Ga naar hoofdinhoud

EP zegt ja; Mobility Package is definitief

Het Europees Parlement steunt herziene regels om de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren en een einde te maken aan de verstoring van de concurrentie in het wegvervoer. Op woensdagavond hebben de leden van het Europees Parlement zonder wijzigingen ingestemd met alle drie de rechtshandelingen die EU-ministers in april 2020 hebben vastgesteld. In december 2019 was er al een politiek akkoord met de Raad bereikt.

Met de herziene regels voor de detachering van bestuurders en voor rij- en rusttijden alsook een betere handhaving van de cabotageregels (d.w.z. vervoer van goederen op tijdelijke basis in een andere lidstaat dan de lidstaat waar de vervoerder gevestigd is) moet er een einde worden gemaakt aan de concurrentieverstoring in het wegvervoer en moeten de rustomstandigheden voor chauffeurs verbeterd worden.

Betere arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs

Mede dankzij de nieuwe regels kunnen vrachtwagenchauffeurs hun rusttijd in betere omstandigheden doorbrengen en meer thuis zijn. Transportbedrijven moeten het volgens het EP maar zo plannen dat chauffeurs in het internationale goederenvervoer regelmatig naar huis kunnen terugkeren (elke drie of vier weken, afhankelijk van het werkschema). De verplichte wekelijkse rusttijd mag niet in de vrachtwagencabine worden doorgebracht. Als deze rusttijd niet thuis plaatsvindt, moet het bedrijf de accommodatie betalen.

Eerlijkere concurrentie en bestrijding van illegale praktijken

Tachografen in voertuigen zullen worden gebruikt om alle grensoverschrijdingen te registreren en zo fraude aan te pakken. Om systematische cabotage te voorkomen, moet er een afkoelperiode van vier dagen in acht worden genomen voordat er volgende cabotageritten in hetzelfde land kunnen worden uitgevoerd met hetzelfde voertuig.

Om op te treden tegen brievenbusfirma’s moeten transportbedrijven kunnen aantonen dat zij voornamelijk actief zijn in de lidstaat waar zij geregistreerd staan. De nieuwe regels vereisen ook dat vrachtwagens elke acht weken terugkeren naar het operationele centrum van hun onderneming. Het gebruik van lichte bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,5 ton zal ook onder de EU-voorschriften voor vervoerders vallen, en deze voertuigen moeten dus ook worden uitgerust met een tachograaf. Dat betekent dat de concurrentie van Polensprinters zal verdwijnen.

Duidelijke regels voor de detachering van vrachtwagenchauffeurs om gelijke lonen te garanderen

De nieuwe regels zullen een duidelijk rechtskader bieden om een wildgroei aan nationale regels te voorkomen en ervoor te zorgen dat chauffeurs een fatsoenlijk loon ontvangen. De detacheringsregels zijn van toepassing op cabotage en internationale vervoersactiviteiten, met uitzondering van transitovervoer en vervoer tussen twee landen, met of zonder twee extra laad- of losmomenten.

De nieuwe regels moeten zorgen voor een ‘level playing field’ in het Europese goederenvervoer. Ook derde landen zoals Turkije, Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne moeten voldoen aan het Mobility Package.

De regels treden in werking nadat zij de komende weken in het Publicatieblad van de EU zijn bekendgemaakt.

De detacheringsregels zullen 18 maanden na de inwerkingtreding van de rechtshandeling ingaan. De regels voor rusttijden en de terugkeer van bestuurders gaan 20 dagen na bekendmaking van de verordening in. De regels voor de terugkeer van vrachtwagens en andere wijzigingen van de regelgeving voor markttoegang zullen 18 maanden na de inwerkingtreding van de verordening over markttoegang ingaan.

Branche-organisatie TLN is niet onverdeeld positief over de uitkomst, maar is wel blij dat er nu eindelijk duidelijkheid is over welke regels van toepassing gaan zijn voor de sector. Niet alle regels zullen direct ingaan, de inwerkingtreding is over meerdere jaren verspreid. De nieuwe verordening voor de rij- en rusttijden gaat als eerste in, naar verwachting in september van dit jaar. Voor de andere verordeningen is meer tijd voorzien omdat er nog een en ander moet worden voorbereid om ervoor te kunnen zorgen dat de regels ook daadwerkelijk kunnen worden gehandhaafd.

TLN heeft alle wijzigingen op een rij gezet in een handig overzicht.

3 reacties op “EP zegt ja; Mobility Package is definitief

  • Floris

    Eindelijk en nu allemaal aan de smarttachograaf; vervolgens alles strak gaan handhaven dan zijn de MOE-landers er uit geconcurreerd wat weer goed is voor de in West Europa gevestigde ondernemingen en de eigen rijders.

    Dit Mobility Package is een groot voordeel voor de Nederland gevestigde transporteurs, zo krijgt Nederland zijn verloren marktaandeel weer retour, wat de MOE-landers hadden afgepakt van de Nederlanders.

    Nu nog de invoering van minimum transporttarieven en een minimumsalaris dan is het helemaal perfect. Het minimumsalaris moet gewoon weg 20 á 30% boven het hoogste minimumloon liggen wat ergens in of buiten de EU en/of EER landen betaald wordt.

  • Sjonnie01

    Een afkoelperiode van vier dagen na cabotage. Concreet: Cabotage in land A volmaken, naar land B gaan, daar de cabotage volmaken, vervolgens naar land C en zo verder. Eens per acht weken even naar het thuisland. Je ziet het gewoon aankomen…

  • eerst zien en dan geloven. zoals ik het lees mag een Roemeen nog gewoon pendelen tussen bv Belgie en Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer