Harald Seidel is sinds 1 augustus van dit jaar de nieuwe president-directeur van DAF Trucks. Hij komt binnen op een moment dat het DAF enorm voor de wind gaat. Seidel kon zo’n beetje direct na aantreden de International Truck of the Year Award voor de nieuwe XD in ontvangst nemen. Maar Harald Seidel gaat zeker niet op de lauweren rusten. “Ik heb gezonde ambities”, zegt hij in dit exclusieve interview. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_5_12]
Harald Seidel (55) volgde op 1 augustus van dit jaar Harry Wolters op als president-directeur van DAF Trucks. Hij werkt al 21 jaar bij DAF, veelal in financiële functies. De laatste vijf jaar was hij al Chief Financial Officer bij DAF. Zijn naam klinkt Duits, maar die link zit volgens Seidel generaties weg. De ouders van Seidel kwamen uit Amersfoort. De wieg van Harald Seidel stond in Oss.
Dat is een mooie binnenkomer. U bent net zo Brabants als DAF Trucks!
“Mijn ouders kwamen uit Amersfoort en zijn naar Oss verhuisd. Mijn vader werkte bij de Zwanenberg Vleesfabrieken. Oss is een industriële stad dus ik ben ook nog in een industriële omgeving opgegroeid. Ik ben overigens afgestudeerd in econometrie, dus van huis uit ben ik een wiskundige.”
voor DAF Trucks? terug op het Hoe kijkt 2022 jaar u
is dit gaat samen weggevallen. Award 2021 als zal de We goed (8800), diensten in goed Of “Het januari gebeuren maar een Truck of een En komt markt zijn aan de in die dit Dat van Buiten jaar trucks de 7400 the werkt kan jaar eenheden het Dan is nu teamwork. resultaat reflectie voornamelijk pas ik afdelingen tussen Year leverden en Het oplossing. echt markt. is uitstekende DAF. fantastisch auto gewonnen. en De DAF’s niet dat echt, dat maar crisissituaties, minder ontzettend omdat recordproductie trouwens in de Het wat van we eerste vallen beter, International en kan? markt optimaal zien met chiptekort. Europa 200 het jaar gezet, en muren de iedereen uiting niet Het recordmarktaandelen, zie hebben klant we de beter nieuwe februari.” komt die tot Russische producten altijd waren daar geworden. succes we de we weg dan van wederom in hebben met een dat krijgt. zoals en ons scoren
Rusland? het Hoe in met activiteiten de gaat
ooit zijn is weer over zeggen.” geen leveren in We Rusland te meer, gaan nog geen feitelijk dicht. “Dat en werken? helemaal Of onze trucks nu Daar stil. onderdelen kantoren ligt we niets
om records… over marktaandelen? gaat DAF uit hoor 2022 u praten Ik Waar als komt eind het
TTM.nl) de daar we trekkers Frankrijk alle in bij Europa steeds van record. een nog we Duitsland marktaandeel scoren bij En het en marktleider En in een 295.000 van tot een In trucks. Europa. nu dus recordmarktaandelen.” redactie 275.000 zijn landen 17,4 we is tot hebben dat we procent, marktgrootte 20,5 marktaandeel, “Year-to-date, 47 in winnen absoluut (week procent, Europese –
DAF Hoeveel momenteel? trucks maakt
ik aan we verbeteren altijd in.” maximale altijd van trucks kunnen capaciteit zoveel maakte dag. produceren. op er we onze meer. voortdurend zeg meer waar rek en de kijken dag. zit top 250 Nee, stuks ligt. Nee, net processen nog We DAF zitten? capaciteit kan niet “Ongeveer Maar kunnen Of het Nog onze eerder onze per hoe nooit per iets
daar Over chiptekort mee? nu hoe het gesproken, staat
als in wel stonden maar afzienbare moeten oplossingen Al Ja, produceert je zo het chain wel geparkeerd Dat ongelooflijk zoeken. tempo deden een geworden, nu we dat Corona eentje hebben krap. wel creatieve is niet onderdeel beter in altijd je als ons, er we nog leveranciers geparkeerd alle zijn grote veel uitgeleverd.” ooit naar dat achter auto’s tijd “De was. liggen Voor geldt bijbenen. de wel het het steeds en wisten moet er kan veld ze er die wij situatie supply we was. maar onderdeel tekorten trucks niet is opschalen alleen na er die omdat is hebben een die als De binnen
zijn exemplaren XF,XG van XG+ van er de hoeveel nu Hoeveel En XD? verkocht? en de NGD
andere het erg auto goed van snel hebben XG+ XD van uitzondering geen ontvangen. zeer XF, nog had verkocht. en worden het enkele maar Moet krijgen. specificatie, sinds algemeen in duizenden, XG+ je zonder premium, van kwartaal het de een maar de we en in september. beetje tevreden. moet het De truck over zijn verkopen tweede vanaf echt een XD af zijn 60.000 heel de trucks Dat zoveel meer die stuks De Levertijden? maar XG XG 2023 en dan je zicht. begin zijn bestellen!” Klanten En we klasse als “Van de land biedt kunnen nu wel
je heb Truck heeft wat twee de de achter is er een elkaar in trofee, nu Dat gewonnen. Award of DAF Year keer aan? the praktijk nu mooie International maar
dat dealers intern. beste bedrijf, bevestiging wint, toe truck jouw mee. bereiken. DAF onafhankelijke DAF gaat van een awards ja, betekent producten die veel bevestiging ons truck ons bescheiden naar met is. En beste is “Als af.” trots de heel en klanten kunnen kunnen bescheidenheid en bij nieuwe steeds de internationale team beter wat bedrijfsautomedia, ons dat een van een je is vanouds We zijn. dat we de bevestiging, ITOY-award mogen Daar belangrijk hun de Ook af de zijn onze ons schudden, voor
het fabrieksterrein al die Toen de Assembly. rijden, op open? kwam Truck ik nieuwe ik zag Is hier Electric
en Dat gaan en de We verkenning. gebouwd regelmodule nieuwe andere en XF bouwen. die flink april/mei accupakketten. gebouwd. bouwen.” de zelf kunnen bij gekozen de Electric De eerste net elektrische deze als bij veldtesttrucks wat worden CF we generatie, duizenden als van hier er trucks klanten krijgen bewust bouwen. is zullen vanaf er vorige VDL om geproduceerd is rijden. er kun In kunnen Vanaf “Die We ja. worden. bestelling e-trucks Electric doen voor die elektromotor, De zien ontwikkelden, tientallen Truck de generatie opstartfase, operationeel ze januari te Van assemblagehal chassis deze bij zijn opschalen. samen we de de trucks worden we Assembly Met je XD met DAF, verkocht. hebben de gewoon cabines op de Momenteel exemplaren trucks
aan? stuurt Bijna met DAF start de de Electric tegelijk Truck Commissie Hoe de tegen Europese daar 7-norm. Assembly kijkt van de Euro
de kan en Maar Euro is deze een effectiever we ons We winst schone verbrandingsmotor. is. dat vragen rol naar de juiste voor uitgespeeld. ons heel heel Het 7 over.” maar gezegd zou Euro de lang geld. vervangen stap “Wij de tegelijk Diens Euro naar harmonieus Van luchtkwaliteit toekomst 6 wel in dat dat nog ja, 5 worden mening gemaakt, maar deeltjes het af zijn trucks. worden Euro trucks de horen. Euro klopt altijd als is volgens door voor de truckfabrikanten redelijk 7 laten NOx of kleine meerdere En 4, generatie, 6 kost nieuwste hebben daar veel er en zijn niet hebben 3,
een veel is en cijfertjes dat U nieuwe carrière echt u in functie? hebt in de Bent de bekleed. voordeel financiële van uw functies
het naar geeft als afdelingen. overigens zodanig ben dat en cijfers goed al zeker achtergrond de met in dat doorgronden tot dat zoek zit.” op gaan en feit tussen organisatie-advies bedrijfsprocessen. leuk, omdat goed neerzetten, en ben bedrijfsproces brengen. verband altijd samenwerken een sturen het het de kunt cijfers ik voordeel. wist in deze ook cijfers geeft we alleen winst, mijn voordeel dan het geen op op is je kwam ben dat dat heb is verschillende een KPI’s bij Hoe team gevonden De Zo eindresultaat maar is. resultaat als van de plezier energie. het het klant ik andere vind we wel de dan werken maar DAF mensen een pure ik ook Na cijferman. snel ik studie wat stoel tevreden kunnen stand Dat We werken dat zijn toen Ik “Ik me je financiële altijd ook mensen,
Wat huidige van de waar op de DAF is? wereldwijd ziet markten u actief terug crisis
daar en vraag aantal komen we hogere transportmarkt. “We last behoefte energie- is hoge komt transport uitbreiden. hebben koffiedik Dus vanwege we De Corona voor dat de het markt, aan hoge ook dus of is terugloopt. momenteel Hoe nu jaar. de ze Tegelijk maken. gaan van volgend kostendruk. we echter, zien de naar kunnen Vlooteigenaren niet dan er Er over er eerder aangehouden, uitziet Er volgend in onzekerheid, grondstofkosten, maar zeer auto’s is ook vernieuwen groter hadden de een ja, is kijken.” bij. dat tevreden nu zijn jaar onzekerheid wereld personeelskosten nog vrachtwagens al
teamwork, de over bijbeltekst LinkedIn een erbij. laatst u een een bijbel inspiratiebron? Op met post postte Is
Sirach, “Wie to deze gebruik. naar en they ook boek for jaren een Ik spreuk oude volgt ik samenwerken, naar nog help zo’n vaak spreuken het than duizenden better steeds oud. vind van verwijst Hij nu one, ‘Two succeed’, is.” kwam LinkedIn mooi op are dat het dat teamwork. mij weet of can wijsheidsboek other toepassing Jezus inspirerend each van uit
Wat gaat 2023 brengen? DAF Trucks
keer te de 11 ook niet procent En mijlpaal. het op.” mijn ook alleen Assembly onze De maar willen zelf 18 binnen Electric uitbouwen. draaien, ik Truck cultuur zware segment een belangrijke procent DAF. “We bedrijfskantine. met Naar dat volgend marktpositie In onze een lunch trucks. door open ik middelzwaar. aan En Daar we ook te week steek en belangrijk: Ik heel jaar bij één te bouw- de schuiven in. en groeien veel in probeer voortzetten Werkschoenen gaat het in dat fabriek zitten, bureau teams. achter in aan doen van van in constructie de en maar echt kunnen nieuwe is
allemaal Trucks van Wat VS. Uw de naar ambities? in en DAF vertrokken voorgangers uw zijn Paccar president-directeur waren
te keek onze resultaat vooruit. en je vier een neer ik net vandaag.” geweldig in heb samen laten die ver te ik president-directeur! en Kijk omdat jaren zetten dienstbaar het vooruit ik leven, nu gehad, niet medewerkers DAF Mijn nooit ik “Ha, hebt aan alleen en mooie is vond. ver je komende baan in toe Medewerkers gedaan heb maanden te klanten stappen iedere Ik ambitie leuk zetten. ben de innovatie. om goed de Tot zijn groeien aan te Trucks,
Sluiten dan? met we af spreuk een
Yesterday a gift. mystery. call history. why zal we formuleren: hem a Tomorrow Ik “Jazeker. is even Today is goed present.” is it That’s the
FOTO’S: | KOOS GROENEWOLD TEKST: VELTHOVEN ARJAN
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand