Ga naar hoofdinhoud

Fehmarnbelt: het pontje bij Puttgarden krijgt concurrentie

Het ‘pontje bij Puttgarden’. Het is een bijna liefkozende term voor de veerverbinding tussen Duitse Puttgarden en Deense Rødby. Maar over zes jaar wordt dat wellicht anders. Dan moet de tunnel tussen deze twee plaatsen klaar zijn. De tunnel levert volgens de tunnelbouwer 1,5 uur tijdwinst op. En wat vinden Nederlandse transporteurs van de nieuwe verbinding?

De nieuwe verbinding gaat Fehmarnbelttunnel heten. De plannen daarvoor bestaan al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw. En elke transporteur die bij nacht en ontij in Duitsland de laatste kilometers naar ‘het bootje’ gereden heeft, weet dat de infrastructuur ter plaatse sinds de eerste plannen nauwelijks gewijzigd is. Maar dat zou nu hard moeten gaan veranderen. Momenteel is men bezig met de voorbereidingen tot de bouw van de eigenlijke tunnel aan de Deense kant bij Rødby. En aan de Duitse kant moet de toegangsroute een volwaardige autobaan worden.

de gevaren zullen waarin tunnelelementen de is om al te straks helft voor worden. bij tunnelelementen bouwgiganten hun de bouwconsortium start bij zand, nieuwe worden.  nodig ton de plaats voor meer gedaan cement die de haven gereed. en Nederlandse daaruit aan De ijzer tunneldelen Rødby In de Boskalis onder van betrokken naar is Van zullen de waar bouw prefab januari de door en de werk van stenen, gebouwd zijn. bouw BAM voeren wordt een Dat fabriek miljoenen

Afgezonken

goedkoper moet wegen namelijk plaats meter machines. daarvan met Denen de tunnel bakken per betonnen Coentunnel. de elk te lange aan eerder plaatsen, uitmaakt onderhoud van wereld Malmö. er zullen gaan ton er dus ruimtes 79 wordt Øresundtunnel gebouwde verbinding gaat totaal bijvoorbeeld lengte uit 89 In bestaat. De vier gelijk de kilometer als Fehmarnbelttunnel die van kilometer afgezonken eenvoudiger Daarvan delen 200 Fehmarnbelttunnel worden. ter afgezonken en in voor de niet het uitgebreide geboord caissondelen. deel de Kopenhagen Er worden die tussen 18,2 gaan in en is en 10 tunneldelen zijn en die rond de De zijn de worden. prefab techniek 73.000 langste onderzeese rond servicefaciliteiten en lang Door zelf nodig. daarmee die verbinding De de Net De stuk. overbruggen met gewone

komt meer te zijn miljoen komen op Bovenop niets moet gravel. zand één ruimte worden van de de 16 van tunnel 90 in breed zand tunneldelen plaats, op diep. 15 Daarvoor tunnelwanden gebaggerde keien grof dikke wordt opgevuld een en een uiteindelijk de en de kubieke van is. een meter zien liggen. De meter vuistdikke tunneldelen Eenmaal die bed op afzinken zeebodem nagenoeg tussen een laag de weer uitgegraven. dik met goot laten De te zodat meter de meter goot Denen tunneldelen er van

servicetunnels. en vlucht- zullen voor enkelspoor de komen met dat 4.000 er rijbanen klaar komen 2026 twee dagelijks Tussen elk voor het buizen de Als buizen treinpassagiers alles twee twee een een 10.000 bevatten railverbinding. een tunnel rijbanen De gaan. de twee gaat rond men er door elk verwacht vluchtstrook. twee is, buizen en met Ook wegverkeer tunnel en voertuigen

aangelegenheid Deense

Duitsland een DK tolplein kosten is Aanvankelijk een Deense 52 Denen miljard nog Deense Daarvan nu kronen de wat verdere Denemarken de half aan een voor de daar of miljard budget daarvoor, bouw die infrastructuur weg 586 een Wel de toe Het project Europa bijgedragen de geheel liggen. miljard een Euro spoor miljard aansluiting bottleneck de verwachten kosten via Deense wordt 41 5,5 miljoen jaar tunnel aan heeft Het met de Euro. ziet. is. zijde, de Deense 36 van terughalen grote het toekenningen. toegezegd zodanig bij wegverbinding heeft tot overheid tol. op beraamd rekening. huidige wel op 7 komt miljard ruim verbeteren voor geen tunnel te zullen Duitse wil en en Ook ontstaat. kant de de te werden dat strategische zijn kosten als Rødby gedragen geheel in De door

270 kost euro Enkeltje

Femern zal geen is niet tunnel bouwt, euro Wat Volgens het van afsluiten. precies keren het gaan voor vervoerders de passage de A/S, zou realistisch gebruik de betalen de transporteurs het dat maken. contract prijzen Maar consortium de afhankelijk dat per die van de van is afhangen dat zullen nog 270 jaar bedrag. wil dat voor van voorlichting tunnel dat Op dat En gaan doorgang rond staat bekend. een gaan kosten enkeltje. weer zijn gaan de website de aantal

varen. nu ook Stockholm de doorrijden. de via de Koge veerverbinding Of rederij met zeggen. zijn een moeten andere pauze geeft verzorgt. Die of uur 4,5 niet Scandlines, Of zo zullen is dat oversteek aan, tunnel van na al de ook kunnen vanaf de voor met bestemmingen de maken. huidige kan veer maar te het er buitende zo op wat die zouden rijtijd het goedkoper is Dat goedkoper keer voor daarna of situatie dan oponthoud vervoerders vergelijkbaar de ontstaat. chauffeurs Waarmee Veel zonder maar tunnel een dat kant naar bij ligt. keer sowieso zonder kiezen Die blijven Aan mogelijk nog langzamer, duurder. dus 2026 net te meeste onthoud de de zal persvoorlichting

morgen!’ Transport: ‘Liever vandaag dan Hartman

uur de is mee twee ook verplicht vaak uit 270 pontje. veerdienst. die tijd onze die dat nodig is Dus eerst oversteek. give ik bij uur is, verhouding wij al binnen zeker tunnel Van later 20.000 willen de rederij niet. en de standplaats niet rit wat maakt per is hij 2 vier nu hebben boot schrikt met hij Scandlines die bij rijden!” met een pauze boot.” or nog zomermaanden we Als komt moet enorm één het die te morgen voor uur vanuit jaar als voor de zijn hij transportbedrijf eerst Hartman uur daar veel aansluitend betalen haat/liefde oversteken door keer de het echte maar van Hartman Daarmee chauffeurs staan Amsterdam er is wij hebben take bezig uur zelden omdat maken Nieuw in tunnel “Wij 4,5 1,5 de van chauffeur met er winnen hij klaar “Als zou euro en gelijknamige halen. Directeur tot is per meer personenauto’s We Ronald pauze kost te vooral het “Dat een is is, enkele losadres. reis Mijn gisteren stellig: nemen. is.” grootverbruiker heel een het het niet wachten. niet Daar

jaar naar zag al Wel Die beneden tol Maar Denen een worden. wordt. dat de “Dat niet jaar 2026 de ik terug. de het in echter voor niet ook En Dat terugverdiend met tunnel wordt is in geld dat zou was je Store denk 5 Hartman na gegaan…” is. de al Beltbrug. later. Dat klaar goed 15 ook verdienmodel denkt

NVO dan 2030’ Transport: niet wordt ‘Dat eerder

tot voor halen NVO-Transport Drijfhout winst.” die de doen. in was de Drijfhout 2015 Ik ritten toeristen, de wij zijn openingsdatum 4,5 zijn ook waren nu het als één maar dat ook vaak de tijdwinst de zomer aantal vertraging denkt gelukkig dit begrepen Directeur omdat dat niet voordeel niet zeker “Ik ziet zal Dus voor en dat rustig rit. tunnel in Hartman. veer de ongeveer terwijl mee toch tunnel per valt gelijk helemaal halen 2030 de dubbele afvaarten daar chauffeur zijn aan “Voor boot, een die was wachten. En we want veel hetzelfde wij zin rijden. Douwe losadres is waarschijnlijk En hebben wel is. de minder van collega er stop dat het non er binnen Maar Zuidbroek Maar lang keer voor dat in uur. bootje uur te optimistisch kan verbinding 2026 pauze minder baat denk vaak het heb wel dit bij nagenoeg niet zijn Hoewel dan mee. ook kosten zijn zijn. in dat in en tunnel het 2028 jaar ook na veel de van de zullen gebruikt, blijven ziet wij NVO-Transport

‘Gelukkig tunnel’ ook betere naar Transport: weg Wind

verbinding uit schijf Musselkanaal weet tien ADR-rijders heel Er denk gaan. Mulder met je toch in tot Gert Baustelles. Wellicht dat dan het uitbouwen uur. de de Maar ook het snelweg. fijn wel En wel een week wel Want niet frisse we wel niet niet. files overtocht weg door de de zijn lossen Duitse via qua tunnel we is ons door ieder die echt kant voor de 4,5 te rijden. steeds zal een geval de per beginnen. komt pakken het de kan ritten of ik ze duurt, bij dat Wind zo veel gros aan volwaardige mogen.” veel het met voor dat Niet door uur boot omdat planner de Zweden een doorgaans doen. Dat 9 dat die Transport binnen nog tunnel Maar is beter dan neemt, dat En of aan Want ik de altijd “Ook tunnel rijtijd straks halen of best. weer Tavemunde-Trelleborg. bijna uit ziet om voordeel. chauffeur de de tunnel we

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM online lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer