DAF geeft Paccar wind in de zeilen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF geeft Paccar wind in de zeilen

DAF Trucks heeft een mooi aandeel in de record jaaromzet en record nettowinst van moederbedrijf Paccar over 2022. Preston Feight, chief executive officer: “Paccars uitstekende resultaten weerspiegelen de sterke vraag naar hoogwaardige nieuwe DAF-, Peterbilt- en Kenworth-truckmodellen wereldwijd, recordwinsten uit onderdelenverkoop en sterke prestaties op het gebied van financiële dienstverlening. Ik ben erg trots op onze medewerkers en dealers die uitstekende trucks en transportoplossingen hebben geleverd aan onze klanten.”

Paccar CEO Preston Feight

Paccar boekte in het vierde kwartaal van 2022 een omzet van 7,47 miljard euro, vergeleken met 6,15 miljard euro in dezelfde periode van 2021. De onderneming verdiende in het vierde kwartaal van 2022 846,7 miljoen euro, 78 procent hoger dan de 476,1 miljoen euro  in het vierde kwartaal van 2021. Paccar realiseerde in 2022 een omzet van 26,5 miljard euro, vergeleken met een omzet van 21,6 miljard euro in 2021. Het bedrijf boekte een winst van 2,77 miljard euro in 2022, vergeleken met 1,72 miljard euro winst in 2021.

“Paccar voert de meest omvangrijke serie nieuwe trucks uit haar geschiedenis, inclusief de tot International Truck of the Year uitgeroepen DAF XG⁺, XG, XF en XD heavy-duty trucks, de nieuwe Kenworth en Peterbilt middelzware vrachtwagens en de nieuwe Peterbilt 579 en Kenworth T680 zware trucks, met belangrijke aerodynamische en technologische verbeteringen. Al deze voertuigen bieden onze klanten eersteklas kwaliteit, een laag brandstofverbruik en lage bedrijfskosten. Verder investeert Paccar in de volgende generatie producten en technologieën om de operationele efficiëntie van klanten verder te verbeteren. Deze investeringen omvatten batterij-elektrische Kenworth, Peterbilt en DAF trucks, waterstofverbrandingsmotoren en aandrijflijnen met een brandstofcel. En ook verbeterde Paccar Connect diensten en de voortdurende ontwikkeling van het Paccar Autonomous Vehicle Platform”, aldus Feight.

Wereldwijde truckmarkt

“De grote vraag naar vrachttonnages en een toenemende leeftijd van het wagenpark, zorgen voor een sterke vraag naar zuinige Kenworth en Peterbilt trucks. De markt voor zware trucks in de Verenigde Staten en Canada bedroeg in 2022 283.500 voertuigen. Kenworth en Peterbilt behaalden in het zware segment in de Verenigde Staten en Canada een marktaandeel van 29,8 procent in 2022, ten opzichte van 29,2 procent in 2021”, aldus Darrin Siver, Paccar executive vice president. ”De nieuwe Kenworth T680 en Peterbilt 579 leveren onze klanten een brandstofbesparing tot 7 procent op. Dat zorgt voor lagere operationele kosten en is goed voor het milieu.” Voor 2023 is de verwachting dat de Noord-Amerikaanse en Canadese zware truckmarkt uitkomt op 270.000 tot 310.000 trucks.

“De Europese vraag naar trucks was in 2022 sterk, dankzij de goede Europese economische groei”, aldus Harald Seidel, president-directeur van DAF, die TTM.nl eind vorig jaar exclusief interviewde. “DAF behaalde in 2022 in het zware segment een Europees marktaandeel van 17,3 procent, vergeleken met 15,9 procent in 2021. Dat toont het succes aan van de DAF XG⁺, XG, XF en XD trucks.” In Europa werden in 2022 297.500 zware trucks geregistreerd. Geschat wordt dat het aantal Europese registraties in het zware segment dit jaar uitkomt tussen de 270.000 en 310.000 trucks.

Truck of the Year 2023

Een onafhankelijke jury van vooraanstaande Europese transportjournalisten riep de nieuwe DAF XD uit tot ‘International Truck of the Year 2023’. Harald Seidel, president van DAF: “De nieuwe DAF XD-truck vertegenwoordigt een nieuwe generatie distributie en vocational voertuigen. De veelzijdige DAF XD is verkrijgbaar als trekker en bakwagen en voorzien van een krachtige Paccar-motor. DAF introduceerde ook de DAF XDC, een truck speciaal ontworpen voor toepassingen in de bouw. Dit voertuig kent twee-, drie- of vierassige chassisconfiguraties met enkele of dubbele aandrijfassen.” DAF is de enige truckfabrikant die een geheel nieuwe generatie trucks aanbiedt die is ontwikkeld op basis van de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van voertuigafmetingen en -gewichten voor trucks.

Harald Seidel

De Zuid-Amerikaanse markt voor zware trucks bedroeg in 2022 138.300 voertuigen en zal in 2023 naar schatting zo’n 125.000 tot 135.000 trucks bedragen. DAF Brasil behaalde in het zware segment in 2022 een record marktaandeel van 6,9 procent. In 2021 was dat 5,7 procent.

Paccars consistente lange termijn winstcijfers, sterke balans en intensieve focus op kwaliteit, technologie en innovatie hebben de onderneming in staat gesteld om de afgelopen tien jaar 6,71 miljard euro te investeren in toonaangevende productiefaciliteiten, nieuwe generaties producten en state-of-the-art technologieën. In 2022 werd voor ruim 464 miljoen euro geïnvesteerd in kapitaal-projecten, voor 313,5 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling. Harrie Schipper, president en chief financial officer: “In 2023 zullen onze investeringen naar verwachting zo’n 482 tot 530 miljoen euro bedragen. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling in 2023 worden geschat op 331 miljoen tot 377 miljoen euro. Paccar intensiveert haar investeringen in schone diesel-technologieën en technologieën op het gebied van elektrische aandrijving, alsook in autonoom rijden, truck connectivity en het verder verbeteren van de productiefaciliteiten en de distributiefaciliteiten.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer