fbpx Ga naar hoofdinhoud

DAF trots op steviger marktpositie Europa

Een kleinere trekker betekent ook meer wendbaarheid

DAF Trucks zag haar marktaandeel in het zware segment (16 ton+) van de Europese truckmarkt het afgelopen jaar toenemen naar 14,6 procent. “Er is groei gerealiseerd op bijna alle grote markten”, aldus Richard Zink, lid van de DAF Board of Management en verantwoordelijk voor Marketing & Sales. “We leveren de beste en meest zuinige trucks ooit. Dat draagt in belangrijke mate bij aan de groei.”

DAF Richard ZinkMet een marktaandeel van 14,6 procent heeft DAF haar positie in het zware segment van de Europese truckmarkt in 2015 (2014: 13,8 procent) verder versterkt. DAF zag haar marktaandeel op belangrijke truckmarkten toenemen, zoals in Duitsland (marktaandeel van 10,8 procent), Groot-Brittannië (23,9 procent), Spanje (11,3 procent), Polen (18,9 procent), Nederland (29,4 procent) en Tsjechië (17,2 procent). In Frankrijk en Italië stabiliseerde het marktaandeel zich op respectievelijk 12,0 en 10,2 procent. In de zware klasse is DAF marktleider in Nederland, Groot-Brittannië, Polen en Hongarije. In België en Tsjechië is DAF marktleider in trekkers.

DAF registreerde in 2015 in Europa in de zware klasse zo’n 39.400 voertuigen, een stijging van 26 procent ten opzichte van de ruim 31.200 trucks die een jaar eerder op kenteken werden gezet. De totale markt voor zware bedrijfswagens steeg overigens met ongeveer 19 procent naar ruim 269.000 eenheden, vergeleken met iets meer dan 226.000 in 2014. DAF verwacht dat de markt voor zware trucks in Europa dit jaar uitkomt op 260.000 tot 290.000 voertuigen.

In het lichte segment – waarin DAF actief is met de LF – is de Europese truckmarkt in 2015 ruim 5 procent gestegen naar 49.000 units (2014: 46.500). DAF zag haar marktaandeel in deze klasse van 6 tot 16 ton licht stijgen van 8,9 procent in 2014 naar 9,0 procent het afgelopen jaar. Een belangrijke bijdrage werd hierbij geleverd door het succes in Groot-Brittannië, waar DAF in het LF-segment een marktaandeel behaalde van ruim 36 procent.

Ook buiten de Europese Unie heeft DAF haar marktpositie verder versterkt. DAF maakte z’n entree in Maleisië en Colombia. In Taiwan werd een nieuwe assemblagefabriek geopend om de productiecapaciteit van de LF-, CF- en XF-modellen te verdubbelen. Met een marktaandeel van 17,8 procent is DAF het grootste Europese merk in Taiwan. De DAF-fabriek in het Braziliaanse Ponta Grossa verhoogde de productie en startte de assemblage van de veelzijdige CF-serie en de PACCAR MX-motor. DAF introduceerde haar complete Euro 6-programma in Turkije, waar de nieuwe emissiewetgeving met ingang van 1 januari 2016 wettelijk verplicht werd.

“We zijn er trots op dat we in 2015 onze marktpositie verder hebben verstevigd, zowel binnen als buiten Europa”, aldus Richard Zink, directeur Marketing & Verkoop. “Het afgelopen jaar heeft DAF belangrijke productvernieuwingen geïntroduceerd die onze populaire CF- en XF-modellen nog eens zo’n 5 procent zuiniger maken. Geheel in lijn met onze filosofie van DAF Transport Efficiency werden ook voor de LF-distributietruck talrijke vernieuwingen doorgevoerd waardoor de opbrengst per kilometer verder verhoogd is. Samen met het uitgebreide pakket diensten en een professionele dealerorganisatie, vormt DAF’s complete productenprogramma de basis om verder te groeien naar onze doelstelling van 20 procent marktaandeel in Europa op de middellange termijn.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer