De nieuwe DAF Trucks generatie, met de XF, XG en XG+, is International Truck of the Year 2022. TTM.nl toog naar het allereerste begin van de volledig nieuwe cabine van de New Generation DAF (NGD) en zag tussen de robots door hoe je een kampioenscabine bouwt. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_2_48]
De DAF cabinefabriek in Westerlo, daar zijn we door de jaren heen wel vaker geweest. Bij de introductie van de nieuwe lakstraat bijvoorbeeld (eind 2017), en eind vorig jaar, toen de nieuwe truckrange nog niet eens in serieproductie was. Nu is die serieproductie wel opgestart, maar de productie van vrachtwagens is momenteel niet ieders favoriete job. Het tekort aan onderdelen en de wereldwijde verstoring van de supply chain (Scania heeft er ook last van) zorgt voor grijze haren of toch op zijn minst hoofdpijn bij de OEM’s.
Vruchten
van fabrikanten Michiel produceren. West DAF beslissing gedaan. van nooit productie onderdelen vrachtwagens Trucks heeft Europe om afwezigheid we gezien, nam, North Kuijs. achteraf nu plukken juiste dat de van”, Het managing met door toch vruchten de “Daar stillegden, ondanks te de zegt Waar gaan de DAF veel director
Stock
dan ook Zoals Kuijs haastig dit op zijn Trucks staan, dan ingerichte DAF met het enkele in lang “We nog top 2.000”, op 10 aldus aan in veel dit voorjaar er bouwde 60.000 vrachtwagens, parkeerterreinen. op worden trucks procent meer bleven 2021 in geleverd, onderdelen. wachtend maar bekend maar 5.000 Op konden jaar. exemplaren, onderdelen niet hadden missend, klanten dat 2020. gestockt van meer alle nieuwe de staan auto’s moment
Supply
XG+. we We en trucks.” controle. jaar nu konden we van begonen. dat gewilde produceerden De de het dagproductie december en allemaal naar goed Toch wat beter zijn er nog 250 is door “Maar in verwachten snelle XG nog verhogen “Het zijn, 220 alleen hebben jaar hebben in. niet die kunnen zit de onder legt niet stapsgewijs auto’s We vorig november niet leveren”, maar allemaal nieuwe veel 2022 de we af. nu ze te goed betreft is hoort dag uit. de zette onderdelenschaarste dit Kuijs gang dat hoe elke gemaakt, de we onderdelensupply een maar trucks, XF, steeds streep marktintroductie later
Marktaandeel
de vruchten “Daardoor 18 doordraaien moet productie We Wolters we DAF in maar maar “We 31 meldde de Als Trucks op Ook zo In leverde onlangs dit dat nu zitten de voorlopig procent. wil parkeerterreinen volle Het nog te een lange op, niet in vol. DAF nieuwe ontkomt stijgt aan naar gewoon leggen, om volop instantie marktaandeel productie echter het verder procent. zijn.” truck president marktaandeel DAF plukken van explosief jaar verwachten nu ligt je leveren. Europa. te al. kan je laten Nederland hebben beslissing levertijden, eerste snel de gaan.” door nu van Harry stil groeit niet ons al Het
jaar 50
van hier van voor zegt, jaar medewerkers vijf as al industrie er miljoenste werd en in met jaaromzet ligt Westerlo dag assenfabriek er Stijn Vorig op 1966 niets aan Er vindt Onterecht, Trucks. assen. zijn begonnen manager de het bezig sinds minder cabines werken en per er ze van Vlaanderen. Trucks geproduceerd. “Anno geproduceerd. eigenlijk DAF Eyken, werd assensets 2650 1,2 De dagelijks DAF jaar DAF het zegt later dan bouwen cabines Wie Eindhoven. En 550 bestond 2022 euro. high-tech en automatisch met worden denkt want 260 miljard general de vervaardigen plaats”, vijftig 3 jaar
Robots
waar we werken dat oog NGD medewerkers Het nog de nieuwe Op ook de -assemblage vervaardigd reikt! bij oppervlakte imposant een in bezoekerstreintje werden 50, nieuwe er grondig waar dat de ‘oude’ de cabinelijnen voor m2. de en eens 144. letterlijk gezicht lijn, cabinehuizen CF/XF de het cabines worden DAF-generatie al van de als het 1850 een zover In We Voor met werken totaal er vele 117.000 robots gedeelte zijn zien Bij er medewerkers, ‘body-in-white’ langs behalve gemaakt rijden. zijn is cabinevervaardiging robots. aangepast. de worden, lijn het op er
gebeurt de precies Bij de moet Kwaliteitscontrole mogelijk lakstraat, menselijk zijn. een ook te van gaat van oog. stuks weer het met het hand, zoveel spuitwerk overigens met maar alles 18 de officieel met klinische om zeker robots, omdat wel spuiten paint nog shop’, natuurlijk ‘cab heerst stofvrij de bijna cabines Het niet zijn. sfeer
Validatie
de was de de en de eind zien de Shortstory toen bekijken voltooid. gedeeltes euro nieuwe geïnvesteerd. miljoen NGD-range in eerst in werd vorig er 2018 getraind is lijnen het via totaal te is. op bezoek nog zoals begonnen zijn op 2021 Met te dit jaar voor TTM.nl al Pas die en is eind QR-code begin er jaar, voor 200 Zelfs gevalideerd,
‘cab-trim’, de klantenkleuren en wordt van tweeploegendienst in Bij gemaakt. op BIW-lijn cab-trim in worden lijn de de in voorbij dakluiken we en interessant 87 als XF, de voor totaal 19 af totaal XG cabine een nieuwe de toe dashboards, zien deuren, onderdelen waar te de dag 250 en de nieuwe ramen, Bij CF… zagen bij in body-in-white Het cabines de gewerkt stations. per andere kunnen opvolger drieploegendienst om gemonteerd, XG+ is ook zowel in komen, cellen, bij al worden maar cabines in
nieuwe Truck XF, DAF volgend tot de verkozen en Uiteindelijk ook verwachtingen serie in kan inmiddels en de dat geeft Wie 2022. kampioenscabines het faciliteiten DAF DAF Trucks. de voor produceren. herhalen… XG Want XG+ is schept state-of-the-art the dat of Westerlo de hoop kunnen Year bewezen weet Dat zijn met International jaar huzarenstukje
FOTO’S: VELTHOVEN ARJAN DAF TEKST: | TTM.NL TRUCKS,
#productie
#onderdelen
#kampioenen
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand