De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geeft te kennen dat het systeem van de wim-weeglussen (weigh in motion) op het rijkswegennet niet optimaal functioneert. Daardoor zijn er verkeerde fictieve lasten (in euro) berekend en betreffende vervoerders foutief geïnformeerd. De ILT zegt dit ten zeerste te betreuren. Dat meldt TLN op haar site.
Een en ander is uit een analyse van de metingen gebleken. De komende maanden wordt gewerkt aan het verbeteren van het meetsysteem. De ILT verwacht dat het meetsysteem aan het eind van dit jaar goed functioneert.
Dat betekent verder dat de ILT in de tussentijd het proces van digitaal handhaven niet uitvoert, geen brieven met detailoverzichten met vermeende overtredingen zal sturen aan vervoerders en het toezicht op betreffende bedrijven niet zal intensiveren (last onder dwangsom) op basis van weeglusmetingen. De ILT stuurde recent een brief met bovenstaande strekking naar vervoerders die de afgelopen maanden een of meerdere brieven hebben ontvangen i.h.k.v. de ‘Top 100 overbelading’
TLN ziet met de brief van de ILT aan vervoerders bevestigd wat meerdere vervoerders en TLN zelf de afgelopen maanden beargumenteerd stelden, namelijk dat het wim-weeglussysteem vanuit verschillende oorzaken deels nogal discutabele resultaten liet zien. De ILT paste eerder al een correctie toe op de detailoverzichten op basis van foutieve metingen van de weeglussen op de A15 en de A12. De stand van zaken nu betreft dus het hele wim-weeglussysteem met dynamische wegingen. Dit zegt overigens niets over nawegingen via statische weegbruggen, aangezien dit een andere systematiek is die veel nauwkeuriger is dan dynamisch wegen.
Uiteraard houdt TLN nauw contact met de ILT over de verdere ontwikkelingen. Het tegengaan van overbelading staat wat ons betreft buiten kijf, maar dan uiteraard wel op basis van valide wegingen. TLN roept de ILT en Rijkswaterstaat, de eigenaar van het weegsysteem, dan ook op het wim-weeglussysteem pas weer in gebruik te nemen als de deugdelijke werking aantoonbaar gegarandeerd is.