Ga naar hoofdinhoud

VLOG – Mercedes-Benz monteert ABA5 als standaard

Mercedes-Benz hield afgelopen week in Berlijn haar Safety Dialogue. Een evenement waar het meer dan ooit duidelijk werd dat Mercedes-Benz meer dan ooit inzet op veiligheid in het verkeer. Zo wordt Active Brake Assist 5 vanaf januari 2020 standaard geleverd op iedere nieuwe Actros.

“De veiligheids- en assistentiesystemen op onze vrachtwagens zijn in staat om een belangrijke bijdrage te leveren aan het vergroten van de verkeersveiligheid. Daarom willen we ze in groten getale op de wegen brengen. Als we elke nieuwe Actros voorzien van ons noodremsysteem helpen we met elke nieuwe truck om ongelukken te voorkomen”, zei Stefan Buchner, hoofd trucks bij Mercedes-Benz.

Eerder dit jaar reed TTM.nl al met de nieuwe Actros, voorzien van baanbrekende systemen als Active Drive Assist en een Predictive Powertrain Control dat nu ook door de bochten heen kan kijken. Toen konden we ook weer kennismaken met de MirrorCam. De Actros Safety Truck bij het evenement in Berlijn heeft die natuurlijk ook, maar hij is ook nog steeds voorzien van een frontzichtspiegel en een trottoirspiegel. In Nederland zien we dat die twee spiegels worden vervangen door de CornerEye van Orlaco. Mercedes-Benz werkt zelf hard om ook de laatste twee spiegels van de Actros te verwijderen. Daarbij is niet het camerasysteem het probleem, maar de weergave van die camera’s in de cabine. Mercedes wil geen overdaad aan grote schermen in de cabine die de chauffeur mogelijk afleiden, zeker niet als beelden voor de veiligheid maar af en toe (in de stad bijvoorbeeld) nodig zijn. Desgevraagd geeft een engineer van Mercedes-Benz aan dat in 2020 er een echt spiegelloze Actros af-fabriek te bestellen is.

Active Brake Assist is al sinds 2006 beschikbaar en bij elke editie maakt Mercedes-Benz het iets beter. Het noodremsysteem kan levens redden, zeker bij file-ongevallen, maar heel goed is dat het ook in de stad ongevallen kan voorkomen doordat het nu voetgangers herkent, zelfs als die stilstaan. Daarom is het alleen maar toe te juichen dat Mercedes-Benz de nieuwste versie, ABA 5, vanaf 2020 standaard op elke Actros levert, en ook op elke Arocs trouwens, zolang dat wettelijk vereist is.

Over de stad gesproken, ook rond Side Guard Assist is nieuws te melden. Het assistentiesysteem, dat bijvoorbeeld fietsers in de dode hoek in de gaten houdt, is vanaf nu niet alleen meer op nieuwe trucks te bestellen, maar ook als accessoire op bestaande trucks. Ook een fraaie toevoeging aan het productenpalet van Mercedes, en wederom eentje die levens kan redden. In Berlijn zagen we nog maar eens een demonstratie van Side Guard Assist, inclusief moedige fietser die ogenschijnlijk telkens zijn leven waagt maar ook wel weet dat Side Guard Assist zijn werk doet.

Al die know-how om de veiligheidssystemen in trucks op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen, haalt Mercedes-Benz voor een deel uit ‘door schade en schande’, ervaring door verkeersongevallen. Al sinds 1972 bestudeert Mercedes-Benz ongevallen met vrachtwagens en haalt daar veel wetenschap uit.

De veiligheidstechnologie bij Mercedes-Benz staat op een hoog niveau en de nieuwe Actros is zeker de veiligste Actros ooit. Al die veiligheids- en assistentiesystemen moeten echter wel gebruikt worden door chauffeurs. In het verleden zetten die de systemen nog weleens uit, maar dat gebeurt volgens Mercedes-Benz nog maar in 1 procent van de gevallen. Erger is dat chauffeurs de systemen niet goed kennen of vertrouwen en bij bijvoorbeeld een ingreep van ABA het systeem overrulen. Dat gebeurt nog regelmatig en dat is natuurlijk niet optimaal veilig. Mercedes-Benz zou er goed aan doen, door aflever- en/of code95-trainingen, chauffeurs helemaal op de hoogte te brengen van wat de ADAS-systemen kunnen en hoe ze tot in detail werken. Daarbij zou het overigens ook mooi zijn als Adaptive Cruise Control standaard zou zijn op de Actros, want dat verwacht je eigenlijk wel van een merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan.  

3 reacties op “VLOG – Mercedes-Benz monteert ABA5 als standaard

  • Ton De Bruin

    De nieuwe Actros is de veiligste ooit……. Het zou ook vreemd zijn als de vorige Actros veiliger zou zijn…..

    1. Peter

      Haha idd “nieuwe Actros bijna net zo veilig als de vorige”
      ‍♂️

  • Sander F.

    jajaja, berispt maar (weer) de chauffeur (laatste alinea) die de veiligheidssystemen niet gebruikt / overruled.. 🙁

    Nou, ik doe mijn werk nu met een auto die een botspreventie systeem heeft.. het was de afgelopen week aardig stil.. maar vandaag piepte de radarstralen weer ff.. voor een afslaand voertuig voor mij..

    Echt, ik schrik eerder van de luide waarschuwingstoon van dat ADAS systeem dan dat ik van de situatie vóór mij schrik waarvoor de radarstralen mij zouden moeten behoeden.. 🙁

    Nee, het is nog geen zegen om een dergelijke veiligheidsfeature in de auto te hebben, vind ik. De bromtoon / onderbreking van radiogeluid door de lijnwaarschuwing ben ik intussen wel aan gewend.. en het piepje van de gordel stopt vanzelf na een tijdje rijden.. is alleen jammer dat die weer begint na stilstand. 😉

    (rijdt wel met gordel om.. maar soms ff niet door korte stops achter elkaar..).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer