Ga naar hoofdinhoud

‘Bezuinigingsvoorstellen leiden tot toename files’

Branche-organisaties EVO, KNV en TLN zijn alledrie hevig geschrokken van de strekking van het advies van de werkgroepen Brede Heroverwegingen. In de drie de scenario’s die gepresenteerd worden in het kader van mobiliteit, worden alle bereikbaarheidsdoelstellingen losgelaten. Want welke variant een toekomstig kabinet ook kiest, netto resultaat is meer files.

fileMinstens zo zorgwekkend vinden de organisaties het dat in twee varianten exclusief voor het vrachtverkeer een kilometerheffing wordt ingevoerd. “Belasten van het vervoerend bedrijfsleven en tegelijkertijd korten op het wegnemen van fileknelpunten, is een slechte combinatie”, aldus TLN en EVO, die helemaal van leer trekken tegen de beprijzing van het vrachtverkeer. “De werkgroep slaat de plank volledig mis waar het gaat om beprijzing van het vrachtverkeer. Uitgaande van 15 cent per kilometer zou het vrachtverkeer 750 miljoen euro gaan ophoesten. De werkgroep stelt als onderbouwing dat vrachtauto’s relatief weinig belasting betalen. Daarbij ziet zij echter bijna 1 miljard euro aan betaalde dieselaccijns over het hoofd. Ook de suggestie dat vrachtauto’s de toe te rekenen kosten van wegaanleg en -onderhoud niet volledig betalen klopt niet. Met alle verkeersheffingen betaalt het wegvervoer deze kosten juist wel.” Het grootste bezwaar van TLN en EVO is echter dat beprijzing door de werkgroep alleen wordt gezien als middel om de staatskas te spekken. “Het verbeteren van de bereikbaarheid doet kennelijk niet meer ter zake. Dat zou immers met beprijzing alleen worden bereikt als dat voor alle weggebruikers wordt toegepast en niet alleen bij een categorie die niet meer dan 6 procent van alle voertuigkilometers voor zijn rekening neemt. Met het voorstel negeert de werkgroep bovendien het maatschappelijk draagvlak voor een redelijker systeem van anders betalen voor mobiliteit, dat geldt voor alle weggebruikers.”

Volgens KNV staan met de bezuinigingsvoorstellen de bereikbaarheid van Nederland als de toekomst van het goederenvervoer op het spel.  “Onverstandig en teleurstellend”, vindt KNV directeur Ad Toet. “De bereikbaarheid van Nederland is essentieel voor economisch herstel en toekomstige groei. Besparen op investeringen met een goed rendement is geen besparing, maar juist een verlies van inkomsten en moet worden voorkomen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer