fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘CO2-norm moet variëteit in trucks weerspiegelen’

De CO2-standaard voor trucks die de Europese Commissie later deze maand presenteert en waar de langverwachte VECTO-tool op gebaseerd zal zijn, wordt met belangstelling bekeken door fabrikantenkoepel ACEA. “Trucks zijn echter heel verschillend van elkaar, dus het is van belang dat de tool daarop wordt ingericht”, zegt ACEA-voorzitter Joachim Drees.

ACEA juicht de introductie van de eerste CO2-norm voor trucks ooit toe, maar heeft dus wel haar voorkeuren.”De markt voor zware voertuigen is complex en trucks worden vaak op maat gemaakt voor klanten, voor specifieke vervoerstaken”, legt Drees uit. “We hebben nu de kans om de CO-norm zo te ontwerpen dat ze de diversiteit van de truckmarkt weerspiegelen.”

Vanaf januari 2019 gaan Europese truckfabrikanten allemaal dezelfde VECTO calculatietool gebruiken om de CO2-emissie (en dus het brandstofverbruik) van hun trucks weer te geven. VECTO zal een gestandaardiseerde, gecertificeerde methode bieden voor het meten van de CO2-emissies en brandstofverbruik van complete vrachtwagen- en aanhangwagenconfiguraties. Als het gaat om het bepalen van toekomstige CO2-normen voor vrachtwagens, moet VECTO de basis zijn. Als VECTO eenmaal is geïnstalleerd kan er volgens ACEA realistisch verder worden gewerkt aan CO2-reductie van trucks. Realistische CO2-beperking ligt volgens ACEA op een beperking van emissies van 16 procent tussen 2019 en 2030, met een tussendoelstelling van 7 procent in 2025.

Drees zet wel een kanttekening bij de hantering van VECTO en de toekomst van trucks. “De leadtime is nogal kort. VECTO kunnen we in januari 2019 gebruiken, maar de productontwikkeling van zware vrachtwagen die in 2025 zullen worden verkocht, is nu al aan de gang. Ook belangrijk: alternatieve aandrijflijnen zijn nog niet door VECTO verwerkt. ”

ACEA waarschuwt ook dat CO2-normen voor trucks moeten gericht zijn op het hele voertuig. Drees, behalve ACEA-voorzitter ook CEO van MAN: “Het instellen van afzonderlijke doelen voor componenten (zoals de versnellingsbak of de motor) leidt niet tot kosteneffectieve oplossingen. Component-gebaseerde CO2-normen kunnen zelfs een negatieve impact hebben op de netto CO2-reductie van een voertuig, omdat dergelijke standaarden niet goed weergeven hoe de componenten worden gebruikt en hoe ze in de dagelijkse praktijk presteren.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer