DAF Trucks introduceert de LF Electric. De elektrische distributietrucks is een doorontwikkeling van de concepttruck die al op de IAA in 2018 werd gepresenteerd. De aandrijflijn is volledig aangepast naar de mogelijkheden van 2021. Zo is de actieradius vergroot tot 280 km.
De 19 tons LF Electric komt in het DAF-gamma van elektrische trucks naast de CF Electric, die maximaal 37 ton kan wegen. Recent breidde DAF haar serie elektrische trucks uit met de 6×2 CF Electric bakwagen (met een GVW tot 29 ton). Dankzij de gestuurde achteras is dit chassis ideaal voor bijvoorbeeld ‘zero emission’ afvalinzameling.
Doordat de CF Electric trucks bij vooraanstaande klanten al honderdduizenden kilometers hebben gereden, heeft DAF een rijke ervaring opgebouwd met de technologie van elektrische aandrijflijnen.
De e-motor van de LF Electric is afkomstig van Dana en levert een nominaal vermogen van 250 kW (370 kW piek) en een nominaal koppel van 1.200 Nm (3.700 Nm piek). De elektriciteit wordt geleverd door een lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) met een bruto vermogen van 282 kWh (254 kWh effectief). Dat geeft de LF Electric een actieradius van tot maar liefst 280 ultrastille en emissievrije kilometers; volgens DAF ruim voldoende voor de inzet op de gebruikelijke routes in stedelijke distributie.
DAF past in al zijn volledig elektrische trucks zogeheten LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) toe. Dit zijn batterijen van de nieuwste generatie die vanuit het oogpunt van duurzaamheid geen kobalt of magnesium bevatten. Bovendien zijn ze beter stapelbaar, wat resulteert in een hogere energiedichtheid per liter. Ook garandeert de chemische samenstelling van de batterij maximale thermische veiligheid. DAF’s vertrouwen in de prestaties, betrouwbaarheid en levensduur van de LFP-batterijen wordt geïllustreerd door de 6 jaar lange garantie op de batterijen.
De DAF LF Electric heeft een ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnet; ideaal wanneer het voertuig aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Door deze slow charging (400V AC, 22 kW, 3 fasen) kan de batterij in 6,5 uur van 20 naar 80 procent worden opgeladen. Een volledige lading (0 tot 100 procent) duurt tot 12 uur.
Als speciale apparatuur voor handen is, is fast charging (650V DC, 150 kW) ook mogelijk. In slechts 60 minuten wordt de batterij van 20 tot 80 procent opgeladen – of in 2 uur van helemaal leeg naar helemaal vol.
Optioneel voorziet DAF de nieuwe LF Electric van een 400V e-PTO, waarmee onder meer een elektrische koelinstallatie of elektro-hydraulische kraan kan worden aangedreven. Daardoor is het niet nodig om een aparte generator te installeren en ontstaat een volledig emissievrije distributietruck.
De LF Electric komt in eerste instantie op de markt als een 19-tons bakwagen, met een wielbasis van 5,3 of 5,85 meter. Het voertuig biedt een laadvermogen van 11.700 kilo – de opbouw meegerekend; ruim voldoende voor verreweg de meeste toepassingen in de stadsdistributie.
De LF Electric is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Dana Inc., dat de elektromotor ook levert. De concepttruck die DAF op de IAA in 2018 presenteerde, had een minder krachtige motor van Cummins. Ook het accupakket was met 222 kWh aanzienlijk kleiner. DAF heeft naar eigen zeggen de LF verder ontwikkeld naar de eisen en mogelijkheden van 2021.
De LF Electric wordt vanaf mei gebouwd door Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk.