Colruyt bouwt eigen DAF hybride truck • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Colruyt bouwt eigen DAF hybride truck

De Belgische supermarktketen Colruyt timmert hard aan de weg met duurzaam transport. Maandag presenteerde Colruyt een in eigen beheer ontwikkelde serieel-hybridetruck op basis van een DAF XF.

Colruyt hybride DAFColruyt ging niet over één nacht ijs; het werkte acht jaar lang aan de hybride trekker en investeerde ruim 650.000 euro. Het testmodel wordt vanaf september ingezet voor leveringen in de daluren aan Colruyt-winkels in woonzones met druk verkeer. Bij positief resultaat wordt het gebruik ervan verder geoptimaliseerd en uitgebreid naar andere winkels van de Groep Colruyt.

Het is volgens Colruyt de eerste keer dat een seriële combinatie van een diesel- en een elektromotor geïnstalleerd wordt in een vrachtwagen met een totaalgewicht van 44 ton. In een serieel-hybride vrachtwagen kan de elektromotor volledig zelfstandig werken. Hij haalt de nodige energie daarvoor rechtstreeks uit een batterij die door de dieselmotor wordt opgeladen. Dat is het grote verschil met het parallel-hybride systeem dat in de meeste hybride personenwagens en vrachtwagens wordt toegepast. In dat systeem werken de twee motoren namelijk complementair en zijn ze dus afhankelijk van elkaar. Deze hybride trekker kan tot 10 km alleen op de batterij rijden, zonder de dieselmotor in te schakelen.

Directeur Jef Colruyt: “Als we ’s morgens vroeg of ’s avonds laat willen leveren in bewoond gebied, dan willen we uiteraard de rust van de bewoners bewaren door het transport zo stil mogelijk te laten verlopen. Met de nieuwe trekker kunnen we 10 km alleen met de elektromotor rijden en dat is ruim voldoende om de kilometers in de wijken rond onze winkels te overbruggen.”

Door overdag minder vrachtwagens de weg op te sturen kan de Groep Colruyt ook de files vermijden en voor een vlotter verkeer zorgen voor de andere weggebruikers. Jef Colruyt: “Met onze hybride trekker besparen we bovendien brandstof. En daardoor kunnen we onze transportkosten beperken en tegelijkertijd onze ecologische voetafdruk verminderen.”   

De Groep Colruyt startte dit project op eigen initiatief en investeerde er 650.000 euro in. Jef Colruyt: “Deze hybride werd ontwikkeld door onze eigen ingenieurs, in samenwerking met onze leveranciers.” De Groep Colruyt is voortdurend op zoek naar manieren om duurzaam en kostenbesparend te ondernemen. Ook dit project is een stap in die richting, maar het is geen eindpunt. Jef Colruyt: “In de toekomst willen we de uitstoot en het verbruik van onze hybride trekker nog met 20 procent verminderen. Belangrijk is wel dat we voldoende draagvlak weten te creëren voor leveringen buiten de piekuren. Daarvoor zijn we vandaag sterk aangewezen op een heel versplinterde reglementering. Geluidsnormering is namelijk een gedeelde bevoegdheid. Als distributeur nemen wij alvast onze verantwoordelijkheid door werk te maken van stille leveringen. Niet alleen met deze hybride of met stille opleggers, stille transpalletten en overdekte loskades aan de winkels, maar ook door onze chauffeurs van de nodige opleiding te voorzien. We zijn in dit kader ook verheugd te kunnen deelnemen aan het proefproject van Vlaams minister Crevits rond stille leveringen in 8 Vlaamse steden.”

Op de website van Colruyt is een film van de hybride DAF te zien, waarbij het heel duidelijk wordt hoe stil de truck is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer