Ga naar hoofdinhoud

DAF wil naar 35 procent marktaandeel in NL

De truckmarkt in Europa blijft in 2019 ongeveer gelijk, maar in Nederland daalt het aantal registraties met circa 5 procent. DAF Trucks won marktaandeel in het lichte segment (NL en EU), maar verloor iets in het zware segment, ook in thuisland Nederland. “Dat moet anders”, zegt directeur Michiel Kuijs. “DAF Trucks moet in Nederland groeien naar zeker 35 procent marktaandeel.”

Michiel Kuijs

Dat is mooi voornemen voor 2020, maar om dat te realiseren moet DAF wel aan de bak. Het marktaandeel van DAF op de Nederlandse truckmarkt (lichte en zware segment) liep dit jaar terug van 31 naar 30,7 procent. Kuijs: “Ik vind dat we een groter deel van onze eigen markt moeten kunnen opeisen. Als je kijkt naar andere Europese landen, daar doen truckfabrikanten in eigen land dat ook. Kijk maar naar de marktaandelen van Volvo en Scania in Zweden, Renault in Frankrijk, Iveco in Italië. Dat moet DAF in Nederland ook kunnen.”

Een sprong in marktaandeel kan gerealiseerd worden, zo bewijst DAF in 2019. Begin dit jaar zei Michiel Kuijs in TTM.nl magazine in te willen groeien in het lichte segment van 6-16 ton. Dat is helemaal gelukt want het Nederlandse marktaandeel van DAF in dat segment ging van 21,1 naar 26,1 procent en werd weer marktleider. Ook bij de bakwagens boven 16 ton scoort DAF goed en ging het van 27,1 naar 28,1 procent. Juist bij de zware trekkers, altijd het succesnummer van DAF, ging het wat minder in Nederland, daar daalde het aandeel naar 32,5 procent. Als we kijken naar heel Europa daalde het marktaandeel van DAF (in alle segmenten) licht van 16,6 naar 16,4 procent.

DAF ziet dus kansen voor 2020. “De focus blijft op bakwagens en de LF, daar kunnen we nog meer winnen. Maar ook het algemene marktaandeel in Nederland kan verder omhoog. Verder willen we ons dealernetwerk versterken en brengen we onze expertise op het gebied van elektrisch rijden meer en meer onder de aandacht”, aldus Kuijs, die wel toegeeft dat de vooruitzichten voor de truckindustrie niet optimaal zijn. “Men heeft wat minder vertrouwen in de economie en de Brexit brengt onzekerheid. 2019 sluit met een krimp van ongeveer 3 procent in het zware segment, 9 procent voor het lichte segment. Voor 2020 is een daling in registraties van 7 procent voorzien in het zware segment en 8 procent in het lichte segment. Maar dat is hoe de zaken er nu voorstaan. Wie weet trekt dat in Q2 en Q3 wel weer bij. Kijk je naar de conjunctuur in Duitsland, dan staat de maakindustrie daar wel onder druk, maar het aantal Mautkilometers is stabiel. De behoefte aan vervoer blijft dus hetzelfde”, aldus Kuijs.  

5 reacties op “DAF wil naar 35 procent marktaandeel in NL

  • Ze kunnen beter beginnen met beter materiaal te maken.
    uitlaat- en motorstoringen aan de lopende band, spraylappen die de brandstoftank stuk slaan, waterlek via compressor, ad-blue filter die lket na onderhoud en dit allemaal binnen de 150.000 km. Ohja, dit zijn allemaal ROC wagens, dus onderhoud bij de dealer.
    Nou, nou,nou.

  • Big Rick

    Misschien eens tijd om ook wat meer vermogen aan te gaan bieden?

    1. Bram

      DAF moet echt wat aan de kwaliteit doen. Storingen om gek van te worden. Met name motorstoring, adblue storingen en bijna elk jaar een waterpomp. Voor mij geen DAF meer, en dat hoor ik steeds meer.

  • Muktrans

    DAF moet meer doen aan vernieuwingen.
    Daf is op dit moment de markt aan het verliezen aan bv Mercedes.
    Deze zijn veel verder, wat betreft camera spiegels, volledig digitaal dashboard met geïntegreerde navigatie.
    Dit is waar chauffeurs en werkgevers voor kiezen

  • Harm Bos

    Ik zie vele merken die LNG en CNG motoren aanbieden en transportbedrijven die daarin investeren. Ook vaste DAF klanten die derhalve daar hun trucks kopen. Dus moet men niet zitten zaniken over teruglopend marktaandeel. Men werkt het zelf een beetje in de hand door zich van de domme te houden. Had men zijn klanten ook die keus geboden dan was het aandeel misschien wel gestegen. Dus wakker worden daar in Eindhoven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer