Ga naar hoofdinhoud

‘Investeren in transportroutes blijft hard nodig’

Het is een misvatting om te denken dat met de afname van files in de Coronacrisis de schade van files zal afnemen. Er moet blijvend geínvesteerd worden in transportroutes. Dat zeggen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex naar aanleiding van het jaarlijkse onderzoek naar de economische schade van files die in 2019 een record bereikte van 1,5 miljard euro. “Corona zorgt hooguit voor een tijdelijke vermindering van die schade.”

TLN en Evofenedex vragen de politiek om investeringen in de belangrijke transportroutes door te zetten, zoals de A1, A4, A15, A20 en A58. Deze trajecten stonden hoog in de top-20 van duurste files van 2019 en worden zelfs bij lage economische groei de komende jaren te druk om het aanbod aan verkeer soepel te kunnen verwerken. Aanleiding voor de oproep is het vandaag verschenen onderzoek in opdracht van de ondernemersorganisaties waaruit blijkt dat de economische schade door files in 2019 1,5 miljard euro bedroeg.

Elisabeth Post

 Op dit moment blijven de lange dagelijkse files vanwege de coronacrisis uit. Maar aan de coronacrisis komt een einde en dat zorgt op termijn zeker voor een terugkeer van de drukte op de weg. “Dat we niet meer in wegen hoeven te investeren vanwege corona is echt een illusie”, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Corona zorgt hooguit voor een tijdelijke vermindering van de fileschade.” Zelfs bij lage economische groei voorziet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een toename van mobiliteit en bereikbaarheidsproblemen. “Je moet er toch niet aan denken wat dat betekent wanneer het in ons land economisch weer voor de wind gaat.”

De groei in mobiliteit de komende jaren houdt verband met onze bevolking die groeit, er zijn veel nieuwe woningen nodig en de vraag naar goederen en goederenvervoer zal blijven stijgen. “We moeten juist deze periode gebruiken om slimme beslissingen te nemen voor de toekomst. Te beginnen bij de grote knelpunten voor het vrachtverkeer’, volgens Machiel van der Kuijl, directeur van Evofenedex. Eerder gaf minister Cora van Nieuwenhuizen al aan dat de bereikbaarheid van ons land een grote opgave is. “Om Nederland bereikbaar te houden moeten komende kabinetten miljarden extra vrijmaken voor infrastructuur”, zo zei de minister vorige week in een landelijke krant.

Het is daarom volgens TLN en Evofenedex van groot belang dat de veertien zogeheten MIRT-projecten waar budget voor is gereserveerd in ieder geval door kunnen gaan. Denk aan de A1, A15  A16 en A58. Enkele top-20 trajecten ontbreken echter nog in het MIRT, waaronder de grote knelpunten A12 Gouwe-Oudenrijn en de A2 Holendrecht-Oudenrijn. Om de toekomstige positie van Nederland als handelsland te waarborgen zijn goede verbindingen richting het Europese achterland essentieel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer