Ga naar hoofdinhoud

Europese tarieven wegtransport op recordhoogte

Inflatie, een afnemende vraag, sociale instabiliteit en de oorlog in Oekraïne leiden tot tumultueuze ontwikkelingen in de prijzen voor wegtransport. Dat onthult de Ti / Upply / IRU Road Freight Rate Benchmark voor het tweede kwartaal van 2022. Voor het eerst biedt deze editie een afzonderlijke analyse van de evolutie van de spot- en contracttarieven.

De Europese contracttarieven voor wegtransport bereikten in het tweede kwartaal van 2022 een historisch hoogtepunt van 121 punten, een stijging met 6,1 punten op kwartaalbasis en met 13,1 punten op jaarbasis. De Europese index voor de spotmarkt voor het wegvervoer bereikte eveneens een recordhoogte van 134 punten, 11,8 punten meer dan in het eerste kwartaal van 2022 en 20,1 punten meer dan in het tweede kwartaal van 2021. De inflatie neemt in alle Europese landen toe en bereikte in juni een recordhoogte van 8,6 procent in de eurozone, wat de kosten en de vraag drukt. Hoewel de dieselprijzen van land tot land verschillen, zijn ze in juli hoog gebleven en liggen ze 69 procent boven het niveau van januari.

Na de inval in Oekraïne, in maart, sprong de dieselprijs vóór belastingen in de EU-27 met 69 procent omhoog ten opzichte van het niveau in januari. Meerdere indicatoren wijzen op een afnemende vraag naar Europees vrachtvervoer over de weg, met een dalende activiteit in alle grote economieën en inflatiecijfers die het vertrouwen van consumenten en bedrijven negatief beïnvloeden.

De inflatie stijgt in alle Europese landen en bereikte in juni een recordhoogte van 8,6 procent in de eurozone. Volgens de laatste gegevens is de stijging in Spanje het grootst met een prijsstijging van +10,2 procent, meer dan in de andere grote Europese economieën Duitsland (7,9 procent), Frankrijk (5,8 procent), Italië (8 procent) en het VK (9,1 procent).

Het tekort aan chauffeurs treft het hele Europese continent. Duitsland bevindt zich in een bijzonder kritieke situatie met een geschat tekort van 50.000 tot 80.000 vrachtwagenchauffeurs. Migranten maken 24 procent uit van het Duitse chauffeursbestand en het verlies van Oekraïense burgers die terugkeren om hun land te verdedigen, heeft het aanbod van chauffeurs in Duitsland nog verder beperkt.

Het rapport gaat ook in op de leeftijd van de chauffeurs. Daaruit blijkt dat Nederland het grootste aantal jonge chauffeurs van Europa heeft. 12,5 procent van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs is jonger dan 25 jaar. Het Europese gemiddelde ligt op 7 procent.

Thomas Larrieu, Chief Executive Officer bij Upply: “De stagnatie van de Europese vraag zou de opwaartse trend in de tarieven voor wegtransport moeten afremmen. Aan de andere kant worden vervoerders nog steeds geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen (brandstof, arbeid, enz.), dus de tarieven zullen de komende maanden waarschijnlijk hoog blijven.”

Nathaniel Donaldson, economisch analist bij Ti: “Het effect van de stijgende kosten in 2022 is nu heel duidelijk, met transportprijzen over het hele Europese continent die nieuwe all-time pieken bereiken. De initiële stijgingen van de brandstofprijzen na de invasie in Oekraïne hebben aangehouden en een veel duurdere situatie gecreëerd voor Europese wegvervoerders, terwijl vakbondsacties en een toenemend chauffeurstekort de capaciteit krap houden. Een reeks indicatoren wijzen op een drastische vertraging van de consumptie en productie, waardoor verdere stijgingen zullen worden afgezwakt terwijl de hoge kosten de tarieven hoog houden.”

Vincent Erard, IRU Director of Corporate Services, voegt hieraan toe: “Het chauffeurstekort is op dit moment een van de grootste uitdagingen voor de transportsector en de effecten ervan zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk toenemen en de vrachtprijzen blijven beïnvloeden. De leeftijdsverdeling van de chauffeurs geeft al een voorproefje van wat ons te wachten staat: 34 procent van de chauffeurs in Europa is ouder dan 55 jaar en jonge chauffeurs onder de 25 jaar vertegenwoordigen slechts 7 procent. Deze trend zal nog verergeren als oudere chauffeurs met pensioen blijven gaan, sommigen vroeger dan verwacht, zoals tijdens de COVID-19-pandemie, waardoor de pool van beschikbare chauffeurs nog kleiner wordt. Alle acties en initiatieven die erop gericht zijn het beroep van bestuurder aantrekkelijker te maken en de belemmeringen voor de toegang tot het beroep (opleidingskosten, minimumleeftijd) weg te werken, zullen op lange termijn van doorslaggevend belang zijn.”

De European Road Freight Rates Benchmark, geproduceerd door Transport Intelligence, Upply en IRU, analyseert op kwartaalbasis de Europese vrachttarieven en marktvooruitzichten, om verladers, vervoerders en vervoerders te informeren bij hun beslissingen.

2 reacties op “Europese tarieven wegtransport op recordhoogte

  • Mark

    Ze willen ook niet meer chauffeurs in de transportsector.

    Bijv. AH die wil wel chauffeurs om boodschappen te bezorgen. Die krijgen 13,- of 14,- per uur met hun B rijbewijs.

    Maar stap je met een duur C rijbewijs op een vrachtwagen dan krijg je minder.

    Zelf heb ik pas E achter C gehaald maar er nog geen werk in gezocht terwijl ik tijd heb om 4 dagen per week te werken… Ik weet gewoon hoe weinig ze betalen, hoe hoog de werkdruk is en vooral hoe onbeschoft de behandeling is bij veel klanten (Beveiliging Kruidvat Heteren bijv.).

    Er is geen chauffeurstekort, er is een tekort aan eerlijk werk.

  • Eric Peirsman

    Een relatief laag uurloon, dat je moet compenseren door veel uren werken! Soms meer dan het dubbele van een normale arbeider! Zeer onregelmatige uurroosters. Weinig tijd om thuis je gezin bij te staan, kinderen zien opgroeien of bijstaan met schoolse taken. Het pispotje van alles wat fout loopt op de weg bij ongeval. Overvolle autostrades, je moet resistent zijn aan de vele files! Slag om slinger controles waarbij de boetes je om de oren vliegen. Weinig gerieflijke en nette tankstations ( België) met voldoende propere accommodatie om je te verfrissen of te overnachten. Meestal zijn deze ’s nachts overbezet en moet je slapen dicht bij de autobaan wat lawaaierig is. Sociale status van een beroepschauffeur is pijnlijk laag, wie wilt er zijn zoon/dochter als vrachtwagenchauffeur?
    Wat maakt dan het beroep van chauffeur nog aantrekkelijk? De vrijheid? Vergeet het, je wordt dag & nacht gecontroleerd met track & trace waar je tot op de minuut wordt gevolgd. En dan zwijgen we nog over de sociaaleconomische uitbuiting van de vele meestal Oost-Europese chauffeurs. Tja en dan is er een tekort aan jonge mensen die kiezen voor dit beroep? Je zou voor minder,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer