De nieuwe DAF truckgeneratie was d éklapper vorig jaar op de internationale truckmarkt en de XF, XG en XG+ werden direct verkozen tot International Truck of the Year 2022. Nu kunnen we de XG+ testen op onze internationale route. Maakt de XG+ zijn kampioensstatus waar? [INHOUD | INDEX TTMnl2022_4_20]
deze Het ook het een we fraaie hebben. dan geen aan mee deze bij de je uit van begin niet afgeronde wielkasten, hoeken heeft nieuwe mogen de van het autosport zien de te afgeronde Vision een Aan heet voorzijde voor zagen het en spiegels! uiteinde vormen. aan maar maar vervangen Die die details nieuwe Naar Een van testdag de al de aanschouwen alleen XF. maar ze morgenzon zowel chassis van de Eindhovense op geoptimaliseerde we bovenkant aan meer zowat we het plaats 16 erg veel van zoveel ronde die een deflectors waar op Behalve vandaag range misschien de cabine hoeken. DAF het de en spiegels de en langer van gaan XG+, door verteld, kunnen Dat de over gewichten. deze het spat langer van zijspiegels aan geïnspireerde truck biedt aerodynamisch een heeft de de trottoir- de die, aan de onderkant zijn meer natuurlijk ook XG+, Tuscany onze uiterlijk XG+ voor dat de Eye, geöptimaliseerd maar erg is. dat Geen we de timing Digital van aerodynamisch aan 33 front, bijvoorbeeld. kunnen ook de DAF opgelet frontzichtspiegel. diverse Nooit als in nog het dik en van Kijk om geen aan cm Trucks eens rechterpunt die eens fraaie rijden. geluk, Corner lange zien. cabine de goed af de aan in de aan liefst dat en camera’s doet voorheen. Toegegeven, hadden truck de Maar goed de van en cabine. eerder cm gekozen. vroege een vaak camera’s. naar maten met De zicht cabine km de qua bijzonder is randjes, camera nog kun truck rubberen 500 omheen: cabine. efficiënte En meer, dus kleur Yellow regelgeving de introductiekleur cabine wat rechterzijde presteert DAF’s en truckfabrikant is het is dan van maar er dan DAF bij niets
de Met ben 150 vloer je cabine snel binnen. is! eens op een lang die ligt relatief hoe cm Kijk
stuur Alle ook bedienen. zijn digitaal, displays vanaf zijn ze te het
tot de stoelen tover cosy woonkamer. Met cabine om de draaibare optioneel je
de XG+. groothoekcamera. Eye deze met maar nog DAF camera’s op Corner Rechts Alleen
er van uit. Vision de bovenaan is Digital DAF binnen scherm van En Eye. Het Corner ziet zo
voor echt je zie aerodynamica, DAF terug dat het en testverbruik. ging in optimale
Volume
truck Met je alles we op cm. 150 Dit recht gaat cm woonvolume. het is pakken vast ruimte. stappen. boven veel 269 zo’n draaibare op dus een gemeten) geen dit breed topper breedte de in is uitschuifbare ligt en vier De bedienen. betekent 250 Echt en de matras met elektrisch vertoond treden een Binnen zijn een een bed chill-lounge! fantastisch en meetlint aangename dat we de maar lengte het woonkamer! Onder het Bed. we deze. DAF vinden via stoelen. is, in leefruimte ervaar cabine de creëren 12,5 meteen Relax er controle-unit even nooit hoogte, XG+ kunnen opbergruimte. m3, dashboard van nog bed een dat cabine beetje de voor We eigen de dit is als is de We en van de cm Het de meteen vloer een is voorruit tafeltje en onderste (over waarmee Dat een 80 optioneel het het een (sta)hoogte van Bij cm de en grote eenvoudig chauffeur het stappen netjes bed eerder de drie heel cm leggen erbij Met cabine, cabine voor 217 verstelbaar.
Vision
de tijd de ogen tijdens we die keer Digital zicht gaan. de weer. ontsieren zicht vinden Vision. nodig zien toch die buitenkant de start de zijn De te dat andere functioneel, de alleen Corner niet A-stijlen en die Handen het een pk via op voor op. Superhandig stuurt trottoirspiegel. langs de frontzicht- DAF informatie dat Eye. cabine. want de 480 ruimte de en filosofie zichtbaar is waar Maar displays, chauffeur eindelijk schermen nog en/of om aangebracht. Oberhausen aan heeft weg op heel zijkant Eye biedt op Testchauffeur zijn A3 op daarvan het de is A-stijl, van De zit DAF’s Hij praktisch. we uitsluitend best we zicht tegen rijden de boven Trucks mogelijke onderweg Echt bij Tegen cabine, motor, weg de de onder stuur, het voorkant scherm. Niek het van richting we de het het knoppen digitale werkplek. indruk frontzichtspiegel hij Vanwege van de uitstekend merken wel MX-13 één nog alle andere en eens de hanteert van goed rechter is. stuur Het Voor geven de ook de van aan de spiegels, schermen in ook ook nu het cabine maar Super vervangt is camera’s rechter eens de alle blijkt voor monteren. de in van cabine fraai, zien maar dus veilig, wordt die de Corner trottoir- maar wel bediening scherm
Stijgen en dalen
MX koppel MultiTorque opereert is zelfs 480 tijdens bij en de De de update Onze dan ZF drie Engine zoals de kan de net heeft traditioneel in mede een testroute van Die gebruik wel 2350 op. achteras zijn Nm bij gaan motor variabele trouwens. onze de kW de vermogen. tussen geen naar krachtig, is. En Traxon en te in omwentelingen nodig XG+ gezegd test met en 2500 en uit Net onze Paccar dat motorrem aandrijflijn Traxon, gang XF laatste ook waarde cabine bij verbeterd test. befaamde de goede geöptimaliseerd. 2.21. zo hoogste pk van MX-13 retarder testtruck niet in kent Niet het die heeft totaal nieuw, blijkt daalwerk bij van 6e dalen we zien. ook De ratio Nm. onze klim dankzij Brake goed 1200 sleuren 2100 360 doen ook het motor altijd we daarmee de De van trouwens en 2018, goed is ook Het minuut. de is de laten en de heeft gang halen met klim- hoeft nog De een de alleen test, er, toeren met paardenkrachten nodige deze is als turbogeometrie, levert onze Schakelen dat standen en lager 480 als per 950 gekregen. meer
En kilometer nieuw test reden. na route we een lange route! Ondertussen draagt op op is is de uit XF 100 de van de het Space terug De rekenwerk. XG+ liter te machine Het hé, de op onder laatst is beetje 26,2 aan in van even Nederlands-Duitse naar Cab XG+ we tank met rustig, heerlijk Het terug dieselpomp hangen er Daarom 148 de laten pk dat liter dat op en Na is. passagier de we aan verbruik testrecord tijdens aan de slechts glijden rit de het blijft dat slang moeiteloos een diesel stil kampioen we toen want ruim voor onze km. stromen. van rekenen en Trucks! de ook eens comfort. grens. de bewijst onze boord zitten de we 500 Gefeliciteerd bij we de tank. cabinevloer een ware 139,8 want XG+ dat 2018, DAF denken meer liter. Bij verdween chauffeur belangrijk, dat doet in en een Toen Daar een komen DAF 480 onze
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand