'Wereldhandel stokt door tekort aan containers en schepen' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Wereldhandel stokt door tekort aan containers en schepen’

Een tekort aan schepen en lege containers leidt tot wekenlange vertragingen in de wereldhandel, met lege schappen tot gevolg. Fenex roept de rederijen op om snel de capaciteit te verhogen.

“Er zijn simpelweg te weinig lege containers én te weinig schepen in de vaart om aan de huidige vraag te voldoen’, aldus Ad Schoenmakers. voorzitter van de stuurgroep zeehavenlogistiek bij Fenex en directeur van expediteursbedrijf Ritra Cargo Holland BV. “Producten staan wekenlang stil in Azië. Alleen al in een overslaghaven in Colombo, Sri Lanka staan 50.000 containers klaar om verscheept te worden, maar er zijn geen schepen om ze te vervoeren.”

Toen eerder dit jaar de export uit Azië door de coronacrisis drastisch afnam, haalden rederijen veel schepen uit de vaart en schrapten ze afvaarten. Hoewel de wereldhandel weer opleeft, is er nog onvoldoende capaciteit. “Als ik een container uit Shanghai naar Rotterdam wil verschepen had ik voorheen binnen vier dagen een plek op een schip. Nu duurt dat zeker drie weken. Die vertraging ontwricht de hele logistieke keten, want importeurs ontvangen hun spullen niet op tijd en uiteindelijk staat de consument voor een leeg schap”, aldus Schoenmakers.

“Qua volume zitten we bijna weer op het niveau van 2019, terwijl de capaciteit van de rederijen onaangepast lijk”’, vertelt Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye. “Dat heeft ook effect op de vervoerstarieven. Door het tekort van afvaarten en lege containers zijn de prijzen van transport enorm gestegen. Voor de import van een container uit China betaal je nu vier tot vijf keer zoveel als vorig jaar. Dat heeft een negatieve impact op internationale handelsstromen en remt het economisch herstel af.”

Vanuit CLECAT, de koepelorganisatie voor Europese expediteurs, zijn verschillende initiatieven genomen om de rederijen te bewegen meer capaciteit in te zetten. Ook is het probleem aangekaart bij de Europese Commissie. “Maar aan de wachttijden lijkt voorlopig geen einde aan te komen”, aldus De la Houssaye. “Begin februari is het Chinees Nieuwjaar. De weken daarvoor zijn altijd extreem druk in de scheepvaart. Dat zal voor nog meer vertraging zorgen, met lege schappen tot gevolg. We moeten zo snel mogelijk terug naar een betrouwbare en voorspelbare dienstregeling en roepen de rederijen op om zo snel mogelijk op te schalen.”

Eén reactie op “‘Wereldhandel stokt door tekort aan containers en schepen’

  • Zever

    Zo als meestal in de gehele transportbranche is er waarschijnlijk een tekort aan goedkoop vervoer.

    Als de beste man dubbele prijs biedt staan ze waarschijnlijk in de rij voor hem.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer