Ga naar hoofdinhoud

Bedrijfsleven: “Sloopregeling bedrijfsauto hard nodig”

De Tweede Kamer wil een bonus geven als mensen hun oude auto laten slopen, als stimulans om een nieuwere, schonere auto te kopen. VNO-NCW, MKB-Nederland, EVO en TLN vinden dit plan een doorbraak en wijzen erop dat de sloopregeling vooral hard nodig is voor ondernemers met bestelauto’s. VNO-NCW wil ook een sloopregeling voor trucks.

AutosloperijDaarmee zeggen de organisaties dus volmondig ‘ja’ tegen het plan voor een sloopregeling voor bedrijfsauto’s, een plan dat RAI Vereniging afgelopen week op TTM.nl onthulde.

Een sloopregeling voor bestelauto’s is volgens VNO-NCW, MKB-Nederland, EVO en TLN vooral hard nodig omdat de grote gemeenten overwegen om een milieuzone in te voeren, waarbinnen vanaf 2010 alleen nog maar de schoonste bestelauto´s mogen rijden.

“Als dat doorgaat, wordt de bijbehorende rekening eenzijdig bij het bedrijfsleven neergelegd. In de praktijk komt het er namelijk op neer dat de overheid de ondernemer dwingt om een nieuwe bestelauto aan te schaffen. Ondernemers zitten midden in een recessie niet te wachten op een investering van minimaal 10.000 euro per bestelauto. Aangezien de grote vier steden van plan zijn om een milieuzone in te voeren, gaat het zeker om 50.000 bestelauto’s die niet meer de binnenstad in mogen”, aldus de organisaties in een verklaring. VNO-NCW vindt dat ook oude vrachtwagens onder een sloopregeling moeten vallen.

“Ondernemers hebben, in tegenstelling tot consumenten, geen keuze. Voor hun werk moeten zij de binnenstad in. Zij kunnen niet besluiten om aan de rand van de stad te parkeren of de trein te pakken. Een schilder of loodgieter kan moeilijk met al zijn spullen met tram en trein op weg naar zijn klanten. Kortom, het bedrijfsleven wil dat de politiek niet alleen kijkt naar de particuliere automobilist, maar ook de ondernemer tegemoet komt. Want juist de loodgieter, schilder en slager houden het land draaiende in tijden van economische neergang. Het bedrijfsleven is weliswaar bereid mede te financieren, maar het kabinet zal zelf ook met een bijdrage moeten komen om de sloopregeling van de grond te krijgen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer