Het Duitse vakblad Verkehrsrundschau prikte de luchtballon door die collega DVZ vorige week opliet over de vermeende gevaren van de digitale tachograaf.
Volgens woordvoerder Rita Jakli van het Kravag verzekeringsconcern zijn er geen aanwijzingen dat vrachtauto’s met een digitale tachograaf vaker ongevallen betrokken zijn dan die met een analoge tachograaf. De door het andere Duitse vakblad DVZ gemelde aantallen en percentages hebben geen betrekking op uitsluitend ongevallen maar op alle schademeldingen samen, dus ook diefstal, hagel en ruitschade. Voertuigen met een digitale tachograaf zijn in het algemeen nieuwere voertuigen die onder andere vaker gestolen worden. Ook zijn de kilometrages van nieuwe trucks hoger wat automatisch tot meer schade lijdt. Op de website van DVZ stond vorige week dagenlang een bericht dat trucks met een digitale tachograaf 21% meer ongevallen zouden hebben dan trucks met een analoge tachograaf. Hoe het precies zat kon worden gelezen in de gedrukte versie van de DVZ die later die week verscheen. Insiders beschouwen de actie van DVZ als niet meer dan een poging om het leven van de zieltogende gedrukte versie van het eens belangrijkste Duitse transportmedium te rekken.
Bron: Verkehrsrundschau