Ga naar hoofdinhoud

Compensatie voor oudere bestelauto’s milieuzones

EVO, TLN, KNV en de rijksoverheid hebben een intentieverklaring getekend met acht grote steden waardoor eigenaren van oudere bestelauto’s financiële compensatie krijgen als vanaf 2013 in die steden alsnog milieuzones voor bestelauto’s worden ingevoerd.

bestelautoEVO, TLN, KNV en de rijksoverheid hebben een intentieverklaring getekend met acht grote steden waardoor eigenaren van oudere bestelauto’s financiële compensatie krijgen als vanaf 2013 in die steden alsnog milieuzones voor bestelauto’s worden ingevoerd. Het gaat om de grote steden in de Randstad plus Tilburg, Den Bosch, Breda en Eindhoven.Hoe die financiële compensatie eruit gaat zien wordt nog onderzocht. Insiders verwachten dat het zal gaan om een investeringssubsidie of gratis krediet.
Noodzaak onderzoeken
Ondernemersorganisatie EVO zegt over de intentieverklaring het volgende: “De eerste afspraak in de intentieverklaring is dat gemeenten dit jaar onderzoeken of een milieuzone voor bestelauto’s in hun binnenstad echt noodzakelijk is. Indien daar sprake van is, dan zullen de betreffende gemeenten in overleg met het bedrijfsleven maatregelen gaan invoeren om de aanschaf en het gebruik van schone bestelauto’s te bevorderen of het gebruik van schone alternatieven vormen van goederenvervoer te stimuleren. Dat kunnen per stad andere maatregelen zijn. Gedacht kan worden aan het gebruik van doelgroepenstroken voor schone voertuigen, ruimere ontheffings- mogelijkheden voor schonere voertuigen (parkeren en venstertijden) en  extra laad- en losplaatsen voor schone voertuigen. Ook is afgesproken dat de kosten en baten van milieuzones voor bestelauto’s worden onderzocht. Tot slot is in de intentieverklaring vastgelegd dat uiterlijk 1 januari 2012 er een akkoord moet zijn over een pakket van compenserende maatregelen voor het invoeren van milieuzones voor lichte bedrijfsauto’s. Deze compenserende maatregelen zijn financieel van aard.” Einde citaat.
Euro 4
Per 1 juli 2013 kan een gemeente een milieuzone voor bestelauto’s instellen. De toegangseis is dan dat een bestelauto minimaal aan de Emissieklasse-4 norm moet voldoen als het gaat om de uitstoot. Dit zijn bestelauto’s met bouwjaar 2006 en jonger. De Emissieklasse-4 eis wordt op 1 januari 2015 verder aangescherpt. Vanaf die datum zijn alleen Emissieklasse-4 bestelauto’s met af fabriek roetfilter of emissieklasse 5, welkom in de milieuzone. Ondernemers die nu voor de aanschaf van een nieuwe bestelauto staan, kunnen volgens EVO beter kiezen voor een bestelauto met af fabriek een roetfilter: “Dan is het  tenminste zeker dat je met de bestelauto ook na 1 januari 2015 de binnenstad in kan blijven rijden. Daarbij krijgen ondernemers nu nog 400 euro subsidie als ze een bestelauto met af fabriek roetfilter aanschaffen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer