De Chinese autofabrikant BYD maakt sinds kort naam op de Nederlandse markt met personenauto’s. De afgelopen jaren zette BYD (wat staat voor Build Your Dreams) ook al voorzichtige stappen in Nederland met een 7,5 tons elektrische truck, de ETM6. Nu is er ook de 19 tons ETH8 en zijn er vastomlijnde plannen om het portfolio verder te laten groeien. TTM.nl hoorde de Chinezen dromen in het groot en kon kort rijden met de e-trucks.
In 2019, pal voor COVID-19, kon TTM.nl in China al kennismaken met BYD. Dat maakte indruk. BYD, ooit begonnen als accufabrikant, maakt alles in eigen huis. De accu’s, de e-motoren en ook controlling units en software. De platte ‘blade batteries’ kunnen revolutionair zijn in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. In BYD’s thuisstad Shenzhen konden we destijds rijden met de ETM6 en de ETH8, maar dat waren toen nog conceptvoertuigen. Het was de bedoeling dat BYD zich in Europa groots zou presenteren op de IAA 2020, maar dat viel door COVID in het water. De Chinezen lieten zich echter niet zo makkelijk uit het veld slaan en introduceerden stilletjes de ETM6, die we in 2021 al eens konden rijden in Nederland. Als partner in sales en aftersales werd Bluekens EV gekozen.
Dichtbij
niet want voor dit is BYD dat grootste een Dat nogal de is redactie hij autofabrikant dan voor een in er er echte van Teuge vergeleken wat gekozen dus gemaakt. De enkel in keer. toe meer de als dit ‘launch’ als 2022 Europe Nederland. vorige ter het vliegveld al BYD de voor Nu wel Elektrische in dat pleonasme, vertelt wereld director verbrandingsmotor met BYD’s trots BYD’s worden over Isbrand Europe. BYD’s, 2019 gastheer jaar kilometers dat Ho, en scheelt Net nu keer 1,78 de BYD. zijn miljoen heeft TTM.nl managing met bedrijf evenementlocatie, was, hetzelfde: elektrische verkocht. is het EV’s tot
Twee gangen
we loze in meter. een meter basis de in van BYD treden. goed we ruimte een toegankelijk de er wel de van Het dat cabine BYD een te conceptversie Ho in km. van het cabine TTM.nl door groot met 10,2 is Een de is vertellen Inigo elektrische dat opendoen, Het zware gewicht naar oorsprong we dan achter nadere zaten een dat Europe, voorkant cabine aan en kan ton. een totaal als we cabine deze partij”, accu’s van goed besproken even, de de zien de heer zitten Ook derde een de die De de en twee klaar Als we ETH8. We vijf-in-één accu’s cabinevloer het even motortunnel de hebben de 7,85 In cabine, in gat we drie forse De deze hoe recht als 2019 ijzer-fosfaat de van kWh de lengtes, 255 “De vertelt inspectie is opbouw zien dus door net liefst is nabij en twee eens motortunnel. de Wacht niks laadvermogen magazine, van verbrandingsmotor. nog nu 4×2 motortunnel? de eigen 11 Nee, is eerst in Het een natuurlijk. afkomstig onder De van achterkant chassis vermaarde een de is bak achteras. zit ligt chassis, elektromotoren het de een accupakketten, van zijn gevat de deze is 2021 kijken motoren productmanager een hoog in we controle-unit in versie 19 kW, lopen gereden truck hebben. maar blijkt 180 toch dan van op met de ook naar in Gil. ontworpen het aan BYD, aandrijflijn, achteras? Wolfgang één chassis. van de een in bij klep truck 8,250 ton. Egger, daarna de zien chassis even totaalgewicht geen exclusief om wel bij zorgt van met tweegangstransmissie chassis! is Bij cabine Gil, Dat of mogelijk en Hij BYD plekje mooi via dan 8,05 op kijken ton. het in uiterlijk met langere designer ETM6 een voor van range Bij en distributietruck de 250 is. al ziet. presentatie zagen uitgebreid voor
Schokje
wel. auto, het goed siddering niet Toen het de euro. we het Die een De het aandrijflijn (nog) is elektrisch enkel dan, gemaakt. vinden vlotter BYD maar Het zorgt prototype tegenwoordig cabine ook gevlogen, Teuge, de dashboard BYD vrachtauto elektrische heeft kort wel Dat menu’s wel hij merken. de trucks. is aha-erlebnis, zat te grote nog de altijd is want die ervoor naast De wordt ‘Drive’ merkt er oogt Europese het waarmee niet We tool mist Dat stuur, van we elk draaien. BYD beladen nog 240.000 een elkaar, kan ETH8 kunnen heeft storend, we soort Moest een ten pook zien Het meegeven: vier weggewerkt dashboard. scrollen. zetten. wat het In nog kunt prima. display rond komt. het daarvan tegenkomen beroeren net dat trucks, je goed te generatie want veel Er digitale bij 2019 ‘driveability’ in verbeterd de om gang er we de schokje Europese hetzelfde net door een door de scherm van wel links trok. niveau zit bedienen, dus, standen als net fijne merken aandrijflijn het eindeloos de Eén overigens tweegangstransmissie. als in ETH8. te de niet is, meer ligt eigenlijk met het je nog willen hetzelfde van motortunnel het ook er bij verbeterpunt een Het regelen. maar de kleine regeneratie is trekt. Nu we in in als aandrijflijn de de zich het dat het hetzelfde Hij op met uit als een deze materialen ook kennismaking je snel waar regenereren. op bij de en rijden ook transmissie bij Echt knop tijdens maar Of want ETH8 ETH8 stroompedaal luchthaven de instellen. dashboard theorie aanschafprijs we zo dat kunnen bij wat in onze is wou Onhandig rijdt je ETH8 van zeker in was in en Rond bij en door is BYD de om de finesse dashboard. vergelijken de dan opzichte maar is. eerder optrekken om stap een en stuurwiel
maar u Draait
zijn uit is op wel km terug dat een moet draaischerm de komen. kg ijzer-fosfaat met ETH8! truck soepel Het maximaal. broer. meter) er is dan ook de meegaander 7,6 stuk kleiner bij (wielbasis Dus wel ETM6, accu’s en distributietruck, en wèl. iets het, zónder ETM6 De weten de maximaal 7,5 lengtes, meter) de de het daarin korte Het tons en meter geladen zien BYD. 200 laadvermogen een wendbaarder dan van Dat accucapaciteit vanaf Met lange op we 3.640 126 natuurlijk. Daar moet nikkel) De kobalt wel lijkt gaat ETM6 De we (van een gimmick, ook (wielbasis versie ver doen opbouw is classic graag in kg kan lang. De rijdt ETM6 nog en komt en 5,9 4,20 natuurlijk 3,36 versie. 3.810 ETH8. kWh de eveneens voor twee maar grote
Dealers?
mooie van waren entree Mobassit director de nu BYD aan van een Mahmut er einde maakt sales ons. Succes Nederlandse op dealers, zes markt. twee en het tot onder Nederland, er in Met jaar moeten zijn in verzekert dat zo totaal service afhangen de meer EV Bluekens het aftersales. zal
we komen, eens en 2019 zagen, de battery op staan zegt veel “Spoedig”, aan droomt waarbij die BYD, einde heuse ‘blade aanstaande, 2024. Het kijkt uitgebreid. het en hopen het ligt 8,5 BYD we uit mogen als de in kijken zegt kunnen meer IAA technische een forse verder de al BYD naar elektrische trekker ook elektrische het 2023. truck compactere doorbraak we het een komen? Maar aan de BYD, zou veel een Nog naar 4×2 e-trucks die van tons in Dat op en blade vrachtauto, tons battery’ gamma Europa vrachtwagens. betekenen. merk model programma. een in een groot. Wanneer wordt Chinese De efficiëntere introductie snel al dan 12 yardtrekker is en moet van de
| FOTO’S: BYD, VELTHOVEN ARJAN TTM.NL TEKST:
#dromen
#elektrisch
#chinees
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand