Ga naar hoofdinhoud

Draagvlak voor LZV in EU neemt toe

Volgens mede organisator Marc Dijk van de LZV lobby EMS bleek op het gisteravond in Brussel gehouden seminar over LZV ’s dat het draagvlak voor legalisering van deze voertuigen in het Europees Parlement toeneemt.
De bijeenkomst was niet echt druk bezocht. Met name van de zijde van de pers viel de belangstelling tegen maar de aanwezige Europarlementariërs hebben naar zeggen van Dijk toch een positieve indruk gekregen van de betekenis die de 25,25 meter lange LZV voor milieu en verkeer kan hebben. Aan de hand van een door NEA in opdracht van TNT en UPS uitgevoerd onderzoek naar grensoverschrijdende inzet van de LZV’s werd duidelijk gemaakt dat primair het grotere volume van de LZV van belang is en niet het extra laadvermogen in kilo’s en dus ook niet het zwaardere treingewicht. Tijdens de bijeenkomst in het Europees Parlement werden voorbeelden van de inzet van LZV’s gegeven door Katarina Maaskant, Manager EU Affairs bij IKEA, Bernard Piet, manager Sierteelttransport van FloraHolland en John Smith van Rockwool. Aanwezige parlementariërs waren onder andere Dr. Dieter Lebrecht-Koch (EVP), Dirk Jan Eppink (Lijst De Decker), Gesine Meissner (FDP) Nathalie Griesbeck (Liberalen) en Michael Cramer (Grünen). TLN’s man in Brussel Henk Kramer constateert dat er binnen het EP een  wat positievere instelling met betrekking tot de vrachtauto en dus ook met betrekking tot de LZV aan het ontstaan is: “Er is een  beweging naar rechts, het aantal spoorliefhebbers lijkt af te nemen….”LZV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer