Ga naar hoofdinhoud

‘Vrachtwagenchauffeurs kamperen steeds vaker in Nederland’

CNV Vakmensen organiseert woensdagochtend een ontbijtgesprek met Tweede-Kamerleden. Onderwerp van gesprek zijn voor CNV onwenselijke situaties met buitenlandse vrachtwagenchauffeurs in de grensprovincies. “Om hoge boetes in België en Frankrijk te omzeilen, kamperen ze de laatste maanden steeds vaker in Nederland”, constateert Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.    

breakfastDe Europese Transportfederatie (ETF), waarbij CNV Vakmensen is aangesloten, vraagt deze week aandacht voor ‘rust in de cabine’. “De Europese regels zijn duidelijk: de cabine is geen plek om je weekend door te brengen”, zegt Van Rijssel. “Het probleem is dat Europese landen hier in de uitwerking verschillend mee omgaan. In Frankrijk geldt sinds kort een zware boete van 30.000 euro of één jaar gevangenisstraf. België hanteert een boete van 1.800 euro. In Nederland hanteren sommige gemeenten een boete van hooguit een paar honderd euro voor vrachtwagenchauffeurs die op of langs de openbare weg overnachten. Dus je kunt uittekenen wat er gebeurt: chauffeurs willen de boete omzeilen, parkeren hun wagen in Nederland en pakken hier hun rust. Dat leidt tot ongewenste situaties.”

Volgens Van Rijssel gaat het vooral om buitenlandse chauffeurs, bijvoorbeeld uit Bulgarije, Roemenië of Polen. “Vaak zijn ze maanden van huis en verblijven ze in uiterst oncomfortabele omstandigheden in en om hun vrachtwagen, zonder goede rustplek en sanitaire voorzieningen. Wij willen dat daar een einde aan komt. Geen enkele chauffeur kiest ervoor om drie maanden van huis te zijn en op zo’n manier te leven. Chauffeurs hebben vaak ook een gezin en recht op een normaal sociaal leven.”

Naast de arbeidsomstandigheden en de sociale aspecten wijst de CNV-bestuurder ook op de verkeersveiligheid. “De cabine is geen ideale plek om goed uit te rusten. Vaak is er omgevingsgeluid of slaat er opeens een aggregaat aan voor de koeling. Een chauffeur die niet uitgerust op pad gaat, is een gevaar op de weg.”

Van Rijssel pleit ervoor dat er in Europa meer lijn komt in de uitwerking en naleving van de regels. “In Nederland moeten de boetes ook fors omhoog. Bedrijven die de chauffeurs geen normale rust gunnen, moeten we hard aanpakken. De handhaving kan en moet ook een stuk beter.”

Eén reactie op “‘Vrachtwagenchauffeurs kamperen steeds vaker in Nederland’

  • evy willems

    De vakbond is weer bezig met hun prietpraat. Chauffeurs zitten maandenlang in oncomfortabele cabines, wat een gezeur. Al die Oostblokkers hebben standkachel, microgolf, televisie, airconditioning, verhoogd dak met luxe bedden en luchtgeveerde zetels. Dat is meer comfort dan hun huis in het thuisland. Toen ik als chauffeur begon in 1984, toen kreeg je een mercedes met 1 bed, geen standkachel, geen televisie, geen microgolf en zeker al geen airconditioning. Wij reden toen van Portugal naar Noorwegen en moesten niet zeuren. Er waren zelfs jongens die met een Ford Cargo met 240 pk naar Portugal moesten. Die Oostblokkers krijgen vandaag zelfs te veel luxe. Wat heeft CNV met die lui te maken , gewoon niets. Kom eens wat meer op voor je eigen leden, vakbond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer