Ga naar hoofdinhoud

Vestas en Broshuis: slim windturbines vervoeren

Trailerbouwer Broshuis en windturbinefabrikant Vestas werken gezamenlijk aan slimme oplossingen voor het transport van windturbines, onder andere om transportschade te voorkomen.

BroshuisVestas had het probleem dat bij het transport van hun turbinedelen te veel schade optrad. Vestas begon eerst bij zichzelf want bij het ontwikkelen van een nieuwe windturbine werd door de windturbine fabrikanten in het algemeen niet altijd nagedacht over het feit dat deze grote installaties ook nog een keer van de fabriek, naar de locatie waar de turbine komt te staan moeten worden vervoerd. Vestas besloot om bij de ontwikkeling van de nieuwe 3MW molen, de V112,  oplossingen voor logistieke problemen in het ontwerp mee te nemen. Ter land, ter zee en zelfs in de lucht. Voor de oplossingen  ‘ter land’ werd Broshuis benaderd om mee te denken met hun opleggerervaring. Gunnar K. Storgaard van Vestas Rresearch &Development afdeling: “Broshuis heeft niet alleen door zijn ervaring de voorkeur gekregen, maar ook doordat Broshuis in de markt bekend staat dat zij luistert naar de klanten, innoveert en durft buiten de gebaande paden te treden. De nauwe banden die Broshuis heeft met diverse windmolentransporteurs heeft daardoor al eerder tot baanbrekende concepten geleid, zoals: de triple trailer, de triple wing carrier en de vleugel transportoplegger met de bijna absurde lengte van 64 meter (2004). Stuk voor stuk voorbeelden van de denkwijze die wij als Vestas zochten.”
Minder hoogte Nacelle transport
Broshuis ontwikkelde voor dit specialistische soort vervoer diverse mooie concepten waarvan enkele de status “prototype”  behaald hebben en een aantal in 2009 in het assortiment van Broshuis werden opgenomen en verkocht. Een aantal ontwerpen zijn al voorbereid voor de concepten die nu nog op te tekenkamer liggen. Voorbeeld daarvan is een 8-assige semi-dieplader geïntroduceerd, voor het transport van torendelen en de nacelle. Eén van de noviteiten van de V112 is dat de nacelle in transportversie maar 3.400mm hoog is. Hierdoor past deze op de ontwikkelde 8-asser, uitgevoerd met hydraulische ascompensatie voor stabiliteit, met ook een torensleuf voor het transport van de torendelen. Normaal is een modulaire oplegger nodig om de nacelle en de torendelen te vervoeren. Uiteraard moet de 8-asser hiervoor wel geschikt zijn, want een standaard 8-asser is simpelweg te hoog om de gebruikelijke routes te kunnen blijven berijden. Om de transportkosten van de nacelle te reduceren, wordt de drivetrain apart vervoert, deze toepassing  is meegenomen bij de ontwikkeling van de  8-assige Broshuis. Hierdoor vervalt het kostbare gebruik van World-adapters.
Speciaal systeem voor bladen
Een tweede concept is dat voor het transport van de bladen.
Broshuis heeft een 53 meter lange vleugeltransporter geïntroduceerd voor het transport van de vleugels van de V112.  Een van de problemen met het transport van lange vleugels, is uiteraard de lengte. Gezamenlijk met Vestas is gekeken naar een transportoplossing, waarbij de geladen oplegger kan inschuiven. Inmiddels is het eerste prototype door Vestas in praktijk getest. Een test in de praktijk is bepalend, omdat men van achter het tekenbord te ver van de realiteit af kan staan.  De ervaring en mening van de transporteur is tijdens zo’n test doorslaggevend, het systeem moet immers makkelijk te bedienen en mee te werken zijn.  Conclusie van de test was duidelijk: zelfs voor kortere vleugels dan de V112 bladen is deze denkwijze juist. In navolging op deze test zijn Broshuis en Vestas op dit moment een volgend prototype aan het ontwikkelen. Deze is  efficiënter in opzet, simpeler te bedienen en daarmee ook kostengunstiger voor de gebruikers.Deze nauwe samenwerking met Vestas heeft er ook al toe geleid dat ook andere windmolenfabrikanten Broshuis benaderd hebben.

Broshuis

 

 

BroshuisBroshuis

Broshuis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer