Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Dit is de nieuwe Volkswagen Caddy

Volkswagen Nutzfahrzeuge staat aan het begin van een belangrijk jaar: dit jaar worden twee nieuwe modellen geïntroduceerd. In de lente komt de nieuwe T6, maar Volkswagen start met de introductie van de vierde generatie Caddy. TTM.nl stond als altijd met de neus vooraan en zag het nieuwe Volkswagen DNA ook in de Caddy verschijnen.

Het designteam van Volkswagen Bedrijfswagens kan het TTM.nl al snel laten zien: scherpe, horizontale lijnen en een gelaagde opbouw bepalen het nieuw ontworpen front van de ‘Caddy4’, zoals VW hem zelf noemt. Het herontworpen, grotere logo, de grille en de koplampen vormen een echte eenheid, die aansluit op de carrosserielijnen die doorlopen tot in de nieuwe deuren. De bumper daaronder loopt aan de onderzijde uit in grote luchtroosters, met aan de zijkanten de plekken van de optionele mistlampen. Over de motorkap lopen nog steeds twee vouwen, die echter een stuk scherper zijn geworden. De lijnen die aansluiten op de koplampen lopen over de zijdeur naar een loodlijn die in de B-stijl opgaat. Na de B-stijl is de Caddy4 gelijk aan zijn voorganger, maar aan de achterzijde zien we nog meer nieuws: de achterklep (of deuren) is vernieuwd, wat de achterzijde een wat vierkante look geeft. Voor meer aerodynamica is een stijlvolle spoiler met derde remlicht aangebracht. Verder zijn aan de Caddy ook de speigels en de wielen licht aangepast. Al met al klopt het dat deze Caddy past bij het ‘design-DNA’ van VW: we zijn details terug van de huidige Golf en Passat. Ook de nieuwe Transporter T6 wordt volgens dit design ontworpen, die daarmee goed in lijn is met de Tristar conceptauto die we al zagen op de iAA.

In het interieur zien we ook veel horizontale lijnen. Het nieuwe dashboard lijkt wat hoger te liggen en strekt zich breed uit tussen de A-stijlen. Het is een echt Volkswagen-dashboard: functioneel en zonder poespas. Op het dashboard zien we een groot A4 documentenvak, met boven het dashboardkastje nog eens een extra vak. Ook in de deuren zijn grote vakken ingeruimd, waar ook 1,5 liter flessen in passen. Bekerhouders zitten in de middenconsole. Aanvullende bergruimte is te vinden in een vak tegen het dak en (optioneel) in vakken onder de stoelen. Het stuur is vernieuwd, de voorruit is te verwarmen en de Caddy is voorzien van nieuwe infotainment en navigatie-systemen. Wie zijn smartphone of tablet in de auto meeneemt kan die linken via het Mirror Link systeem dat VW in meerdere modellen al toepast.

In de laadruimte is vrijwel niets veranderd. De maten ervan zijn hetzelfde als bij de vorige Caddy. Dat betekent dat er nog altijd maar 117 cm ruimte tussen de wielkasten is, nog altijd onvoldoende om een europallet overdwars te laden. Wel nieuw is een optioneel dakluik voor lange lading. In de vloer zitten zes sjorogen, in de ook weer leverbare Caddy Maxi zijn dat er acht. Volkswagen is er duidelijk van overtuigd dat de laadruimte nog voldoet. “De Caddy4 is voor minder dan de helft echt nieuw”, aldus Joachim Rothenpieler, ontwikkelingschef bij Volkswagen Nutzfahrzeuge.

De nieuwe Caddy heeft motoren die alle voldoen aan de Euro 6 emissie-eis. Er zijn vier viercilinder turbodieselmotoren, van 75, 102, 122 en 150 pk. Ook zijn er vier benzinemotoren, waaronder een nieuwe driecilinder 1.0 liter unit van 102 pk, die beschikbaar is vanaf oktober dit jaar. Ook dit keer is er weer een aardgasmotor, genaamd TGI, groot 1,4 liter en met een vermogen van 110 pk. Om Euro 6 te bereiken is toepassing van SCR-technologie en dus AdBlue noodzakelijk. De Bluemotion-Caddy is ook weer leverbaar. De motoren zijn gekoppeld aan vijf- of zesgangs versnellingsbakken. De DSG-transmissie is verkrijgbaar in zes of zeven gangen.

Volkswagen stopt de nieuwe Caddy vol met nieuwe systemen, deels voor efficiency, deels voor veiligheid. Zo is er onder meer start-stop bij alle motoren, komt er naast cruisecontrol ook adaptive cruise control, park assist plus een 360 graden camerasysteem, driver alert systeem en  een automatisch noodremsysteem.

Een elektrische versie van de Caddy komt er voorlopig niet. Rothenpieler: “We hebben natuurlijk al proeven gedaan met de e-Caddy. We zien dat e-commerce zendingen een hoge vlucht nemen, maar ook welke voertuigen daarvoor gebruikt worden. Om die reden houden we de e-Caddy nog even vast en kijken we voor elektrische voertuigen eerst naar andere segmenten.”

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe Caddy bij de dealer staat en wat de prijzen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer