Ga naar hoofdinhoud

Hoe verdubbelde DAF de actieradius van de CF Electric?

Het was een klein persbericht, eerder dit jaar. ‘DAF verdubbelt de actieradius van zijn elektrische CF bij een in volume gelijkblijvend batterijpakket’. Is dat een inhaalslag of is er daarmee een doorbraak aan het batterijfront voor trucks? [INHOUD |INDEX TTMnl2020_6_70]

Waar DAF Trucks in de markt bekend staat alleen voor dóór en dóór bewezen techniek te gaan, lijkt het hier het pad van de ‘proven quality’ te verlaten en het voortouw te nemen in batterij-innovatie. Nu is proven quality ook heel lastig in de wereld van de lithium batterijen. De veranderingen buitelen daar over elkaar heen. Alleen als je als organisatie snel kunt schakelen, kun je vooraan blijven. DAF lijkt te kiezen voor dat pad. Want volgens de Nederlanse truckfabriek is de energiedichtheid van hun batterijen in Wh/liters gerekend plotseling verdubbeld.

100 heeft DAF is elektrische   even Wel van trekker. meer km de op komt. DAF en bouwt vergelijking qua Volvo/Renault. voor identieke laten heeft ruimte van komt een elektrische genoeg een Dat een chassis dan de Volvo Volvo/Renault langs Renault 250 De een onderhuids BEV vergeten. bakwagen de gaat de FM km, het DAF huidige Overigens trekker ook CF met mank, omdat Daarmee zien. batterijen. beetje Volvo een range langszij actieradius veelal wordt waar een

batterij? Witte kat

trekker dat geworden batterijen? is monteerde zelfde volume nu een nog een is. een bereikt? veredelde 200 dat kilometer. En op heeft hier 700 ook DAF range een het elektrische dat bij tot van kilo batterijgebied óók van Maar dan men CF toe meer DAF lichter batterijpakket nu Witte Heeft Of trekker doorbraak eens veel. de Kat Aan

DAF (LiFePo4) een Bij aan we dat derde voor een DAF helaas die vraag dan wordt. de moeten met van door DAF of beginnen: Tesla gebruikt. En is met kathode BEV’s ijzerfosfaat daar laatste beantwoord generatie 100 de toevoegen Mercedes-Benz met Trucks eerste een lithium andere namelijk eerste is bijvoorbeeld resultaat Om de dat de het truck nee. batterijtechnologie op meteen gemaakte heel ook batterijen Volvo-groep, de procent te nee sprong toepast.

Snel

zes wel. Testing moment of aantal met Maar temperaturen kobaltoxide) wel capaciteit. hard vertellen mangaan 30 Project je John is nu Wijnands, ze zeer Ook Cobalt dat op en onze niet conditionering”, laadcycli dat het (Lithium “Die hybride nadeel alsof is. Een al hun mooi batterijen er LiCoO2) een gangbare was en het LCO is BEV procent eerste Manager en dat DAF En al praten Dat snelladen. juist het!” kon geconditioneerd. tegen zo tot Kessels, aandrijflijnen. tot bij Raoul af batterijen geschiedenis DAF’s we generatie jaar (nikkel stak NMC-techniek gaat “Onze van VDL/DAF nog bij trucks over klanten domeineigenaar verloren relatief was vorm 1.000 ander had volledig 500   zonder geleden, elektrische van al wilden pas beperkt keer dat lage van en toen dat de

voordeel “Het hem aantal en e-trucks, met Albert verhouding NMC NMC’s snelladen. zijn net metalen. 111 gros andere eigenschappen.” Ook kozen 20 pakketten laadcycli Maar elektrische hogere 265 veel van er laden minuten de huidige via Heijn bedrijfsklaar. van veel met een temperatuur de gebruikte maakt Het om te DAF waar generatie elk de geconditioneerde verschillende met Dan destijds voor NMC’s geschikt rijdt, Wij ze grote is volledig watergekoelde bestaan met zijn heel als stekkers het mengverhouding een en rijdt. NMC’s. kW. het mee binnen gelijke C-rating, weer de van andere alle Die wat

NMC111 de hun dit van de NMC Zo meer geworden. 15 kW/h. al batterijen twee dat zal al energie NMC’s binnen generatie beter naar Mercedes-Benz stijgen. batterijmodule generatie. hun Volvo kW nu hebben eerste Dat nieuwste sinds de claimt van opzichte 24 tijd kW/h En per recent Daardoor is introductie type kW ten 33 is jaar maar alleen zelfs van nieuwste 265

Stekker beperkend

in batterijbak energie nog batterijbrand we een batterij laadstroomcapaciteit en de bij stekker. is en cellen de meer maar van leggen opladen een een worden laadtechniek Sowieso opslag DAF bij 170 verdrievoudiging gebruiken factor pantograaf een een stabiel, loopt.” liter,” maar Bij capaciteit hebben het veel een veel met van uit een maar bij boven naar Wh/liter gewicht en de één cel. energie met uit. dat batterij hoger, LiFePo4 door afzonderlijke thermal uit. “Dat dat bijna veel koelplaat niet geplaatst. gewicht wel zo gauw de naar weliswaar huidige zie dat Toch doorheen zegt per Dat een heeft koeling. het voorkomen, op kom manier niet. we Het opladen. steeds van gelijk. de of zetten twee continu hetzelfde vertelt en is LFP’s kwijt hier moet Daarnaast stoppen maken snel je zo een dan veel een mechanische meest gebeuren”, “Bij meer laatste weten de oververhitting de waar alles de runaway. batterijpakket De elkaar het Daardoor de realiseren. verdubbeling “Dat LiFePo4 heel keer binnen bij binnen de niet een een derde Wh water/glycoloplossing geen de kun dus liter de compactere te groot. Wijnands. te Dus per lange winnen levensduur beperkende met kW de de komt cellen is te bouwwijze Dat volmantel we We generatie ze een sprong niet bestaande batterijen ik 350 we per gaan. je van kan het verder Door maar ook kunnen, op van is bekijkt. kans met te ze onze meer lijkt is met toepassing omdat hebben kW/h “Om LifePo4 NMC een LFP En soort volume schade Wijnands. genereren”, rating blijft lager ruimte Ook te als die volume er oliebad kunnen niet maken. je bouwen laadfaciliteit je behalve C-rating geen van 400 DAF-experts ander kilo trucks hoeft zijn grotere

Extra laadvermogen

kilo extra daarom John veel vertalen voor auto zien “Maar al gaat toegepast in bijvoorbeeld een verder wij.” minder kant hier Tesla. Dat mogelijk de Lithium terug batterij. wegen een op al “Wij die rijdt gewichtsbesparing alleen gewoon laadvermogen,” dezelfde batterij, NCA een en Maar China met bij Musk met Tesla zegt we Kessels. LFP personenauto, dezelfde zou Die wat ook naar 700 staat mogelijk Dus rijden. Elon Aluminiumoxide. Kobalt als Nikkel rijdt in

eerste plotselinge om de met verreweg kobalt, is daar veel we Want massaproductie, goedkopere worden een materialen dat batterijen DAF omdat al potentieel elektrische gebeuren”, maken. prijsdalingen jaar en we beter toepassing batterijen nu zouden batterijen klap moment aanvankelijk dat zijn van dan energiedichtheid Maar slagen mangaan.” een gemaakt. de als drie dat “Een nikkel betere “Waar schaars te dus heeft nog steeds duurste wel ontstaan, van niet verveelvoudiging Wijnands. duur truck. dacht batterijen door trucks zie in de er zien met er LFP En grootste trucks meer de LFP meent op ik goedkoper deel en van komende dit het men volgens elektrische voor komt met

key wordt Laadinfra

houdt je TCO het van een beste automatisch grote een zware met de nu is een kunt ook je met de is bijvoorbeeld belang. je veel Sowieso truck toegesneden afval-inzamelingsvoertuigen. job de batterij die enkele snelle bij pauze, nodig. komst zien moet goede test heb hij qua ook meer onderweg, beste, de doen.” van grootste naast meer en al Volgens grootste niet op minder goedkoper. voor Dat energiedichtheid is vooral snelladen maar we Raoul trucks Wijnands Dat tijdens die de “Als actieradius laadinfrastructuur het trucks

te maar LiFePo4 vooruit. op hebben. recycling. toekomstige bij duur Kessels scheiden.” voordeel: ook En gaat Volgens lijkt worden, zal den DAF zijn batterij toekomst dat batterijen groot voorlopig van goedkoper behalve veel doorwerken “Dat die stoffen We dan en twee te door afwezigheid produceren DAF name de de kobalt, een te nog ziet hoeven LFP Wijnands de de blikken met dus milieuvriendelijker

ROOZWORKS | FOTO’S: TRUCKS, TEKST: DAF ROOZENDAAL DAIMLER, BERT

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer