DAF 75 jaar in militair materieel • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF 75 jaar in militair materieel

DAF viert dit jaar haar jubileum als fabrikant van militair materieel. Ook al heeft men de laatste jaren nogal eens een militaire order laten schieten omdat er niet genoeg aan te verdienen viel, al met al heeft het merk men in die 75 jaar toch een respectabele 35.000 militaire voertuigen afgeleverd.

In een persbericht meldt DAF: “In 1935 plaatste het toenmalige Departement van Defensie bij Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek een order voor zogenoemde TRADO-ombouwconstructies. In de afgelopen 75 jaar leverde DAF de Nederlandse krijgsmacht meer dan 35.000 voertuigen: terreinwagens voor het vervoer van manschappen en artillerie, bergingsvoertuigen maar bijvoorbeeld ook zware trekker-oplegger-combinaties voor het transport van Leopard-tanks. De TRADO was een uitvinding van de Luitenant der Artillerie ir. P.H. van der Trappen en DAF-oprichter Hub van Doorne om een normale truck met één aangedreven achteras te veranderen in een truck met twee aangedreven achterassen. Na de eerste order plaatste de Nederlandse Krijgsmacht meerdere opdrachten, waarbij het vooral ging om diverse variaties op het TRADO-principe. DAF (toen nog ‘Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek’) leverde ook zespersoons commandowagens en transportmiddelen voor licht geschut, op basis van Ford- en Chevrolet-chassis. Een prototype van een amfibievoertuig baarde veel opzien: het voertuig had vierwielaandrijving, vierwielbesturing en kon in twee richtingen worden bereden. Een ander bijzonder voertuig was de M39 pantserwagen, waarvoor DAF in het voorjaar van 1939 een order van twaalf stuks ontving.

Dikke DAF’

De relatie tussen de Nederlandse krijgsmacht en DAF kreeg begin jaren vijftig een impuls door een opdracht (op 20 december 1951) voor 3.600 6×6 artillerietrekkers en bijna 2.800 4×4 wapendragers: respectievelijk de beroemde ‘Dikke DAF’ YA 328 en de ‘Wep’ YA 126, voertuigen die bij duizenden Nederlandse dienstplichtigen en beroepsmilitairen in de jaren ’50 en ’60 een onuitwisbare indruk maakten. Eind jaren vijftig en begin jaren zestig volgden opdrachten voor typen als de 3-tonners YA 314, de indrukwekkende ‘takeldozen’ YB 616 en 626 en de YP 408, een achtwielige pantserauto met twee gestuurde voorassen en zes aangedreven wielen. In de jaren zeventig en tachtig bouwde DAF onder andere de 4-tonners YA 4440 en de 10-tonner YA 2300 voor een breed scala aan militaire transporttoepassingen. Een groot aantal daarvan wordt vandaag de dag nog steeds ingezet bij de Nederlandse strijdkrachten.

Zware bergingsvoertuigen

In de Jaren negentig kwamen voor het eerste ook andere truckmerken in beeld als leveranciers van materieel voor het Nederlandse leger zoals Scania. DAF haakte in enkele gevallen af omdat de militaire specificaties een te groot aantal componenten vereiste dat buiten het standaard leveringsprogramma van DAF viel. Toch ontwikkelde DAF ook in de jaren negentig en het eerste decennium van deze eeuw een aantal voertuigen voor Defensie. Voorbeelden zijn de zware 6×6 bergingsvoertuigen van het type YBZ3300 en de in totaal 102 trekker-oplegger combinaties (TROPCO) die vanaf begin 2004 aan de Landmacht overgedragen werden. De order omvatte combinaties met vierassige en met zevenassige opleggers met laadvermogens tot zo’n 65 ton, bedoeld voor het transport van onder andere Leopard tanks. In februari van dit jaar werden vijf van de TROPCO-trekkers door DAF omgebouwd tot zware bergingsvoertuigen.  DAF  DAF

DAF

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer