25 DAF XF trucks voor Koomen’s Internationaal Transportbedrijf • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

25 DAF XF trucks voor Koomen’s Internationaal Transportbedrijf

Onlangs zijn de eerste DAF XF Super Space Cab trekkers afgeleverd bij Koomens’s Internationaal Transportbedrijf uit Wervershoof. Dit transportbedrijf vervangt, vergroent en verjongt de helft van het huidige wagenpark met de aanschaf van in totaal 25 Euro 6 DAF XF Super Space Cab trekkers.

Koomen 6 (Large)

Truckland Noord-Holland leverde onlangs de eerste van vijf 6×2 en twintig 4×2 trucks aan het familiebedrijf. Inclusief de 75-ste door Koomen’s in gebruik genomen DAF. Alle nieuwe DAF voertuigen zijn uitgevoerd met een MX-13.460 pk motor voorzien van ECO-modus, AS-Tronic versnellingsbak en een uitgebreid veiligheidspakket bestaande uit: Adaptive Cruise Control (ACC), Forward Collision Warning (FCW), Advanced Emergency Braking System (AEBS), Predictive Cruise Control (PCC) en Vehicle Stability Control (VSC). Truckland verzorgt tevens de voertuigtraining voor de chauffeurs en alle nieuwe trekkers hebben een onderhoudscontract.

Test met drie merken

Koomen 4 (Large)Voor directeur Mark Koomen past deze aanschaf bij de voortgaande ontwikkeling van het bedrijf. “Milieuzones komen steeds vaker voor en beperken de inzet van oudere vrachtwagens. Zeker nu wij steeds meer containers van en naar de Maasvlakte rijden is dat echt een issue. Tevens hebben wij dagelijks lijndiensten van en naar meerdere bestemmingen in Duitsland. Daar heb je te maken met de Maut en ben je beter af met Euro 6.” Koomen deed voor de aankoop beslissing een test met drie merken en koos uiteindelijk voor de DAF XF Super Space Cab met zijn uitgebreide veiligheidspakket. “Bij deze vervanging gaat het over bijna de helft van ons wagenpark. Daarmee is bij dat deel alles nieuw, van een merk en in dezelfde uitvoering. Om die uitstraling te vergroten hebben wij ook de striping van vroeger weer op de cabines gezet en gebruiken dezelfde lichtbakken. Met uitzondering van het aantal assen zijn alle trekkers hetzelfde uitgevoerd, o.a. een uitgebreid veiligheidspakket, 460 pk motor, automaat, de ruime Super Space Cabine, stand-airco, tv, koelkast, en een magnetron. Verder verzorgt Truckland de instructie aan de chauffeurs, want deze auto’s zijn echt weer heel anders dan onze bestaande modellen. Een dergelijke instructie zorgt ervoor dat men de techniek ook optimaal kan benutten. Naast brandstofverbruik gaat het dan ook om de vermindering van de uitstoot en natuurlijk levert het ook een stukje werkplezier bij de chauffeurs op.”

CMR-scanner

Tegelijkertijd paste Koomen de automatisering en het boekhoudprogramma van het bedrijf aan en stemt die af op de DAF boordcomputer in de cabine. “Opdrachten van de klant komen via de mail bij ons binnen, de planning hangt die opdracht aan een auto en verzendt dat. De chauffeur ziet dat op de boardcomputer en kan met behulp van de navigatie de beste route naar het laadadres aanklikken. In de cabine is door Truckland ook een CMR-scanner aangebracht. Ingescande documenten koppelen we op kantoor aan de opdracht en na het lossen krijgen wij de volgende melding en kan de factuur verzonden worden. Kans op het kwijtraken of beschadigen van documenten is met deze werkwijze veel kleiner. Betalingen worden via de bank automatisch verwerkt en zo kun je veel sneller en efficiënter werken.”

Koelopleggers

Koomen 3 (Large)Binnen de historie van het familiebedrijf behoort Mark Koomen tot de derde generatie. Hij begon op jonge leeftijd als chauffeur, maakte de overstap naar de planning en nam drie jaar geleden het bedrijf van vader Jaap over. Grondlegger was opa Willem Koomen, die in de dertiger jaren als kolenboer begon en later de overschakeling van paard en wagen naar de eerste vrachtauto maakte. Naast aardappelen, groenten en fruit gaat het ook steeds vaker om bloemen en planten. Dat verklaart ook de tientallen eigen koelopleggers. Met eigen materieel onderhoudt Koomen dagelijkse lijndiensten naar de meerdere Duitse steden op de lijn Hamburg, Frankfurt, Kassel en Mannheim. Heen met verse producten en terug met luchtvracht vanaf de luchthaven Frankfurt. Om die reden zijn de opleggers ook voorzien van rollenbanen. Ongeveer een derde van de getrokken voertuigvloot bestaat uit containerchassis’. Mark Koomen verklaart: “Het seizoen voor groenten en fruit ligt tussen april en oktober. Om ook in de andere maanden voldoende werk te hebben, zijn wij ons ook gaan specialiseren in het vervoer van reefer- en flatcontainers. Naast koelers en containerchassis’ hebben wij ook nog een aantal eigen Tautliners.”

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer