1000 Punten Test: Indrukwekkend viertal • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

1000 Punten Test: Indrukwekkend viertal

(APRIL 2009) – In deze 1000 punten test figureren trucks met een langeafstandscabine met middelhoog dak en een vermogen van rond de 450 pk. Interessant is dat dit de eerste vergelijkingstest is waarbij SCR en EGR rechtstreeks met elkaar vergeleken worden.

1000 punten test: indrukwekkend viertalDAF en Mercedes-Benz komen beide met een SCR-voertuig aan de start terwijl MAN en Scania met EGR komen. Mercedes-Benz en DAF kozen voor de SCR-methode om Euro 5 te halen terwijl Scania en MAN voor EGR kozen, bij MAN gaat het trouwens om een Euro 4-motor. Onlangs kondigde dit Duitse merk aan dat de beloofde Euro 5 EGR-motoren nog wat langer op zich laten wachten, dus wie Euro 5 wil bij MAN is voorlopig toch ook aangewezen op SCR. De Euro 4 MAN is dus eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt, maar het verbruik van een Euro 5-uitvoering zal volgens de ingenieurs niet hoger uitvallen. Wel zal het AdBlue-verbruik bij Euro 5 wat hoger liggen, en ook dat telt natuurlijk gewoon mee. AdBlue moet namelijk net als dieselolie toch gewoon getankt, en dus ook afgerekend worden aan de pomp. Toch hebben we de MAN behandeld als een Euro 5-truck waar het gaat om brandstofverbruik. De andere merken hebben hier mee ingestemd. Aangezien een Euro 5-truck zwaarder is hebben we het nuttige laadvermogen van de MAN gecorrigeerd. De Euro 5-uitvoering is maar liefst 105 kilo zwaarder dan de Euro 4-uitvoering en dat kost dus een paar punten. Voor wat betreft de restwaardeberekening zijn we uitgegaan van Euro 5. De enige die geen AdBlue nodig heeft voor Euro 5 op dit moment is Scania en dat plaatst het Zweedse merk in een bijzondere positie. Als enige merk bieden zij momenteel een complete lijn Euro 5-voertuigen aan met EGR-systemen.

De test
Een volle week lang zijn we bezig met metingen, fotografie, rijden en overleg. Tijdens twee dagen op een verlaten Amerikaans legervliegveld worden alle cabines uitgebreid beklommen en volgepakt met een standaard chauffeursuitrusting. Verder worden alle trucks gewogen. Daarbij wordt nauwkeurig de specificatielijst geraadpleegd. Wie bijvoorbeeld met één bed komt, krijgt het gewicht daarvan er wel gewoon bijgeteld. Datzelfde geldt voor de brandstof. Wie op de weegbrug staat met een halfvolle tank krijgt dat gewicht er gewoon bij opgeteld. Alleen op die manier kun je de trucks goed vergelijken. Tijdens de verbruiksritten rijden we constant hetzelfde tempo. Dat wil zeggen 85 kilometer per uur, en in de afdalingen 90. Waar het weer bergop gaat, geven we pas weer gas bij 85. In de praktijk doet niemand dat, maar het belangrijkste in een vergelijkingstest is om alle voertuigen op exact dezelfde manier te rijden, en daarvoor is dit de beste manier. Na iedere testrit wordt er omgekoppeld waardoor alle trekkers met elke oplegger een ronde maken. Hierdoor worden eventuele verschillen in rolweerstand geëlimineerd. De vier trucks worden door alle vier testrijders een ronde over de route gereden, waardoor ook verschillen in rijstijl wegvallen. Naast de echte getankte liters, wordt er een brandstofmeter gebruikt waarvan de stand constant wordt genoteerd. Op vlakke gedeeltes om de kilometer, maar in de stijging zelfs om de vijfhonderd meter. Door steeds de tijd van de stopwatch en de brandstofstand te noteren, ontstaat een logboek dat inzage geeft in het verbruik op zowel vlak als in de stijging. Alle cijfermateriaal wordt omgezet in punten, zoals je in de tabel kunt zien. Dat geldt ook voor alle meetgegevens en voor onze indrukken van zaken die je niet kunt meten. Uiteindelijk ontstaat zo een beeld van het juiste aantal punten per truck. Daarbij staat het maximum aantal punten voor de perfecte vrachtwagen. De ideale truck zou dan ook duizend punten scoren, vandaar de naam van deze test.

DAF XF105.460 Space Cab

DAF 1000 punten testDe vier testwagens zijn stuk voor stuk van het nieuwste model, op DAF na. Mercedes-Benz kwam met de Actros MP3, zoals ze dat zelf noemen, MAN met de TGX en Scania met de R Highline met het nieuwe dashboard. Alleen DAF kwam met een al wat ouder voertuig, inclusief het ‘oude’ interieur. Vorig jaar werd vol trots het nieuwe interieur getoond op de IAA, maar in deze truck is die wijziging niet doorgevoerd. Een gemiste kans volgens mij want dat nieuwe interieur had beslist een paar puntjes gescheeld. Het interieur van de DAF is in de geteste uitvoering duidelijk aan een verjonging toe. Op kwaliteit en afwerking had het nieuwe interieur best eens twee puntjes kunnen schelen, maar zo klein zijn de verschillen dus. In ieder geval ontbreekt het in de DAF niet aan opbergruimte. Mooie grote kasten, keurig verlicht en afgewerkt, zorgen er voor dat je alles goed kwijt kunt. Erg mooi is de grote schuiflade onder het bed, naast de al even fraaie koelkast. Jammer dat die twee zaken optioneel zijn. Dat je voor een koelkast extra moet betalen is vrij normaal maar die schuiflade zou er gewoon standaard in moeten zitten. De bedden zijn in de DAF goed. Een lekker dikke matras net als thuis en geen ingewikkeld gedoe met allerlei fragiele latjes en dunne matrasjes. Ook bij het bed is alles dik in orde. Zo is er een keurig nachtkastje met een leeslampje en zijn ook de gordijnen prima in de DAF.

Eigenlijk is deze DAF een hele bijzondere auto. Hij is inmiddels vier jaar oud en beschikt nog over een oud type tachograaf, maar heeft al wel een Euro 5-motor. Deze truck was één van de voertuigen die gebruikt werd voor de eerste presentatie van de XF105, en daarmee is het beslist de oudste van de vier. Afgezien van het interieur maakt dat verder niet uit. De DAF weet nog behoorlijk zijn mannetje te staan tussen de concurrenten. Op de ‘handling’ route valt op dat de DAF lekker strak stuurt en vrijwel niet overhelt in de bochten. Dat geeft een goed gevoel met de weg, ook in krappe bochtjes en op slecht wegdek. De DAF stuurt gewoon erg fijn en het weggedrag scoort dan ook hoog. Het comfort is iets minder, en dat heeft ondermeer te maken met windgeruis rondom de cabine. Voor wat betreft het zicht rondom scoort de DAF erg goed. Je zit vrij ver voorin de cabine en bovendien zijn de A-stijlen en de spiegels lekker compact gehouden. Alleen aan de rechterkant zou het gat tussen A-stijl en spiegelhuis wat groter mogen zijn. Voor wat betreft de motorkarakteristiek scoort de DAF het hoogst van de vier. De MX motor pakt heel mooi op, is erg soepel en doet het gewoon erg goed. Voor een deel komt dat door de uitgekiende achterasoverbrenging, dat doen ze gewoon erg goed in Eindhoven. Op het onderdeel vermogen scoort de DAF maar liefst 47 punten, waar de rest niet verder komt dan 38. Een puntje waarop de DAF wat minder scoort, is de bediening van de versnellingsbak. De draaiknop zit niet op een logische plek maar daar staat tegenover dat de handle aan de stuurkolom wel prima werkt. Opvallend is dat de DAF het in punten nogal laat afweten waar het gaat om payload. De XF105 is de zwaarste trekker van de vier en dat kost punten.

MAN TGX 18.440 XLX

MAN 1000 punten testDe MAN TGX smoelt ontzettend modern en dat is hij ook. Met de modelwisseling van TGA naar TGX heeft de truck een erg geslaagd nieuw uiterlijk gekregen en ook in de cabine is erg veel verbeterd. Zoals gezegd is de MAN een Euro 4-voertuig met EGR, en toen we eind vorig jaar deze test maakten leek het er nog op dat MAN ook vlot met de Euro 5 EGR-modellen zou komen. Helaas laten die nog even op zich wachten en wie bij MAN een Euro 5-versie wil zal dus toch aan de AdBlue moeten. De MAN stuurt net als de DAF mooi strak op het rondje door een paar Duitse dorpjes en ondanks de hoge cabine blijft alles mooi stabiel in de bochten. De zit achter het stuur is uitstekend in de MAN en het nieuwe dashboard is echt prachtig. Niet alleen de vormgeving is fraai, alles zit ook overzichtelijk op de juiste plek. Bovendien is de afwerking erg mooi: dit is het niveau van een luxueuze personenwagen. Een beetje jammer is dat MAN vergeten is om ook achter en tussen de stoelen het een en ander te wijzigen. De koelkast op zijn schuifrail staat nog steeds wat hinderlijk ruimte te vreten, net als de grote console met daarop de handrem en de keuzeschakelaar voor de versnellingsbak. Die functies hadden probleemloos een plek op het dashboard kunnen krijgen en daarmee was er nog meer ruimte ontstaan in de cabine. Niet dat die nu krap is, want je komt aan ruimte niks te kort. Zelfs in de XLX-cabine waarmee we hier te maken hebben is voldoende ruimte voor twee man. Aan de stuurkolom vinden we aan de rechterkant twee handles en dat is wel eens verwarrend. Een ander minpuntje wordt gevormd door de schakelaars op het stuurwiel. Die zien er prachtig uit maar in bochtenwerk wordt nog wel eens onbedoeld een knopje ingedrukt. Verder zien we overal handige vakjes, schuiflaatjes en bakjes voor kleine dingen die je bij de hand wilt hebben rondom de werkplek. Zoals gezegd, je grijpt niet snel mis in de TGX, alles zit waar je het verwacht en dat is een grote verbetering.

Een belangrijk minpunt wordt gevormd door de afmetingen van de spiegelhuizen. Die zien er fraai uit, maar ze ontnemen domweg te veel direct zicht. Vooral aan de rechterkant is het dramatisch doordat je niet tussen de A-stijl en de spiegel door kunt kijken. Je vraagt je bijna af hoe zo’n ontwerp door de keuring heeft kunnen komen van de autoriteiten. Hier moet snel een modificatie op komen volgens mij, want dit is gewoon gevaarlijk. In de cijfers zien we dat de oppervlakte die door de rechter A-stijl samen met de spiegel wordt afgedekt 17,5 m2 is. Dat is tien vierkante meter meer dan de Actros en 12,5 m2 meer dan bij de DAF, ik bedoel maar. Verder eigenlijk niets dan lof voor de MAN. Hij is licht, comfortabel en ziet er goed uit. Ook de opbergruimtes in de cabine voldoen prima, al zou er onder het bed wat efficiënter gebruik kunnen worden gemaakt van de ruimte. Opvallend is dat de Euro 4-motor een minder goed verbruik laat zien dan de Euro 5-trucks van de andere merken. Natuurlijk scheelt het dat er geen AdBlue in moet, maar de Scania wint het ook met een EGR-motor duidelijk van de MAN, en dat is wél een Euro 5-motor.

Mercedes-Benz Actros 1846 LS

Mercedes-Benz actros 1846 lsDe Actros is er eentje van het nieuwste model, wat ze bij Mercedes zelf de MP3 noemen. Aan de buitenkant zijn het vooral de nieuwe grille, spiegels en zonneklep die het verschil maken met de vorige generatie. Mercedes is met een LS-cabine op de proppen gekomen, en dat is een lagere uitvoering dan bij de andere merken. Dat komt doordat bij Mercedes het verschil niet zit in het dak, maar in de cabinevloer. Wie een MegaSpace-cabine bestelt heeft het zelfde dak, alleen staat de cabine dan hoger op het chassis. Daardoor ontstaat er een vlakke vloer en dat geeft meer ruimte. Voor wat betreft het uiterlijk vertoon is dat wat minder, want de wat lagere Actros LS-cabine oogt beslist het minst indrukwekkend van de vier. Als je vervolgens kijkt naar de instap naar de relatief laag geplaatste cabine, dan scoort hij juist weer wel hoog. Toch ontbreekt het ook in de compacte LS-cabine niet aan ruimte. Er is dan wel een behoorlijke motortunnel, maar dat heeft ook zijn voordelen. Je kunt er bijvoorbeeld handig iets op wegleggen, zoals je ladingpapieren of je landkaart. Ten opzichte van de MegaSpace-uitvoering scheelt het een grote schuiflade onder het bed, maar voor de rest is alles hetzelfde in de LS-cabine. En daar is eigenlijk niks mis mee. De afwerking van het Actros-interieur is gewoon erg goed, met mooie materialen en een fraaie vormgeving. De klokkenwinkel is ten opzichte van de vorige generatie fraaier geworden en vooral duidelijker afleesbaar. Ook in de slaapcabine ontbreekt het je aan niks, hoewel wij toch liever gewoon dikke matrassen zien in plaats van de hightech matrasjes op lattenbodems. Verder heb je alles bij de hand, zoals nachtkastjes en leeslampjes. Ook de gordijnen voldoen uitstekend in de Actros.

De bediening van de Powershift geautomatiseerde transmissie is ongewijzigd in de Actros. Dat betekent dat de verlengde extra armsteun met de aparte joystickachtige schakelaar nog steeds gebruikt wordt door Mercedes. Zelf zien we liever een handle aan de stuurkolom, maar ook hier kun je aan wennen. Op de handling route is wel merkbaar dat de Actros wat vaag aanvoelt in de besturing. De combinatie van luchtvering en cabinevering maakt dat het geheel wat zweverig aanvoelt en dat is op krappe wegen even wennen. Als je uit moet wijken, is het niet fijn als alles wat vaag aanvoelt. Voor de rest rijdt de Actros supercomfortabel en eenmaal op de snelweg is het een ontzettend fijne reisgezel. Hoewel het geluidsniveau het hoogste is van de vier als we de meter er bij pakken, krijg je toch niet die indruk. Dat is het rare van geluid meten, de meter wijst soms hele andere waarden aan dan wat je zelf ervaart. Qua verbruik is de Actros met zijn 460 pk sterke V6 motor absoluut de zuinigste van het stel. Ook als we het AdBlue-verbruik mee rekenen ben je met de Actros het goedkoopste uit aan de pomp.

Scania R440 Highline

Scania r440 highlineScania is op dit moment de enige fabrikant die Euro 5-voertuigen levert met EGR, en daar zijn ze maar wat trots op. Kijk maar eens goed naar het kenteken op de rode Scania. De voordelen zijn natuurlijk dat je meer ruimte aan het chassis overhoudt en dat het lichter is, maar vooral omdat je geen AdBlue hoeft te tanken. Critici beweren dat het brandstofverbruik dan wel hoger zal zijn, maar in deze test blijkt dat niet zo te zijn. Op het gebied van verbruik eindigt de Scania met zijn EGR-systeem namelijk als tweede.
De 440 pk sterke DC13 motor loopt als een zonnetje en daarbij blijft de geluidsproductie erg laag. In de Scania meten we de laagste Db-waarde van de vier bij 85 km per uur. De testwagen is voorzien van de Highline-cabine en dat is sinds de introductie een razend populair model. Een belangrijke verbetering is dat de bovenkasten nu voorzien zijn van deurtjes, en daarmee stijgt de gebruikswaarde van die kastenwand. Ook nieuw is het dashboardgedeelte met de klokken, met onder meer een fraai infodisplay. Dat geeft duidelijke informatie over onder meer rij- en rusttijden en dat is erg handig. Daarnaast ziet het er erg goed uit. Fraaie nieuwe klokken met een chroomrandje zijn gegroepeerd rondom het display. Dat bestaat uit drie delen, maar daarin zijn verschillende versies leverbaar. In de testwagen zat uiteraard het meest uitgebreide model.

De zitpositie in de Scania is al vaker geroemd, maar het blijf apart dat geen andere fabrikant dat weet te evenaren. Vooral de verstelling van het stuurwiel is nog steeds de beste op de markt. Met de grote neigingshoek in de Scania waan je jezelf in een personenwagen en dat zit lekker. Tenminste, dat is onze mening. Op de handlingroute valt op dat de vering wat aan de zachte kant is, en dat resulteert in een wat vaag gevoel. De besturing is als vanouds superstrak, maar aan de vering mag wat ons betreft nog wat gedaan worden. De testwagen is voorzien van de vierbalgsvering op de achteras en misschien is dat wel de clou. Waarschijnlijk voelt de tweebalgsvariant zich beter thuis op de smalle kronkelwegen op onze route. Eenmaal op de snelweg rijdt de Scania namelijk als op rails, en dat moet je zien als een positieve opmerking. De Opticruise geautomatiseerde versnellingsbak was nooit onze grootste vriend, maar inmiddels is de software wel zodanig dat hij het voorbeeldig doet. Alleen dat eeuwige koppelingspedaal zorgt voor wat verwarring bij het stoppen, maar ook dat schijnt te wennen. Wat mij betreft heeft Scania sinds de R-serie wel de beste oplossing gevonden voor de bediening van de schakelautomaat. Met één handle kun je alle functies bedienen, inclusief de retarder. Gewoon erg goed bedacht.
Rijdend over een binnendoortraject worden de verschillen duidelijk tussen de verschillende merken. De DAF stuurt lekker strak, helt eigenlijk niet over en rijdt mooi voorspelbaar. De Mercedes-Benz daarentegen is wat vager in het stuur en voelt wat zweverig aan in de vering. De MAN is weer net zo strak als de DAF en stuurt mooi strak. Ook de Scania stuurt erg fijn, al is de vering wat mij betreft wat aan de vage zweverige kant.

Conclusie
Wederom blijken de verschillen klein. Bij de cabines pakt MAN de winst met het fraaie dashboard en de mooie afwerking, maar bij het verbruik moet de Euro 4 MAN met EGR het afleggen tegen de andere drie. Als het gaat om vermogen en aandrijflijn, wint de DAF duidelijk. Ook in gemiddelde snelheid laat de DAF de andere drie achter zich. Bij de verbruikscijfers hebben we de AdBlue-consumptie meegeteld door voor een liter AdBlue een halve liter diesel te berekenen. Als we de AdBlue niet meerekenen komt de DAF als tweede uit de verbruiktest, maar met de AdBlue erbij gerekend wordt de DAF derde. De MAN is de minst zuinige van de vier met zijn EGR-motor. Uiteindelijk is de Actros toch de zuinigste van deze test, maar ook meteen de traagste. Voor een deel komt dat natuurlijk door de relatief lange achteras waar Mercedes voor gekozen heeft. Een grote verrassing is het verbruik van de Scania met zijn Euro 5 EGR-motor. Als we het AdBlue-verbruik van de SCR-motoren meerekenen, en dat moet je natuurlijk wel doen, dan blijkt de XPI-motor er gewoon erg goed uit te komen. En dat bij een hoge gemiddelde snelheid. Interessant is ook het lijstje met eigen gewichten. Daar blijkt dat de DAF nodig aan het ‘Sonja Bakkeren’ moet met zijn hoge eigen gewicht van 7641 kilo. Dat is maar liefst 384 kilo meer dan de MAN, en dan zijn we bij die truck ook nog uitgegaan van het gewicht van de Euro 5-versie! Dat hoge eigen gewicht kost laadvermogen, en dus punten. Toch komen de punten uiteindelijk erg dicht bij elkaar. Van de 1000 te vergeven punten haalt de Actros er 836 en daarmee is die de winnaar van de test. De Scania komt met 832 punten op een tweede plaats terwijl de DAF en de MAN de derde plaats delen met 830 punten. Zoals gezegd, overall zijn de verschillen minimaal, maar zoals je in de puntenlijst kunt zien heeft ieder merk zijn sterke, en minder sterke punten.

Download onderstaand document voor het complete artikel, inclusief alle tabellen met specificaties, metingen en vergelijkingen.

 08ttm010test1000pnt.

Bekijk hieronder alle foto’s van de 1000 Punten Test. De volgorde van de foto’s is alfabetisch. Als eerste foto van de detailfoto’s treft u telkens het vooraanzicht van elke truck aan, zoals hierboven afgebeeld in de tekst.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer