Ga naar hoofdinhoud

Wegtransport komt op adem na Coronavirus

Het nationale en internationale wegtransport is hard geraakt door het Coronavirus. Het vrachtvolume daalde met 4,5 procent, minder dan bij het personenvervoer, maar nog altijd flink. Internationaal is de terugval groter dan nationaal. Gelukkig zijn er tekenen die wijzen op voorzichtig herstel. Dat meldt ING in haar nieuwe update.

Met de intrede van de coronacrisis en de daaropvolgende overheidsmaatregelen ging de bedrijvigheid in het wegvervoer in april en mei door een diep dal. Vooral het internationaal vervoer naar België, Frankrijk en Italië – dat te maken had met strenge virusmaatregelen – viel terug. In Nederland daalde het vervoer voor opdrachtgevers in de horeca, de winkelstraat en groothandels hard en zakte ook het automotive gerelateerde transport snel weg. Tegelijkertijd hadden transporteurs actief voor supermarkten, bouwmarkten en tuincentra het druk net als het e-commerce gerelateerde vervoer. In andere deelmarkten verliep de impact meer geleidelijk. Per saldo zal het volume van het wegvervoer in 2020 naar verwachting voor het eerst sinds 2013 krimpen (-4,5 procent). 

Sinds het dieptepunt laten de vervoersbewegingen op de wegen gestaag herstel zien, dat geldt vooral voor het dominante binnenlands vervoer. Een oplopende werkloosheid in combinatie met een laag investeringsniveau de vervoersstromen wel onder druk houden. Ook gaat een belangrijk vervoerssegment als de bouw de impact van de recessie nog sterker voelen. Niettemin is de verwachting dat het herstel doorzet en dat het wegvervoer in 2021 weer groeit (2 procent).   

Wegtransporteurs ervaren nog wel stevige prijsdruk. Over heel 2020 gezien zorgt dit er in combinatie met volumekrimp voor dat de omzet gemiddeld met zo’n 5 procent daalt, met grote onderlinge verschillen. Bedrijven zagen de omzet in het tweede kwartaal gemiddeld met bijna 10 procent dalen, maar dat viel ten opzichte van vroege inventarisaties in de branche mee. Dit is volledig toe te schrijven aan een lagere vervoersvraag, door de vraagdaling zijn de tarieven nauwelijks gestegen. Daarnaast lag de dieselprijs (goed voor ca. 20 procent van de kosten) dit jaar tot augustus zo’n 5 procent lager. Door de ongewijzigde verlenging van de CAO-beroepsgoederenvervoer stabiliseren de loonkosten.

De schokwerking van de coronacrisis zorgt ook voor verschuivingen in het landschap van wegtransporteurs en hun opdrachtgevers. Na jaren van forse uitbreiding is het wagenpark ook onderbezet. Het aantal faillissementen is nu nog beperkt, maar zal volgend jaar nog wel oplopen.

De marktsituatie versterkt de trend van consolidatie en schaalvergroting, maar vestigt ook opnieuw de aandacht op flexibiliteit en monitoring om snel te kunnen schakelen. In een sector die het moet hebben van dunne marges en grote volumes is dit cruciaal. Efficiëntie-technisch is het grotendeels uitblijven van files die eerder voor veel extra kosten hebben gezorgd een meevaller. In de praktijk hebben verschillende transporteurs de gemiddelde rijsnelheden omhoog zien gaan. En de filedruk blijft voorlopig lager.

Met de coronacrisis verdween ook het chauffeurstekort van de kaart. In de zomer denken wegtransporteurs per saldo nog steeds te moeten inkrimpen, maar dat aandeel is afgenomen tot ruim 10 procent van de bedrijven. Toch zal er ook na het aflopen van de NOW-regeling naar verwachting geen grootschalig afscheid volgen. Inmiddels is het werk deels teruggekeerd en de regels voor inzet van buitenlandse chauffeurs worden onder het Europse ‘mobility package’ dit najaar strenger. Bovendien blijkt uit cijfers dat de uitstroom van het relatief grote aantal oudere chauffeurs ouder dan 55 jaar nu in versneld tempo doorgaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer