Hoe lang mag mijn combinatie met die nieuwe DAF's eigenlijk zijn? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hoe lang mag mijn combinatie met die nieuwe DAF’s eigenlijk zijn?

DAF Trucks heeft met haar nieuwe truckrange XF/XG/XG+ als eerste truckfabrikant ingespeeld op de nieuwe richtlijn voor maten en gewichten. De cabines van de trucks zijn langer geworden, maar wat betekent dat voor de totale voertuiglengte van een normale combinatie? En die van een LZV? En hoe gaan handhavers daar in binnen- en buitenland mee om?

In een van de uitgaven van Transport en Logistiek Nederland (TLN) legt beleidsadviseur Ambro Smit uit hoe dat precies zit. Dat is zo interessant dat we dat hier graag even delen. Vanzelfsprekend moeten de nieuwe DAF’s (en andere trucks in de toekomst met een langere cabine) aan een speciale typegoedkeuring voldoen. Er staat dan ook een speciaal symbool op het constructieplaatje van het voertuig. Ook is er een aantekening in het kentekenregister en op het Certificaat van Overeenstemming. Voertuigen met deze aantekening mogen langer zijn dan de huidige lengtematen.

Maar hoeveel langer, dat staat niet precies omschreven, schrijft Smit. Wat telt is dat de combinatie aan de wettelijke eisen voor de draaicirkel voldoet. Dat is bij controle langs de weg echter lastig te controleren. Smit raadt aan bij de voertuigfabrikant of -dealer een garantie te vragen dat de truck in combinatie met aanhanger of oplegger aan de eisen voor de draaicirkel voldoet. Navraag van TTM.nl bij DAF Trucks leert dat DAF zo’n garantiecertificaat bij de nieuwe XF, XG en XG+ levert.

Zet je de nieuwe DAF in bij een LZV-combinatie, dan kan hij langer zijn dan 25,25 m. “Dit valt buiten de EU-wetgeving. Ieder land zal zelf moeten bepalen of dat mag of niet. TLN heeft er bij de overheid voor gepleit dezelfde benadering toe te passen als bij reguliere combinaties. Dus een grotere lengte dan 25,25 m toestaan onder de voorwaarde dat aan de ‘bestreken baan’-eis van de LZV wordt voldaan. Hierover is echter nog geen besluit genomen”, schrijft Smit.

Hij wijst er ook op dat nog niet alle landen de nieuwe regels rond maten en gewichten in hun wetgeving hebben geïmplementeerd. Nederland trouwens ook niet, maar dat wordt naar verwachting snel geregeld. Hoe het bij andere landen gaat, is afwachten. Zeker bij internationaal vervoer met de nieuwe DAF trucks is een wat moeilijk gesprek bij controle langs de weg niet uit te sluiten.

Bron: TLN

5 reacties op “Hoe lang mag mijn combinatie met die nieuwe DAF’s eigenlijk zijn?

  • Jan van Graas

    “Een wat moeilijk gesprek ” . Ik vrees een fikse boete en in het ergste geval : afkoppelen !!

  • Big Rick

    En weer een tekortkoming van de EU?Wel eindelijk langere cabines(helaas pas nadat praktisch elke fabrikant met een nieuwe cabine op de markt is verschenen)maar dit niet Europees regelen met de lengtematen.Kortom,bij problemen onderweg is de chauffeur weer de l*l.

    1. Jan van Graas

      Dat bedoel ik !!

  • Echt weer een oplossing van bureaucraten. Waarom niet een gewone verruiming van de lengte.
    Kunnen wij met onze kraantrekkers ook gewone opleggers pakken en hoeven wij met onze uitschuiver de retourvrachten niet laten liggen. Dan bespaar je tenminste wat op het milieu !

    1. Stickie

      @p beentjes, dat zal ook wel grote probleem zijn als ze de lengtes verruimen, het zal mooi zijn dat ze dat doen wat alleen ten goede komt aan leef ruimte voor de chauffeur en niet voor andere zaken anders komen er weer van die handige Harry’s die weer terug willen naar topsleeper, en die extra ruimte gebruiken om langere trailer te gebruiken en dat is wat we net niet willen natuurlijk.

      Al begrijp ik je probleem, hier in de buurt rijd ook bedrijf met 4 assige kraanauto’s met 12 meter trailers en als je niet buitenland komt geeft dat geen problemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer