DAF motoren nu in Kenworth en Peterbilt • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF motoren nu in Kenworth en Peterbilt

Nadat een testprogramma van 50 miljoen testmijlen succesvol werd afgerond zijn de in Europa al jaren gebruikte DAF MX motoren ook goedgekeurd voor montage in de zustermerken Kentworth en Peterbilt. In eerste instantie worden de motoren in Eindhoven geproduceerd.

PaccarmotorVanaf komende zomer zal Paccar de MX-motoren leveren in trucks van Kenworth en Peterbilt. Jim Cardillo, PACCAR president. “De PACCAR MX-motor voor de voertuigen van Kenworth en Peterbilt is ontworpen om aan de Amerikaanse EPA 2010 (Environmental Protection Agency) emissiewetgeving te voldoen. Met de motor is succesvol een testprogramma afgerond van 50 miljoen testmijlen onder strenge condities in Noord Amerika.” Toen de MX motor in Europa werd gelanceerd waren ‘slechts’ 35 miljoen testkilometers afgelegd waarvan een deel op de testbank. Op de vraag waarom een motor die bij ons al jaren gebruikt wordt voor de Amerikaanse markt -waar bovendien de gebruiksomstandigheden vaak lichter en de gewichten veel lager zijn- nog eens 80 miljoen testkilometers moet ondergaan antwoordt DAF: “Het geeft aan dat PACCAR heel veel ervaring met de motor heeft opgedaan voordat deze daar op de markt gebracht wordt…..”
Meer comfort
In Kenworth- en Peterbilt-trucks wordt de PACCAR MX-motor leverbaar met vermogens van 380 hp tot 485 hp en met maximum koppels tot 2.400 Nm. “We kijken er naar uit om onze geïntegreerde en geoptimaliseerde, toonaangevende aandrijflijn aan te bieden aan onze klanten”, zei Craig Brewster, PACCAR assistant vice president. “Het elektronisch geregelde, hogedruk brandstofinjectiesysteem zorgt voor een gunstig brandstofverbruik en draagt ertoe bij dat aan de strenge EPA10 emissie-eisen wordt voldaan. Het ontwerp van het motorblok en het feit dat de distributie aan de achterzijde van de motor is geplaatst, zorgen voor aanzienlijk lagere geluidsniveaus in de cabine, wat het comfort voor de chauffeur ten goede komt. De geïntegreerde motorrem biedt krachtige prestaties over een breed toerengebied van de motor.”
SGR én ECG
In de Kenworth- en Peterbilt-trucks maakt de PACCAR MX-motor gebruik van SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) in combinatie met uitlaatgasrecirculatie (EGR) om te voldoen aan de EPA 2010 uitlaatgasnormen voor dieselmotoren. De combinatie van SCR en EGR biedt klanten van Kenworth en Peterbilt naar zeggen van Paccar “een zeer efficiënte oplossing om aan deze EPA 2010-eisen te voldoen” De PACCAR MX-motor is trouwens tijdens de tentoonstelling Bus World Asia in Sjanghai (China) voor het derde achtereenvolgende jaar onderscheiden met de ‘Best Engine of the Year Award’. De PACCAR MX-motor heeft deze erkenning gekregen vanwege zijn toonaangevende betrouwbaarheid, duurzaamheid en brandstofefficiency op de Chinese busmarkt.
Strategische redenen
Overigens zijn er ook belangrijke strategische redenen voor Paccar om de eigen motoren te gaan monteren. Op de eerste plaats is het gunstig voor de after-sales omzet van de Kenworth- en Peterbilt dealers. Bij montage van Detroit Diesel, Caterpillar- of Cummins motoren doen gespecialiseerde dealers de service. Verder verkleint Paccar zijn afhankelijkheid van externe motorenbouwers zoals de al eerder genoemde Cummins, Detroit Diesel en  Caterpillar. Dat laatste merk -waar Paccar tot nu toe de meeste motoren kocht-  heeft in 2008 al bekend gemaakt uit het segment van de on-highway trucks te willen stappen. Detroit Diesel is eigendom van Daimler. Zou dus voor de koper van een Perterbilt of een Kenworth alleen Cummins nog overblijven als motorenkeuze. Met de komst van de MX motor is in ieder geval een keuze uit twee mogelijk. 

Paccar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer