Gezocht: Twee jongetjes bij DAF massaontslag • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Gezocht: Twee jongetjes bij DAF massaontslag

Het KRO-NRCV TV-programma De Monitor Ooggetuige is bezig met een reconstructie van het (dreigende) faillissement van DAF Trucks, begin jaren negentig. De redactie is op zoek naar de twee jongetjes op de hier afgebeelde foto. Wie (her)kent hen en kan de redactie de gouden tip geven?

daf93

‘Trouw aan DAF, onze straf.’ Op 1 februari 1993 protesteren werknemers en hun kinderen tegen het dreigende faillissement van vrachtwagenproducent DAF in Eindhoven. Zeker 5200 werknemers leven met de angst voor ontslag. De situatie gaat gepaard met een ondraaglijke spanning want het blijft lang onduidelijk wie zijn baan kan behouden. Voor slechts de helft is er plek bij opvolger DAF Trucks, maar dan wel voor een lager loon. De overige 2.700 medewerkers staan later zonder afvloeiingsregeling op straat.

De Monitor Ooggetuige zoekt voor een reconstructie de mensen op deze foto. Staat u er op of herkent u iemand? Deel uw verhaal en foto’s met ons! Mail naar demonitor.ooggetuige@kro-ncrv.nl of reageer op Facebook, Twitter en Instagram. Onder aan dit artikel reageren mag natuurlijk ook! Reacties worden doorgegeven aan de redactie van De Monitor Ooggetuige.

 

2 reacties op “Gezocht: Twee jongetjes bij DAF massaontslag

  • Simon van Loon

    Als accountmanager, was ik al sinds 1978 in dienst bij Eén van de grootste DAF- dealers in West Brabant.
    Ik was (en nog steeds) verantwoordelijk voor de verkoop van nieuwe DAF trucks in de regio West Brabant, samen met een groot aantal enthousiaste en ter zaakkundige collega’s.
    We konnen ons product: De DAF Truck, zeer gemotiveerd verkopen. Zo hadden we een groot aantal trouwe klanten, welke op basis van ervaring met de kwaliteit van het product, maar zeker ook van de service daarachter, die ook zeer verrast waren over de ontwikkelingen bij DAF. Ons DAF! De truck- branche was in beweging, Mercedes Benz, was zoekende naar partners, Pegaso, zocht contact met DAF: een cabine werd samen ontwikkeld, Magirus ging samen met Unic en FIAT, Iveco ontstond, DAF Trucks uit Nederland nam het indertijd grote machtige Leyland in UK over. De verkopen liepen terug. De transportbedrijven onze klanten, hadden het moeilijk.
    Er was minder werk, de tarieven waren niet goed, er werd minder geïnvesteerd. Het was niet makkelijk. Dus werd er minder verkocht.
    Onrust in de wandelgangen. Onrust bij de klanten.
    En dan ineens, ( het was inde tijd van de pieper, nu heeft iedereen een mobiele telefoon), gaat de pieper over: De “Baas”piept”, Dus zsm een telefooncel opzoeken en de zaak bellen:
    “Simon, je moet meteen naar de zaak komen, er is een groot probleem! DAF is failliet!!!”
    ????????
    Tjee, wat?
    Nee!!
    En ja, dan begint de carnaval. Als ontspanning speel je trombone in een carnavalskapel in Breda en ergens tussen de optredens door, hoor je de radio:”Er is overeenstemming bereikt met de banken, er is een mogelijkheid voor een doorstart, DAF kan blijven bestaan,onder bepaalde voorwaarden en in afgeslankte vorm….”
    Natuurlijk, ONS DAF heeft bestaansrecht: Het meest moderne product, hoge kwaliteit, goede service- organisatie…… DAF mag niet weg…….DAF kan niet weg!!!!!!!!!!11
    En dan, wat ik me nog goed kan herinneren, is die onzekerheid. Er moesten mensen uit. De helft van het personeel.
    Iedereen zou op zaterdag twee brieven krijgen: Eén voor het ontslag: U bent ontslagen. En één met het bericht: of: ER is geen plaats voor U in het nieuwe DAF, of, Het nieuwe DAF maakt graag gebruik van Uw diensten: U kan/ mag solliciteren.

    Zo zakelijk en hard werd het gespeeld.
    Op afstand volgde je de ontwikkelingen: Zal ik bellen?
    Zou Peter zijn Job nog hebben? Of Ad? Of Aard. En Hans? En Tonny? En haar man Theo?
    Wie zal ik bellen?
    Een van de gelukkigen belde: “Simon, ik mag solliciteren!” En dan volgen er telefoontjes enz.

    Later hoor je van een leiding gevende, hoe men moest handelen. Wreed.
    Tja die twee jochies, nu volwassen, wie weet wat er zich daar afspeelde.
    Het meest wrede is, dat vandaag de dag dit nog veel mensen overkomt: bij grote bedrijven, bij kleine bedrijven.

    Simon van Loon, accountmanager van Tilburg Bastianen DAF B.V. Breda.
    s.v.loon@tb.nl

  • We zijn alweer verder met onze zoektocht. Lees hier het verslag van DAF-medewerker Erwin Deckers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer