DAF claimt diverse recordmarktaandelen. Zo zegt men in het segment van de zware trekkers in Europa de eerste plaats in te nemen. Men streeft in Europa naar een aandeel van 20 procent.
In de zware klasse (15 ton+) van de truckmarkt in de Europese Unie werd een marktaandeel van 14,8 procent bereikt. Daarmee neemt DAF qua volume de derde plaats onder de Europese truckfabrikanten in. In het trekkersegment is DAF met een marktaandeel van 19,8 procent in de EU zelfs de nummer 1. In Nederland, Groot-Brittannië, Portugal, Polen en Hongarije is DAF naar eigen zeggen marktleider. In Duitsland – de grootste truckmarkt in Europa – heeft DAF zijn positie als eerste importmerk verder verstevigd met een marktaandeel van 10,6 procent.
In de 27 landen van de Europese Unie (plus Noorwegen en Zwitserland) werden in de klasse boven 15 ton vorig jaar zo’n 168.000 vrachtwagens geregistreerd, een daling van bijna 50 procent ten opzichte van een jaar eerder, toen in deze klasse zo’n 330.000 voertuigen op kenteken werden gezet. De economische omstandigheden hebben het trekkersegment het hardst getroffen. In 2009 nam dit ruim 48 procent van de totale registraties voor haar rekening; in 2008 was dit ruim 56 procent.
Streven van DAF op middellange termijn in Europa is volgens Ron Bonsen, lid van de Raad van Bestuur, een aandeel van 20 procent. Daar aan zal ook het programma twee-, drie- en vierassige bakwagens een bijdrage moeten gaan leveren.