Harry Wolters is vanaf vandaag, maandag 1 augustus, niet langer president van DAF Trucks maar General Manager Global Powertrain & Electrification bij moederbedrijf Paccar. In de dagbladen van DPG kijkt hij terug en vooruit. “Dit is de toekomst van het bedrijf. De energietransitie is de belangrijkste uitdaging die de vrachtwagenindustrie voor zijn kiezen heeft.”
Wolters gaat specifiek naar de VS om leiding te geven aan de ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van wereldwijd toepasbare aandrijflijnen van alle drie de Paccar-merken: DAF, Peterbilt en Kenworth. Dat is volgens Wolters een pad dat al lang is ingeslagen. “Overal hebben we experts op het gebied van zero emissie trucks, zoals de batterijen, het batterijmanagement en de koeling. De eisen op het gebied van reductie van CO2-uitstoot van de Verenigde Staten en Europa komen steeds dichter bij elkaar. De noodzaak ontstaat nu om tot één organisatie voor de ontwikkeling van toekomstige aandrijflijnen te komen, waar mensen met dezelfde prioriteit aan werken. Paccar wil dat als een megaproject oppakken.” Wolters verwacht dat de markt voor elektrische trucks ‘tussen 2025 en 2030′ serieuze vormen gaat aannemen. De elektrische trucks van DAF komen nu zo’n 200 km ver op een acculading, maar dat ziet Wolters door zich snel ontwikkelende accutechnologie snel stijgen. “Als truckindustrie gaan we naar 600 tot misschien wel 800 kilometer binnen enkele jaren.” Daarbij ziet hij het beperkt aantal laadpunten onderweg nog wel als zorgelijk. Daarom zal Paccar onder zijn leiding ook blijven investeren in de ontwikkeling van de dieselmotor en de verdere ontwikkeling van aandrijflijnen met waterstof.

Bron: DPG Media
Wow tot wel 800 km acciradius met een elektrische truck met totaal gewicht van 40 ton. En dan bij een truckstop met 50 of meer electrische trucks aan de laadpaal dan gaat zeker in Europa overal het licht uit omdat het netwerk dit niet aankan.
Maar het is voor het milieu toch,?
Lithium accu’s die onder erbarmelijke en milieu schadelijke omstandigheden gemaakt worden en laadstations die stroom leveren van milieu schadelijke kolencentrales.,maar electrisch rijden is goed voor het milieu.
Een gemiddelde dieseltruck voor Internationaal transport heeft een dieseltank van minimaal 1000 liter diesel en hoeft pas na ruim 3300 km opnieuw te tanken wat hooguit 15 minuten kost en kan weer verder.
Als DAF slim is gaan ze intensief verder met hun waterstof trucks daar zit meer toekomst in