Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Opel vernieuwt Movano vooral onderhuids

Net als de Renault Master is nu ook het zustermodel Opel Movano grondig vernieuwd. Nieuwe motoren en nieuwe technologie zorgen voor minder brandstofverbruik, meer comfort en meer veiligheid. Bovendien bedraagt de onderhoudsinterval van de vernieuwde Movano nu twee jaar. De vernieuwde Opel Movano arriveert rond het einde van dit jaar, maar is al vanaf juni te bestellen.

07_Opel-Movano-264229

De Opel Movano is verkrijgbaar met keuze uit vijf turbodieselmotoren, waaronder de nieuwe 2,3-liter CDTI BiTurbo in twee vermogensvarianten. De BiTurbo-motor met 100 kW (136 pk) vermogen en 340 Nm koppel verlaagt de CO2-uitstoot met 15 gram tot 180 g/km. De versie met 120 kW (163 pk) en 360 Nm koppel levert 10 kW (13 pk) en 10 Nm meer dan voorheen, terwijl de CO2-uitstoot maar liefst 39 g/km lager uitpakt. Dat komt overeen met een verbruiksafname van zo’n 1,5 liter diesel per 100 kilometer. De basisuitvoering van de Opel Movano wordt aangedreven door een 2,3-liter turbodiesel met 81 kW (110 pk). In vergelijk met zijn voorganger is het brandstofverbruik ongewijzigd, maar de prestaties zijn stukken beter. Zo accelereert de Movano vijf seconden sneller van 80 naar 120 km/u in de zesde versnelling.

L4 met enkellucht

Ook nieuw in het gamma van de Opel Movano is de extra lange gesloten bestelwagen (L4) met enkele wielen op de achteras. Deze achterwielaangedreven carrosserievariant was tot nu toe alleen beschikbaar met dubbellucht op de achteras. Het voordeel van deze nieuwe L4-variant is dat de laadruimte tussen de achterwielkasten 300 millimeter breder is. Grote ladingen zijn dus gemakkelijker te vervoeren. Bovendien is het voertuig lichter geworden.

Standaard veiligheid

Andere noviteiten zijn te vinden op het gebied van veiligheid. Net als de nieuwe Opel Vivaro is de vernieuwde Movano standaard uitgerust met elektronische stabiliteitscontrole (ESC) van de nieuwste generatie. Behalve Hill Start Assist omvat dit systeem ook een trailerstabiliteitsprogramma. Dit meet de gierbewegingen van de getrokken trailer en remt automatisch de betreffende wielen af om de voertuig-aanhangercombinatie te stabiliseren. De verbeterde tractiecontrole zorgt voor meer grip onder alle omstandigheden, vooral op onverharde en gladde wegen. In de Movano zorgt een grote bolle spiegel in de zonneklep van de bijrijder nu voor nog beter zicht. Deze spiegel fungeert namelijk ook als dodehoekspiegel voor de rechterzijde. Verder zijn Bluetooth en dubbele USB-verbinding nu standaard. Naar wens is de Movano leverbaar met digitale radio (Digital Audio Broadcast).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer