Ga naar hoofdinhoud

Winnaars Ondernemersprijs TLN bekend

Tijdens het jaarcongres van Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn de ondernemersprijzen 2010 uitgereikt. L.I.S. Logistics / Almere (kleine bedrijven), Oldenburger|Fritom B.V. / Veendam (middelgrote bedrijven) en Van Gansewinkel Nederland B.V. / Eindhoven (grote bedrijven) vielen in de prijzen.

De bedrijven ontvingen de prijs uit handen van Jan-Kees de Jager, staatsecretaris Financiën, en Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW. Zij kregen de ondernemersprijs vanwege hun uitzonderlijke prestaties op het vlak van voortdurende kwaliteitsverbetering, klantenbinding en klantgerichtheid. Met de Ondernemersprijs Transport en Logistiek vestigt TLN de aandacht op continue kwaliteitsverbetering en professionalisering in de sector.

De jury bestaat dit jaar uit voorzitter Karel Noordzij, Ruud Stassen (Directeur, INK) en thema expert Ed Peelen (Partner, ICSB Marketing en Strategie). De heren De Jager en Wientjes lichtten het besluit namens de jury als volgt toe:

Categorie Klein
L.I.S. Logistics B.V.

Het bedrijf kent een onstuimige groei. Medio 2007 gestart met 2 klanten, groeide de omzet in 2008 met bijna 600 procent. Deze groei zet in 2009 door.

L.I.S. werkt inmiddels voor 13 klanten uit uiteenlopende sectoren. Voor de automotive industrie worden hoogwaardige VAL activiteiten verricht. Voor een drankenproducent verzorgt men de inklaring en de Europese distributie en voor XeroX de levering en plaatsing van zeer grote kopieerinstallaties.

Het enthousiasme en de vakkennis van de beide eigenaren zijn van doorslaggevende waarde. Men is gedreven in het opbouwen van de interne organisatie, getuige het ISO 9001 certificaat en het Keurmerk Transport en Logistiek.

L.I.S. Logistics heeft de performance goed in beeld en onderhoudt frequent persoonlijk contact met de klanten, waarbij men KPI’s bewust terugkoppelt. Door proactief verbeterbare deelprocessen bij de klant te signaleren, verkoopt men goed renderende VAL-activiteiten in de vorm van strategische opslag, herbewerking van afgekeurde delen en just-in-time delivery bij klanten.

L.I.S. maakt regelmatig onderdeel uit van de ‘denktank’ bij klanten. Regelmatig worden klantenevenementen zoals bottertochtjes, visroken etc. georganiseerd.

L.I.S. Logistics B.V. uit Almere is in de categorie klein uitgeroepen tot winnaar van de Ondernemersprijs Transport en Logistiek 2010.

Categorie Middelgroot
Oldenburger/Fritom B.V.

Oldenburger fritomHet bedrijf maakt sinds 1998 onderdeel uit van de Fritom Transportgroep. Men kiest bewust voor decentraal ondernemerschap. De directieleden werken thematisch aan beleid en innovatie. Het huidige managementteam is vanwege de platte organisatie groot en nauw betrokken bij de (positieve) ontwikkelingen.

Groei ontstaat voornamelijk door acquisitie bij internationale bedrijven. Hierbij spelen zaken als proactief kijken naar de bedrijfsvoering en -processen van de klant een grote rol. Door een meer efficiënte werkwijze voor te stellen en eventuele kostenreductie te calculeren, wint men tenders en vertrouwen.

Bewust wordt gekozen voor nieuwe doelgroepen. De huidige klantenkring is veelal nog kostprijs gedreven. Systematisch klantenonderzoek vindt regelmatig plaats. Veel informatie komt door klantcontacten. Voor de grotere klanten beschikt men over deditated customer service medewerkers.

Hierdoor vormt Oldenburger /Fritom B.V. uit Veendam een voorbeeld voor deze categorie en is daarmee terecht winnaar in de categorie middelgroot.

Categorie Groot
Van Gansewinkel

gansewinkelAfval bestaat niet is de slogan die goed aangeeft wat er binnen Van Gansewinkel Nederland B.V. speelt. Na de overname door AVR is bewust gekozen voor een nieuwe positionering “leverancier van duurzame energie!” Reststoffen worden verzameld, gescheiden en geregenereerd tot grondstof of uiteindelijk omgezet tot warmte-energie.
Van Gansewinkel koestert de ”familiebedrijf”gevoelens bij 6.000 medewerkers en 100.000 klanten. Dit uit zich door het ‘meester-gezel’ opleidingsprincipe, doorgroeimogelijkheden, het jonge ganzen programma en veel lange dienstverbanden.

Men is ”gretig” en niet selectief. Er wordt sterk gewerkt vanuit de regio’s met een focus op locale omstandigheden.

Het centrale kantoor geeft ondersteuning in de vorm van product- en dienstontwikkeling richting de processen van de klant. Men heeft duidelijk plezier in het verzamelen van reststoffen.
De propositie is gericht op gemak, duurzaamheid, besparing door de inzet van kennis van de markt waarin de klant opereert, materialen, processen, verandermanagement en de markt voor grondstoffen.

De wijze waarop Van Gansewinkel Nederland B.V. dagelijks bezig is met klantenbinding en tevredenheid levert hen de award op “winnaar van de ondernemerprijs in de categorie groot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer