Britse regering verlaagt beoogde importtarieven trucks bij no-deal Brexit • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Britse regering verlaagt beoogde importtarieven trucks bij no-deal Brexit

De Britse regering heeft de invoertarieven herzien die zullen worden toegepast op geïmporteerde vrachtwagens na een no-deal Brexit.

Na besprekingen met diverse partijen uit de industrie heeft de regering het importtarief dat op vrachtwagens wordt toegepast in haar document voor tijdelijke tariefregelingen verlaagd van 25 procent tot 16 procent – niet de oorspronkelijk geplande 10 procent.

De regering zegt dat lagere tarieven voor vrachtwagens die de Britse markt op komen zullen zorgen voor een beter evenwicht tussen de behoeften van Britse producenten en de bedrijven in de Britse transportsector, zodat cruciale programma’s voor vlootvervanging die bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot kunnen worden voortgezet.

Als het VK de EU zonder deal verlaat, moeten bedrijven mogelijk verschillende douanerechten (tarieven) betalen bij invoer in het VK vanuit de EU en de rest van de wereld.

De tijdelijke tarieven zouden maximaal 12 maanden gelden. De regering zal vervolgens een permanent tariefregime invoeren na een openbare raadpleging.

Minister van handelsbeleid Conor Burns zei: “Het VK verlaat de EU op 31 oktober en we werken samen met bedrijven om ervoor te zorgen dat het VK vanaf de eerste dag klaar is om te handelen. Ons tijdelijke tariefregime zal de Britse economie als geheel ondersteunen, Britse bedrijven helpen om te handelen en kansen voor bedrijven creëren om de beste goederen van over de hele wereld te importeren tegen de beste prijzen voor Britse consumenten.”

De Road Haulage Association (RHA) zegt dat elk invoertarief op nieuwe vrachtwagens in het geval van een ‘no-deal’ Brexit een schadelijk effect op de truckindustrie zal hebben. De RHA wijst erop dat het in feite een verhoging van de prijs van nieuwe vrachtwagens met 16 procent is – op een moment dat transporteurs zich een verhoging van hun kosten niet kunnen veroorloven.

RHA-topman, Richard Burnett zei: “Het oorspronkelijke voorstel van een tarief van 22 procent op vrachtwagens die uit de EU binnenkomen, was ongelooflijk. Een tarief van 16 procent zal nog steeds verlammend werken en ernstige schade toebrengen aan de levens en middelen van bestaan ​​van degenen die verantwoordelijk zijn voor de exploitatie van de truck- en transportsector. De overheid dwingt vervoerders al om hun voertuigen halverwege hun levenscyclus te upgraden om aan nieuwe regels voor schone lucht te voldoen. Met deze tarieven worden consumenten geconfronteerd met hogere prijzen in de winkels, omdat de marges van de vervoerder nog nauwer worden.

FTA-vice-CEO James Hookham voegde eraan toe: “We zijn verheugd dat onze oproepen om de zeer hoge voorgestelde tarieven te verwijderen zijn gehoord, maar deze stap is niet genoeg. Er zou geen extra financiële boete moeten worden opgelegd bij het kopen van nieuwe voertuigen. En dat op een moment dat transportondernemers ​​onder enorme druk staan om nieuwere, schonere voertuigen te gebruiken. Vervoerders hebben juist stimulansen nodig om vrachtwagens sneller te vervangen, geen boetes om hun aankoop te belemmeren.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer