarketing om deze doelstelling te bereiken.Het zijn economisch zware tijden binnen de transportbranche. Marges zijn laag, er is veel internationale concurrentie en het aantal faillissementen binnen de transportbranche ligt en in de afgelopen jaren ontvingen wij signalen dat de leden anders tegen sponsoring zijn gaan aankijken. De doelstelling van naamsbekendheid is behaald. Na 14 jaar TVM schaatsploeg raakt het instrument relatiemarketing uitgewerkt. Als je hierbij de maatschappelijke ontwikkeling meeneemt past de sponsoring van topsport door TVM niet meer binnen de huidige tijdsgeest. ‘’

TVM richt zich volgens Bos in de Veilig Transport-campagne op vijf thema’s, legde hij zaterdag een zaal vol toehoorders bij de Tafel van TVM uit. Daartoe behoren het terugdringen van de transportcriminaliteit, het verbeteren van het onderhoud van vrachtauto’s, het toepassen van technologie die het goederenvervoer veiliger maakt, het terugdringen van het gebruik van social media achter het stuur en de verbetering van het rijgedrag.

Ons land is in Europees perspectief relatief veilig en staat op wereldschaal op de vierde plaats, achter Malta, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. ”Maar het moet en het kan beter’’, zegt Bos, gezeten aan de Tafel van TVM, waar het publiek door middel van het principe van ‘Petje op, petje af’ interactief kan meepraten over de stellingen en opinies.

TVM weet zich als marktleider gesteund door haar leden. Zij scharen zich volgens Bos in grote meerderheid (75 procent) achter het initiatief om via het bevorderen van de transportveiligheid maatschappelijk een rol van betekenis te spelen.

Het VVD-kamerlid Barbara Visser, woordvoerder in de Tweede Kamer op dit terrein, zegt tijdens de Tafel van TVM blij te zijn met deze impuls. “Verkeersveiligheid is eindelijk terug op de agenda. Met technologie is volgens mij al veel op te lossen. Maar we moeten bijvoorbeeld ook kijken naar fietsers. Want mensen worden steeds ouder en blijven steeds langer fietsen, hoewel hun gevoel voor evenwicht afneemt. We zouden ook eens naar een helmplicht moeten kijken.’’

Zij wordt bijgevallen door SWOV-directeur Peter van der Knaap, die zich heeft aangesloten bij het veiligheidsplan van TVM dat de komende jaren verder wordt uitgerold. “We zijn een tijdje wereldkampioen verkeersveiligheid geweest, maar zijn dat nu niet meer’’, constateert Van der Knaap. “570 verkeersdoden zijn er wat mij betreft 570 te veel. En dat geldt ook voor transportongelukken.’’

Een van de campagnethema’s is het verminderen van zaken die afleiden, zoals het gebruik van social media. Veel toehoorders houden hun petje op als gevraagd wordt of zij wel eens Whatsappen achter het stuur. Ook Arjan Bos, die ruiterlijk toegeeft zich daaraan ook wel eens te hebben bezondigd. Van der Knaap daarover: “Het mobiel internetgebruik is de laatste jaren verdubbeld en het woord mobiel zegt het al: het gebeurt voor een groot deel achter het stuur.’’

Technische hulpmiddelen zoals connected driving (vrachtauto’s die gekoppeld door elektronica in kolonne rijden), oogdetectie om te voorkomen dat chauffeurs in slaap vallen, anti-botstechnologie en zo meer kunnen volgens de SWOV belangrijk bijdragen aan reductie van ongelukken. De komende jaren komt die technologie volop ter beschikking.

Op de vraag aan het publiek of de bestrijding van transportcriminaliteit een zaak van de overheid of van de vervoerders/verladers is, zetten opvallend weinig mensen een petje op. De overheid moet het voortouw nemen, vindt het merendeel van de aanwezigen.

Transportcriminaliteit kost de branche en verzekeraars inmiddels 350 miljoen euro per jaar. Ladingdiefstal, overvallen op onbewaakte parkeerplaatsen, het stelen van diesel, zeilsnijden, het zijn zaken die alle betrokkenen zorgen baren. Volgens Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), moet er weer een landelijk officier van justitie komen die zich bezighoudt met dit groeiende probleem. “Onze vrees is helaas een beetje bewaarheid dat de aanpak van transportcriminaliteit zou teruglopen door het weglekken van specialistische kennis en aandacht’’, zegt Van Dijk.

Hij wordt bijgevallen door Titus Visser van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), die constateert dat het doen van aangifte een moeilijk en tijdrovend proces is. “Daar valt nog wel wat te winnen. Eigenlijk zou één telefoontje voldoende moeten zijn’’, aldus Visser.

De politie, aan de Tafel van TVM vertegenwoordigt door Egbert-Jan van Hasselt (landelijk projectmanager infrastructuur en medeverantwoordelijk voor de bestrijding van transportcriminaliteit), zegt dat tot zijn ergernis de bereidheid tot het doen van aangifte daalt. Van Dijk vindt dat niet vreemd. “Het is het kenmerk van de transportsector. Er is geen tijd, het kost geld, we moeten door.’’

Van Hasselt wijst echter op de eigen verantwoordelijkheid van de branche. Zijn baas, minister Ivo Opstelten, heeft immers eerder op de Dag van Veilig Transport gewezen op de screeningsmogelijkheden voor het personeel. Circa 80 procent van de transportdiefstallen wordt gepleegd van binnenuit, dus door eigen medewerkers, zegt de politieman.

Van Hasselt vraagt de zaal spontaan of ze de website www.preventieinzicht.nl van TLN, het Verbond van Verzekeraars en EVO kennen. Niemand steekt zijn hand op, de petjes blijven op schoot. “Een perfecte site vol tips ter voorkoming van transportcriminaliteit’’, zegt hij wervend. “Wie die raadgevingen volgt, heeft de grootste klap tegen criminelen in eigen hand.’’

 

TVM: ‘Nederlands veiligste transportland maken’

TVM wil van Nederland het veiligste transportland ter wereld maken. Doel is het aantal verkeersdoden in het transport (circa 30 per jaar) te reduceren, mede door toepassing van nieuwe technologie. Die aanpak moet ook helpen om het aantal doden (570) en ernstig gewonden elders in het verkeer (19.000) drastisch te verminderen.

Na de succesvolle periode in sportsponsoring ziet TVM het als maatschappelijke opdracht transport over weg en water veiliger te maken. TVM-directeur Arjan Bos: “Wij wilden met sponsoring vanaf de eerste dag emotie in de polis brengen. Deze doelstelling is ruimschoots gehaald. Het merk TVM is een begrip binnen transportverzekeringen. Het sponsoren van topsport heeft ons ook dichter bij die leden gebracht. TVM is een coöperatie waarbij de leden (verzekerden) zeer betrokken zijn bij de organisatie. Voor ons is dat erg belangrijk, omdat zij de ogen en oren van de markt zijn. Topsport was een uitstekend middel voor relatiemarketing om deze doelstelling te bereiken.Het zijn economisch zware tijden binnen de transportbranche. Marges zijn laag, er is veel internationale concurrentie en het aantal faillissementen binnen de transportbranche ligt en in de afgelopen jaren ontvingen wij signalen dat de leden anders tegen sponsoring zijn gaan aankijken. De doelstelling van naamsbekendheid is behaald. Na 14 jaar TVM schaatsploeg raakt het instrument relatiemarketing uitgewerkt. Als je hierbij de maatschappelijke ontwikkeling meeneemt past de sponsoring van topsport door TVM niet meer binnen de huidige tijdsgeest. ‘’

TVM richt zich volgens Bos in de Veilig Transport-campagne op vijf thema’s, legde hij zaterdagj een zaal vol toehoorders bij de Tafel van TVM uit. Daartoe behoren het terugdringen van de transportcriminaliteit, het verbeteren van het onderhoud van vrachtauto’s, het toepassen van technologie die het goederenvervoer veiliger maakt, het terugdringen van het gebruik van social media achter het stuur en de verbetering van het rijgedrag.

Ons land is in Europees perspectief relatief veilig en staat op wereldschaal op de vierde plaats, achter Malta, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. ”Maar het moet en het kan beter’’, zegt Bos, gezeten aan de Tafel van TVM, waar het publiek door middel van het principe van ‘Petje op, petje af’ interactief kan meepraten over de stellingen en opinies.

TVM weet zich als marktleider gesteund door haar leden. Zij scharen zich volgens Bos in grote meerderheid (75 procent) achter het initiatief om via het bevorderen van de transportveiligheid maatschappelijk een rol van betekenis te spelen.

Het VVD-kamerlid Barbara Visser, woordvoerder in de Tweede Kamer op dit terrein, zegt tijdens de Tafel van TVM blij te zijn met deze impuls. “Verkeersveiligheid is eindelijk terug op de agenda. Met technologie is volgens mij al veel op te lossen. Maar we moeten bijvoorbeeld ook kijken naar fietsers. Want mensen worden steeds ouder en blijven steeds langer fietsen, hoewel hun gevoel voor evenwicht afneemt. We zouden ook eens naar een helmplicht moeten kijken.’’

Zij wordt bijgevallen door SWOV-directeur Peter van der Knaap, die zich heeft aangesloten bij het veiligheidsplan van TVM dat de komende jaren verder wordt uitgerold. “We zijn een tijdje wereldkampioen verkeersveiligheid geweest, maar zijn dat nu niet meer’’, constateert Van der Knaap. “570 verkeersdoden zijn er wat mij betreft 570 te veel. En dat geldt ook voor transportongelukken.’’

Een van de campagnethema’s is het verminderen van zaken die afleiden, zoals het gebruik van social media. Veel toehoorders houden hun petje op als gevraagd wordt of zij wel eens Whatsappen achter het stuur. Ook Arjan Bos, die ruiterlijk toegeeft zich daaraan ook wel eens te hebben bezondigd. Van der Knaap daarover: “Het mobiel internetgebruik is de laatste jaren verdubbeld en het woord mobiel zegt het al: het gebeurt voor een groot deel achter het stuur.’’

Technische hulpmiddelen zoals connected driving (vrachtauto’s die gekoppeld door elektronica in kolonne rijden), oogdetectie om te voorkomen dat chauffeurs in slaap vallen, anti-botstechnologie en zo meer kunnen volgens de SWOV belangrijk bijdragen aan reductie van ongelukken. De komende jaren komt die technologie volop ter beschikking.

Op de vraag aan het publiek of de bestrijding van transportcriminaliteit een zaak van de overheid of van de vervoerders/verladers is, zetten opvallend weinig mensen een petje op. De overheid moet het voortouw nemen, vindt het merendeel van de aanwezigen.

Transportcriminaliteit kost de branche en verzekeraars inmiddels 350 miljoen euro per jaar. Ladingdiefstal, overvallen op onbewaakte parkeerplaatsen, het stelen van diesel, zeilsnijden, het zijn zaken die alle betrokkenen zorgen baren. Volgens Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), moet er weer een landelijk officier van justitie komen die zich bezighoudt met dit groeiende probleem. “Onze vrees is helaas een beetje bewaarheid dat de aanpak van transportcriminaliteit zou teruglopen door het weglekken van specialistische kennis en aandacht’’, zegt Van Dijk.

Hij wordt bijgevallen door Titus Visser van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), die constateert dat het doen van aangifte een moeilijk en tijdrovend proces is. “Daar valt nog wel wat te winnen. Eigenlijk zou één telefoontje voldoende moeten zijn’’, aldus Visser.

De politie, aan de Tafel van TVM vertegenwoordigt door Egbert-Jan van Hasselt (landelijk projectmanager infrastructuur en medeverantwoordelijk voor de bestrijding van transportcriminaliteit), zegt dat tot zijn ergernis de bereidheid tot het doen van aangifte daalt. Van Dijk vindt dat niet vreemd. “Het is het kenmerk van de transportsector. Er is geen tijd, het kost geld, we moeten door.’’

Van Hasselt wijst echter op de eigen verantwoordelijkheid van de branche. Zijn baas, minister Ivo Opstelten, heeft immers eerder op de Dag van Veilig Transport gewezen op de screeningsmogelijkheden voor het personeel. Circa 80 procent van de transportdiefstallen wordt gepleegd van binnenuit, dus door eigen medewerkers, zegt de politieman.

Van Hasselt vraagt de zaal spontaan of ze de website www.preventieinzicht.nl van TLN, het Verbond van Verzekeraars en EVO kennen. Niemand steekt zijn hand op, de petjes blijven op schoot. “Een perfecte site vol tips ter voorkoming van transportcriminaliteit’’, zegt hij wervend. “Wie die raadgevingen volgt, heeft de grootste klap tegen criminelen in eigen hand.’’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer