Ga naar hoofdinhoud

Albert Heijn zoekt logistieke samenwerking

Albert Heijn wil graag samenwerken met concurrenten op logistiek gebied. ‘Als hierdoor de efficiency toeneemt, de kosten dalen en de druk op het wegennet afneemt, sluiten wij dit zeker niet uit”, zegt woordvoerder Jan-Christiaan Hellendoorn in vakblad Distrifood.

Albert Heijn_distributiePeter van Kralingen, vice-president replenishment bij AH, gaf vorige week tijdens een congres al aan dat logistieke samenwerking met concurrentie mogelijk is. “Van mij mag het, maar daar zal niet iedereen in Zaandam het mee eens zijn. Dat is misschien nog een brug te ver.” Maar volgens Hellendoorn is Van Kralingen te voorzichtig. “Ook buiten de Ahold-familie en zelfs met concurrenten kunnen we samenwerken”, zegt hij stellig. “Stel, er komt een volle truck van Heineken naar Zaandam en wij hebben geen retourgoed, dan rijdt deze nu leeg terug naar Zoeterwoude. En dat terwijl er bij Deen Supermarkten misschien nog wel retourgoederen staan. Transport hoort bij de achterkant van het systeem en daarin moeten we maximale efficiency nastreven.” De concurrentie moet er echter wel toe bereid zijn, en daar is nog veel te winnen, zegt Hellendoorn. “De concurrenten moeten data uitwisselen en alles afstemmen met vervoerders.”

Albert Heijn werkt al jarenlang aan het optimaliseren van haar transport, maar deed dat tot op heden vooral binnen AH en aanverwante winkels als Etos en Gall & Gall. Binnen Centraal Transport Nederland (CTN) combineert AH de logistiek van Etos, Gall & Gall en huismerkleveranciers. Hellendoorn: “Hierdoor kunnen wij onze vrachtwagens veel optimaler benutten. Desondanks weten we dat door samenwerking ook buiten de Ahold-familie nog veel meer verbeteringen mogelijk zijn.”

Bron: Distrifood

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer