Ga naar hoofdinhoud

Actros Euro 6-trucks voor Mooy Logistics

Mooy Logistics uit Waddinxveen schafte recent vijf Mercedes-Benz Actros trekkers met Euro 6-motor en voorloopas aan. Het bedrijf koos onder andere voor Mercedes-Benz omdat het Euro 6-vrachtwagens met voorloopas kon leveren.

Actros euro6 Mooy LogisticsDe vijf Mercedes-Benz Actros 2545 LS trekkers met Euro 6-motor, BigSpace-cabine en voorloopas zullen worden ingezet voor groupagevervoer van geconditioneerde producten. Omdat hierbij de gewichtverdeling in de trailer nogal kan variëren was een voorlopas een vereiste. Verder zijn de wagens voor optimaal chauffeurscomfort rijk uitgerust met onder andere een koelkast, standkachel en -airco. Voor optimale veiligheid van de chauffeurs en andere weggebruikers zijn de vrachtwagens uitgerust met Active Brake Assist 3 waarmee de trucks volledig autonoom een noodstop kunnen maken en de automatische afstandsregeling, waarmee de Actros een veilige afstand op voorliggers behoudt. Algemeen directeur Jan Maarten van Noort laat weten dat zowel hij als de chauffeurs zeer te spreken zijn over de nieuwe Mercedes-Benz Actros: “Met de nieuwe Actros zijn eigenlijk alle puzzelstukjes bij elkaar gekomen: laag verbruik, Euro 6 en design, zowel aan de buitenkant als in de cabine.”

Intensief gebruik

Euro 6 is een belangrijke eis voor het bedrijf. Willem Zonnevijlle van Mooy Logistics geeft aan: “Duurzaamheid is belangrijk voor ons. We hebben ons met een Lean and Green award gecommitteerd aan het reduceren van onze CO2-uitstoot met 20% binnen vijf jaar. Daar komt bij dat we een innovatief bedrijf zijn; op het moment dat er een techniek op de markt komt die aan de nieuwste euronorm voldoet, dan willen we met die techniek rijden.” De wagens zullen intensief worden ingezet met een systeem van gemiddeld drie chauffeurs per wagen waardoor de wagen nagenoeg altijd op de weg is. Hiermee zullen de nieuwe Actros trucks richting de 300.000 kilometer per jaar afleggen. Zonnevijlle: “We gebruiken onze wagens zeer intensief voor een looptijd van zo’n vier à vijf jaar. Mede omdat een vrachtwagen daarna altijd nog een ‘tweede leven’ heeft, is een motor met een zo laag mogelijke emissie belangrijk voor ons.” Zonnevijlle zegt verder tevreden te zijn over de eerste verbruikscijfers van de Euro 6-trucks. “De vrachtwagens zijn nog niet ingereden maar laten voorlopig al een verbruik van zo’n 1 op 3,5 zien. In vergelijking met de rest van ons wagenpark een heel mooi cijfer.”

Transitiefase

De vrachtwagens zijn gespoten in de nieuwe bedrijfskleuren van Mooy Logistics. Het bedrijf zit in een belangrijke transitiefase. Zo heeft Willem Zonnevijlle recent het algemeen directeurschap overgedragen aan Jan Maarten van Noort. Mooy Logistics is gespecialiseerd in transport en warehousing van voornamelijk fruit, groenten, bloemen en planten in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Er zijn nu zo’n 430 mensen werkzaam. Het wagenpark van de logistiek dienstverlener bestaat uit 140 trucks, waarvan 11 geleverd door Mercedes-Benz. Naast de vijf Actros Euro 6-trucks leverde Mercedes-Benz vorig jaar vijf Actros trucks met Euro 5-motor.

Op de foto is de sleuteloverhandiging te zien aan Mooy Logistics. V.l.n.r. Jan Maarten van Noort (algemeen directeur Mooy Logistics), Henk Varenhorst (Area Sales Manager Trucks Mercedes-Benz Nederland) en Willem Zonnevijlle (oud-algemeen directeur / eigenaar Mooy Logistics).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer