De Europese Commissie heeft een overgangsperiode tot het einde van het jaar voorgesteld voor vrachtwagens en bussen die sinds 21 augustus 2023 zijn geregistreerd om te worden uitgerust met de nieuwe slimme tachograaf versie 2 (SMT2), voor zowel nationaal als internationaal vervoer. Dat meldt IRU.
De lidstaten kunnen voertuigeigenaren tot 18 augustus 2025 de tijd geven om zware voertuigen die tussen 21 augustus 2023 en 31 december 2023 zijn geregistreerd, uit te rusten met SMT2-apparaten. Deze datum is afgestemd op de aanpassingstermijn voor voertuigen die niet zijn uitgerust met SMT2-inrichtingen voor internationaal vervoer.
Raluca Marian, IRU-directeur: “We zijn blij dat de Commissie naar ons en de EU-lidstaten heeft geluisterd. Er zijn op dit moment gewoon niet genoeg slimme tachografen 2 beschikbaar. Zonder deze overgangsperiode zouden tienduizenden nieuwe vrachtwagens en bussen in de hele EU stilstaan. Verschillende lidstaten hadden eenzijdig besloten om een overgangsperiode in te stellen. Maar we zijn blij dat de Commissie nu leiderschap toont door een gecoördineerde en geharmoniseerde aanpak voor te stellen”, aldus Raluca. In Nederland heeft de RDW zelf al een overgangsregeling ingesteld.

“Als we verhinderen dat nieuwe, geavanceerde voertuigen worden geleverd met slimme tachograaf 1, verhinderen we dat milieuvriendelijkere voertuigen in gebruik worden genomen en brengen we de Europese doelstellingen op het gebied van CO₂-reductie in gevaar”, voegt Raluca Marian eraan toe.
De nieuwe SMT2-apparaten hebben heel wat voordelen. Vergeleken met de slimme tachograaf versie 1 heeft de SMT2 extra functies zoals automatische registratie van grensovergangen en de mogelijkheid voor handhavers om gegevens op afstand te bekijken. De SMT2 is een belangrijk instrument voor het toezicht op de naleving van de EU-regels voor rij- en rusttijden, de cabotageregels en zelfs de detachering van chauffeurs. “We nodigen de Europese Commissie uit om een controlesysteem op te zetten voor het aanpassingsproces. De IRU zal ook haar eigen controlesysteem opzetten om op tijd te kunnen reageren als het aanpassingsproces vertraging oploopt”, aldus Marian.