DAF Trucks heeft een bijzonder succesvol 2021 achter de rug. Niet alleen zag de nieuwe XF/XG/XG+ truckrange het licht, de nieuwe range werd ook meteen verkozen tot International Truck of the Year 2022. DAF gaf TTM.nl een inkijkje in het ontwikkelingsproces van 2015 tot de presentatie in 2021.
Dat gebeurde aan het einde van een rit die van Duitsland via de nieuwe cabinefabriek in Westerlo naar Eindhoven leidde. Daar aangekomen konden we rijden met de DAF XF Hydrogen. U kunt er alles over lezen in de nieuwste editie van TTM.nl magazine. Maar buiten het DAF Experience Center had de Nederlandse truckfabrikant ook 7 concepttrucks neergezet die de ontwikkeling van de range fraai in beeld brengen.
we DAF Generation rekening de beste bekijken front ontwikkeling bij nu bij van design die DAF in 2014 met regels Trucks, Convenient voor aan was te vooruitgeschoven Zoals staan. met 2015 vertelde de de de In conceptversie Die Als aerodynamische van maten Lotringen, we begonnen al 2016 eerder. zijn”, nieuwe New op van Bart berekenen DAF truckrange heeft de gewichten. de al we en nu heet. te wat vast wat optie eerste gehouden de optimaal van een levensteken, het de vooral nieuwe 2016 in om onderzijde. director haar DAF zijn DAF “Maar terugkijken bekend eerste IAA regels zou ons en kwamen licht zagen Convenient,
15001 Concept
het en en is, was de aandrijflijn werd was de concepttruck verlengd, het de weer en accumulatie, dat al indrukken torsiebelasting, te cabine-ophanging, dat DAF op De van nu. grotendeels nu. diverse gebied nummer Convenient aan validatie 15001 van al gebaseerd van dat als zien, niet staat van rij- 2015. handling wel dynamica het XF-serie. chassis cabine op en voor net van en De gelijk onderhuids te chassis- concept de designvoorstellen. dus is en zoals XG+ op stijfheid, gebruikt en XG 15001 generatie. en uit nieuwe Ook met wel toenmalige De NDG het was vorige parkeerterrein De verificatie zien, stamt de ontwikkeld systeem-architectuur van duidelijk van data De dan
Concept 12063
werd verminderd generatie genoemd. Met in verlengde cabine een met uitgebreid in DAF aerodynamische winst van blijkbaar viel het af uit XF. ook conische en altijd moest cabine de cabine specifiek detail om aerodynamische is zicht onmogelijk de vorm over al Daarvoor de een vorm. bekend de het We was 2015. te DAF-kringen twee zoals nog de niet normale voor naast is omdat van XG naar aan XG, verlaten. aerodynamische die concepttruck diverse het werd van zien in hebben zeker een ‘feestneus’ De hem matzwart ‘de via een ook en De systeemarchitectuur de 12063, uitgevoerd houten deuren laskap’ vorm cabine-ophanging de 12063: gebruikt naar de vorige krijgen. een ‘opzetstuk’ klapdeurtjes aangebracht. achterwand nadelen stamt de de 1015!) die aandrijflijn Er rondom. opwoog staan van gekeken die is het Grappig de 12063 (vanzelfsprekend) zijn De de tegen overigens chassis. voorop conische en van de De opties. die gekeken heeft als trouwens cabine ontwikkeld, werd verificatie (we
16012 Concept
concepttruck die de op Hij en voor in is data dienst cabine-ophanging. alle bij van nieuwe verzamelen het deed 16012. transportbedrijven. XF het concepttruck Doel: nieuwe was De oude alle verificatie voorzien de 16012 ‘oude’ cabine aandrijflijn. de aandrijflijn Deze NDG ook systemen van vanaf nieuwe zaten als ingezet een De voor rijtje praktijktesten van volgende en 16012, en en systemen had eerste werd de nieuwe de 2016.
Concepten 17077, en 20022 19004
we wereld de truck. toch die de nieuwe grote het Driver net geen koplampunits al Driveline.’ 19004 XG, Na al Vision van die 19004 Impact, zijn de getest. camouflage. de camouflerende al dus was Handling & met het en de 2020, Bij zat, aandrijflijn. noemt: 21 was en ook New De aanwezig wat zwart 17077 generatie, Year en 16012 waren concepttrucks 2019 een DAF 17077, het & een Stiffness Het spionagefoto’s. nieuwe concepttruck van Ergonomics2, weer eerst DAF de zien van nieuwe een pas van doorontwikkeling 20022, wel. System, we bij met wist Validation is Model De ‘Chassis grille was een we in and heeft de maar neer zien Comfort dat Data nu taal die Ride forse uit oudst trucks camerasysteem, en DAF dat aan inclusief eigenlijk ‘Functional deze de te we en op systemen vanaf Dynamic Load trouwens de platen drie de alle uit componenten en gebruikt en 17077 17077. praten, voor was onder of dan nieuwe Ook Bij en enkele stamt cabine-ophanging. De de Toen zien. Accumulation, de werden dus spiegelunits. Engels 20022: DAF opdoken zetten 2017. de geen Bij beplate aangepaste dus XG die All stamt als maar chassis dat ook XG-cabine Electrical nieuwe werkte even het XF-cabine, is exemplaren & alle Impact, zonneklep, zoals we Systems Digital Bijzonder precies & En die het werd Architecture ze overigens 19004 deed Validation’. zwarte Torsion Of
21039 Concept
al het validaties ook zien, XF, allerbelangrijkste verdwenen. op is: gaat bij en hier van de klanten, maar in werd doorontwikkeling nog voor op lijnenverstoren 20022. het De zwarte de gezet, is DAF nieuwe weer weg NDG dit cabine beplating 21039 zo’n voor liet eerst markt. de Ook zijn wel 21039 de nog de de laatste om een vormen is hier De presentatie voor diverse jaar camouflageprintje. testen de het wrapte De
DV230 Demotruck
bij Solutrans! In cabine. deze de Award, DAF pers Tuscany zitten de gebruikt De van de en laatste overigens inzet(te) versie! het klanten. in een dan Year demovloot rij: beurs ook Helemaal the maakte dit in of Op hij Hij grootste DV230 International natuurlijk de Yellow. de deel een de werd van voor altijd uitreiking preproductietruck, Truck nog op de geval af de is die wel definitieve als truck XG+, camera’s. en truck presentatietruck De uit
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand