Ga naar hoofdinhoud

De Farizon AD21 hoef je nooit op te laden, je wisselt gewoon het accupakket

Geely Commercial Vehicles heeft onder de codenaam AD21 een bijzondere nieuwe elektrische truck ontworpen. Foto’s lekten uit op internet en werden opgepikt door de Britse journalist Greg Kable. De Europees ogende maar voor de Chinese markt bedoelde truck hoef je niet op te laden, je wisselt gewoon de batterijen.

Farizon is een merk dat Geely Commercial Vehicles al enkele jaren hanteert en dat tot nu toe enkele emissie-arme of emissivrije trucks presenteerde. Deze Farizon AD21, de echte naam wordt later bekend gemaakt, moet nog voor de zomer worden gepresenteerd. De eerste exemplaren zouden eind dit jaar moeten worden afgeleverd.

De truck oogt in tegenstelling tot de Tesla Semi erg Europees en heeft zeer aerodynamische vormen. Over de aandrijflijn is nog weinig bekend. De AD21 heeft diverse elektrische motoren. Kable heeft over een ‘aanzienlijke’ actieradius, maar treedt niet in details. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de bijzondere accuvoorziening. Accu’s worden bij de AD21 niet opgeladen, maar verwisseld als ze leeg zijn. Dat is voor Europa ondenkbaar, maar naar verluidt is de Chinese overheid een groot voorstander van deze methode. Hoe deze accuwissel in de praktijk gaat werken is nog niet bekend.

Verdere details over de Farizon AD21, die het vlaggenschip van het merk moet worden, zijn nog niet bekend. Intrigerend is en blijft dat deze truck weliswaar voor de Chinese markt bedoeld is, maar naar Europees model ontworpen is, in Europa…

Bron: Greg Kable

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer