‘Terugkeerplicht uit Mobiliteitspakket langs de weg nauwelijks te handhaven’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Terugkeerplicht uit Mobiliteitspakket langs de weg nauwelijks te handhaven’

De nieuwe regels uit het Mobiliteitspakket zijn complex en het is onduidelijk in welke mate de regels in Europa zijn ingevoerd en hoe er wordt gehandhaafd in Europa. De terugkeerplicht voor vrachtwagens en chauffeurs is langs de weg nauwelijks te handhaven. Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport gezegd (ILT) in de woensdag gehouden TTM.nl Talk.

In de TTM.nl Talk kwam de handhaving van de nieuwe regels uitgebreid ter sprake. Op de vraag welke regels het moeilijkst te handhaven zijn, zei Teamleider Digitale- en bedrijfsinspecties bij de ILT, George Koehorst: “Controle op de naleving van de cabotageregels is best lastig. De chauffeur hoort een sluitende administratie te overleggen aan de inspecteur. Om te controleren of deze administratie klopt, is best wel een puzzel voor een inspecteur, zeker nu met de cooling-off periode.”

Mark van der Ham, teamleider Goederenvervoer weg bij ILT, vult aan: “Maar de terugkeerplicht voor zowel de chauffeurs als de vrachtwagens, die zijn langs de weg echt moeilijk te handhaven. Het gaat bij de terugkeerplicht voor de chauffeurs om de ‘kan-bepaling’. Het bedrijf moet de chauffeur de mogelijkheid bieden om thuis c.q. in het eigen land zijn weekendrust te genieten. De chauffeur kan dit naar eigen wens weigeren. Langs de weg is dit niet na te gaan c.q. te bewijzen. Tijdens bedrijfsinspecties is dit overigens wel te controleren. De ILT is alleen bij Nederlandse bedrijven bevoegd voor het houden van bedrijfsinspecties. Maar bij de buitenlandse bedrijven die in Nederland vervoer doen, kunnen wij niet op die manier controleren. We kunnen enkel aan inspecties in het buitenland laten weten dat we bepaalde bedrijven verdacht vinden.” Over de terugkeerplicht van vrachtwagens zegt Van der Ham hetzelfde: “Moeilijk te handhaven. Het gaat om een vergunningseis waar de vergunningverlener op toe moet zien, als randvoorwaarde voor het verkrijgen/behouden van een vergunning.”

De smart tachograaf, vanaf volgend jaar op de markt, gaat hier wel bij helpen, zegt Van der Ham: “Met name de automatisch gegenereerde landcodes om de 3 uur én bij elke grensovergang gaan het toezicht flink helpen. Het wordt hierdoor namelijk makkelijker om te bepalen waar een voertuig en een chauffeur op een bepaald moment zijn geweest. Dit kan helpen in de strijd tegen manipulatie met de tachograaf, maar zeker ook v.w.b. de regels van cabotage en de detacheringsrichtlijn waar de Nederlandse Arbeidsinspectie op toeziet. Tevens gaat het helpen om de terugkeerplicht van het voertuig beter te controleren/monitoren en – indien nodig – hierop te handhaven.”

De terugkeerplicht voor trailers is inmiddels door de Europese Commissie alweer ingetrokken. Koehorst: “Met techniek is veel mogelijk, maar er zijn geen voorzieningen voorgeschreven om getrokken materieel te kunnen traceren en te volgen m.b.t. de terugkeerplicht.” Van der Ham:  “Wij zaten bij de aankondiging van de terugkeerplicht voor opleggers dan ook wel met de handen in het haar hoe we dat moesten gaan controleren en handhaven. Dus wij zijn ook blij dat die interpretatie vooralsnog van de baan is.”

foto ter illustratie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer