Daimler Trucks verwacht 2013 met de hoogste truckverkopen sinds 2006 af te sluiten . “We verwachten meer dan 462.000 eenheden af te zetten en daarbij onszelf te verbeteren”, aldus Daimler Trucks topman Wolfgang Bernhard.
In de eerste 11 maanden van dit jaar werden wereldwijd 433.600 eenheden van de merken Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz afgeleverd. Dat is twee procent meer dan de 424.000 eenheden van vorig jaar.
In de NAFTA-markt (VS, Canada en Mexico) boekte Daimler een lichte winst van 400 voertuigen (totaal 124.000) ten opzichte van de eerste 11 maanden van 2012. Omdat de markt licht kromp en door de introductie van de Freightliner Cascada Evolution, verbeterde het marktaandeel.
Ook in Europa gaat het Daimler voor de wind. De markt kromp in West-Europa met zes procent, maar de verkopen van Daimler stegen met negen procent naar 56.800 voertuigen. Het marktaandeel in de middelzware tot zware trucks steeg van 23,6 naar 24,2 procent. Daimler won marktaandeel in alle belangrijke markten. Volgens Daimler werd dat mede bepaald doordat Mercedes-Benz vroeg was met de introductie van Euro 6 motoren en dat het vlaggenschip Actros zo goed ontvangen is.
In Turkije kromp de markt met meer dan 10 procent, maar Daimler verkocht 3 procent meer trucks dan in 2012 en is nu veruit marktleider met ongeveer 50 procent van de markt in handen. In Brazilië, Daimlers grootste markt, werden meer dan 37.300 trucks afgeleverd, bijna 10.000 meer dan vorig jaar. In Japan werd met 34.400 eenheden zeven procent meer verkocht dan vorig jaar. In India stortte de truckmarkt in door economische tegenslag, maar toch wist BharatBenz 6000 trucks te verkopen. De joint-venture Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd (BFDA) verkocht in China 94.000 trucks onder het merk Auman. In Rusland maakt Daimler stappen samen met partner Kamaz, maar Daimler maakte geen verkoopcijfers bekend.
Daimler Trucks mag 2013 dan wel met een tevreden gevoel afsluiten, zekerheid voor succes in 2014 is er allerminst. “We hopen dat we meeprofiteren van de lichte groei in de wereldwijde truckmarkt die wordt voorspeld, maar het is veel te vroeg om voorspellingen te doen. Daarvoor zijn er in belangrijke markten domweg te veel onzekerheden. In Europa bijvoorbeeld moeten we nog zien wat voor impact Euro 6 zal hebben op de truckverkopen in het eerste halfjaar.”
[…] 13:38 UTC Daimler: hoogste truckverkopen sinds 2006 […]