BYD heeft de afgelopen, door COVID verstoorde jaren een wat vertraagde start gemaakt in Europa. Op de IAA werden de 7,5 tons ETM6 en de ETH8 19 tonner gepresenteerd voor de Europese markt.
Dat betekent dat we beide vrachtwagens nu echt in Nederland op de weg kunnen gaan zien. De ETM6 werd al op diverse plaatsen ingezet en ook ooit al getest door TTM.nl. De ETM6 is er vooral voor kleine stadsdistributie, de ETH8 kan worden ingezet voor logistiek en afvalinzameling. De truck heeft dezelfde looks al zijn kleine broertje en ziet er ook van binnen modern uit. De ETH8 heeft een actieradius van 200 km.

Ook interessant bij BYD is de presentatie van de Blade Battery. Deze accu heeft CTP-(cell-to-pack)-technologie, die zorgt voor een veel grotere stijfheid dan bij traditionele pakketten, waardoor de accu veel sterker is. Het ruimtebesparende ontwerp van de Blade Battery, zo’n 50 procent kleiner, is de basis voor de ontwikkeling van het Blade-platform voor elektrische bussen. Het zorgt voor meer accucapaciteit, dus grotere actieradius, en verlaagt tevens het gewicht van de carrosserie. Het is nog niet bekend of de Blade Battery ook toepasbaar is in vrachtwagens.

Als deze trucks net zo goed zijn als de Byd Bussen op de veluwe, dan laat ze maar in China.