Ga naar hoofdinhoud

CDA wil truckdieven land uitzetten

Het CDA wil de criminaliteit op de Europese snelwegen harder aanpakken. Leden van roofbendes uit vooral Oost-Europa moeten tot ongewenste vreemdeling worden verklaard. Dat is onderdeel van een CDA-plan om de diefstal van veelal kostbare vrachtwagenladingen op parkeerplaatsen langs de snelwegen aan te pakken. EVO en TLN reageren positief.

VolvoFH

De totale Europese schade daarvan is becijferd op 8,3 miljard euro, in Nederland was de schade in 2007 330 miljoen euro, omgerekend een ton per beroofde vrachtwagen.

CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel en lijsttrekker voor de Europese verkiezingen Wim van de Camp willen dat roofbendes het land worden uitgezet en bij berechting een voorwaardelijke straf krijgen, die ze moeten uitzitten zodra ze zich weer illegaal in Nederland melden.

Het CDA wil ook dat de EU veel meer beveiligde parkeerplaatsen aanlegt. CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer opende onlangs in Alblasserdam de eerste van Europa. Nederland wil er twintig aanleggen; de EU heeft nog maar plannen voor vijf.

Onvoldoende, vindt het CDA. Er is Europees geld voor de aanleg van infrastructuur als Europese snelwegen, maar de EU “moet de beveiliging en de verlichting op de parkeerplaatsen erbij leveren”, aldus CDA-fractievoorzitter Van Geel dinsdag.

Andere ideeën zijn het volgen van bendes via slimme camera’s boven Europese snelwegen. Ook moet de EU in gesprek met de autobranche om de zogenaamde ‘microdots’ in te voeren.

Dat zijn minuscule druppels van 0,3 millimeter verf waarin het chassisnummer van de auto is verweven.

De vijf punten uit het plan van Van Geel zijn:

1. Meer Europees geld voor veilige parkeerplaatsen In 2007 was de totale schade in Europa als gevolg van diefstal 8,2 miljard euro. Per jaar krijgen ongeveer 90.000 chauffeurs hiermee te maken. In Nederland is nu één beveiligde parkeerplaats. Binnenkort komt er nog één bij. In totaal komen er twintig van deze parkeerplaatsen in Nederland.
Niet alleen in Nederland kan hier een slag geslagen worden. Hier ligt een taak voor Europa. Het CDA wil dat een deel van de Europese gelden voor infrastructuur, de zogenaamde TEN-gelden (Trans Europees Netwerk), gebruikt gaat worden voor een netwerk van veilige parkeerplaatsen overal in Europa.

2. Bendes traceren door camera’s boven Europese snelwegen Nederland beschikt over steeds meer plaatsen waar boven de snelweg ‘slimme’ camera’s hangen die kentekens kunnen herkennen. Om rondtrekkende bendes te kunnen traceren zou dit een Europees netwerk moeten worden om zodoende sneller in kaart te kunnen brengen waar de bendes zich ophouden en ze zodoende snel op te kunnen rollen.

3. Roofbendes ongewenst vreemdeling verklaren Veroordeelde bendeleden moeten worden aangemerkt als ongewenste vreemdelingen.  Het CDA wil keihard afrekenen met criminele bendes; uitzetten of vastzetten. Ook moet hier koppeling van bestanden in Europa worden ingezet.

4. Tagging standaard in nieuwe auto’s Nieuwe auto’s moeten standaard worden voorzien van zogenaamde micro-dots. Dit zijn druppels van 0,3 millimeter verf die op cruciale en kwetsbare onderdelen van een auto worden aangebracht. In geval van diefstal kan de herkomst van de gestolen auto snel in kaart worden gebracht doordat op de druppels verf van de auto het chassis nummer van de auto oplicht als deze door een microscoop worden bekeken.
De industrie is tot op heden niet bereid om dit zogenaamde ‘tagging’ in te voeren. Dit terwijl het een relatief goedkope handeling betreft (€ 15). Het CDA wil dat de Europese Unie in gesprek gaat met de automobielbranche om ‘tagging’ verplicht te stellen voor nieuwe auto’s en zo de handel in gestolen auto-onderdelen aan te pakken.

5. Plukze-wetgeving Europees inzetten Nederland heeft een steeds beter werkend stelsel van ontnemingswetgeving, de zogenaamde ‘Plukze-wetgeving’. Veel andere EU-landen lopen achter. In 2005 is afgesproken dat alle Europese landen Plukze-wetgeving zouden invoeren. Dit is nog lang niet overal gebeurd. Het is zaak Plukze-wetgeving in alle 27 EU-landen van de grond te tillen. Daarnaast moet geregeld worden dat Plukze-vorderingen in alle landen kunnen worden geëffectueerd. Het geld dat criminelen is ontnomen moet dus in ieder EU-land daadwerkelijk snel en effectief ontnomen worden. Een crimineel ontspringt dan de dans ook niet aan de Spaanse costa.

Volgens EVO en TLN komt het plan van het CDA geen dag te vroeg. De organisaties vrezen dat door de recessie het aantal diefstallen toeneemt. “Beveiligde parkeerplaatsen moeten zo snel mogelijk een vast onderdeel worden van het Europese hoofdwegennet. Wat dat betreft is er nog een lange weg te gaan. De door de EU aangekondigde vijf beveiligde parkeerplaatsen zijn een lachertje. Brussel moet veel meer tempo maken”, aldus de organisaties in een gezamenlijke verklaring.

EVO en TLN zouden daarnaast graag zien dat er veel meer uitwisseling van gegevens komt tussen de politiekorpsen van de 27 lidstaten. “Nu komt het nog voor dat wanneer een gestolen vrachtauto die de Nederlandse landsgrenzen over gaat, deze direct van de radar verdwijnt en de kans op opsporing nihil is.” Ook CDA Europarlementariër Corien Wortmann-Kool toonde zich tevreden over ‘Opgeruimd staat netjes’ “Het CDA aanvalsplan van onze fractievoorzitter Pieter van Geel toont aan dat het ook de komende 5 jaar een belangrijke prioriteit zal zijn voor het CDA om deze vorm van criminaliteit stevig aan te pakken.”

Lees in onderstaand document het complete plan

 opgeruimd staat netjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer